Sponsrat innehåll från Sportson

8 prylar för episk cykelpendling året runt

Datum:
19 november 2020 14:22

Episk cykelpendling i mörker, regn och slask är ingen utopi utan ett mindset kombinerat med rätt material. Här är några prylar som gör pendlingen bättre. Alla saker på listan hittar du hos Sportson. 

1. Cykelskor: Shimano MW700 Gore-Tex (2499 kr)

Shimano MW700 är en lite högre höst- och vintercykelsko från Shimano med Gore-Tex membran på ovansidan, som håller dig torr och varm oavsett väder och vind.

En dojja för dig som pendlar i lite rusikigare väder, likväl en sko för dig som cyklar stig året om. I klartext: för dig som pendlar och/eller dig som cyklar mtb.

Anders Wingqvist/Happyride

Sköna och varma höst- och vinterskor från Shimano, avsett för såväl pendlare som stigcyklister.

Skorna är höga och skyddande och insidan är vadderade med ett skönt fleecefoder. Undertill sitter SPD-klossinfästning. Närmast foten över vristen har du dels en snabbsnörning, dels en kardborre-rem. När du har dragit åt dessa två viker du över den skyddande ovandelen och fäster denna mot kardborren. Slutresultatet är cleant och närmast som en damask på foten. Denna heltäckande lösning utan öppningar ger ett bra väderskydd.

Anders Wingqvist/Happyride

Kardborrerem över vrist och snabbsnörning över foten i kombo med den överlappande tungan gör skorna både täta och cleana.

En sko väger 450 gram i storlek 42, skorna finns i storlek 38-48. Yttersulan är av typen Torbal som har en medelstyvhet, 5/12 på Shimanos skala för styvhet. Detta ger bra flyt i tramptaget och extra bra komfort när du är av cykeln och går.

Anders Wingqvist/Happyride

Konstruktionen med den överlappande stora tungan som du klämmer åt med kardborre ger ett bra väderskydd.

Annan kuriosa som är värt att nämna när ändå japanska Shimano är på tapeten – i mars 2021 fyller Shimano 100 år. Då var det nämligen ett århundrade sedan Shozaburo Shimano 26 år gammal drog igång ett järnverk och fick fart på produktionen av frikransar till cyklar. Shimano är idag som bekant en av de världsledande tillverkarna inom cykeldelar.

Anders Wingqvist/Happyride

Blöta och kalla fötter gör pendlingen till en pina, ett par sköna och vädertåliga skor är en välkommen lisa.

2. Vinterdäck: Schwalbe Winter 120 K-Guard (499 kr)

Schwalbes klassiska däck för vintriga väglag är en storsäljare av goda skäl. För det första kan däcket användas utan problem när det inte är snö och is på cykelbanorna. Du nöter in däcket och dubbarna genom att cykla med högt lufttryck i cirka 4 mil utan några tvärnitar eller enorma accelerationer. Detta gör att dubbarna sätter sig.

Anders Wingqvist/Happyride

120 dubbar i volframkarbid håller dig ifrån oönskade horisontallägen även under vinterväglag.

Det är ett lättrullat pendlardubbdäck befäst med 120 dubbar som ger dig grep på hala underlag. Däcket har punkteringsskydd av ett lager kevlar, därav namnet K-guard. Gummiblandningen är specifikt framtagen för kallare klimat.

När det är is och snö på vägbanan, eller frost för den delen, så cyklar du med lite lägre tryck i däcket för bättre fäste. När du cyklar på isfritt underlag kan du pumpa däcken hårdare igen för lägre rullmotstånd och mindre oväsen från dubbdäcken. På Schwalbe Winter K-Guard finns inga dubbar i mitten av däckmönstret, vilket ger mycket bättre rullegenskaper på asfalt särskilt då när du har högt lufttryck i däcken. Reflexränder på däcksidorna ökar din synlighet i trafiken.

Anders Wingqvist/Happyride

Reflexranden löper längs hela däcket.

Dubbarna är av det enormt hårda och tåliga materialet volframkarbid. Ett ämne som består av kol och det metalliska grundämnet volfram, nr 74 i periodiska systemet och den metall som har högst smältpunkt, 3422 grader (!) celsius närmare bestämt.

Föreningen volframkarbid används till skärande verktyg för fräsning, svarvning och borrning, samt till pansarbrytande ammunition. För att avsluta kemilektionen: det är ett ämne som är mer än dugligt till dubbar i vinterdäck.

Anders Wingqvist/Happyride

Isigt underlag – cykla med lågt lufttryck för bättre grepp. Isfritt – cykla med högre lufttryck för lägre rullmotstånd.

Just detta däck är storlek ETRTO 35-622 (28 x 1,35 tum) med 120 dubbar och väger ca 870 gram, körs med lufttryck 2,5–6 bar (35–85 PSI). Finns också i både bredare och smalare varianter till 28 tum, samt givetvis till mindre hjuldiameter om du kör 26 tum. Fler vinterdäck hos Sportson ser du här. När du köper ett par vinterdäck hos Sportson ingår montering.

3. Lampset: Bontrager Ion 100 R / Flare R City (749 kr)

Kompakt och starkt lampset från Bontrager. Att se men framförallt att synas i trafiken är en fråga om säkerhet.

Anders Wingqvist/Happyride

Det kompletta lampsetet från Bontrager ligger på 749 kronor.

Bontrager Ion 100 R och Flare R City säkerställer att du syns med en bred och stark ljuskägla även i dagsljus. Lampsetet har en balanserad optik utvecklad för stadsmiljö.

Anders Wingqvist/Happyride

Fram- och baklampa, snabbfästen och laddsladd ingår i kitet.

I lampsetet ingår micro USB-laddsladd och två snabbfästen.

Anders Wingqvist/Happyride

Även dagtid är det klokt att använda lampor för att synas bättre i trafiken.

På framlampan kan du ställa tre olika stadiga ljussken, blinkande framlampa är inte tillåtet i Sverige däremot baktill (läs mer på Transportstyrelsen). På högsta ljusstyrka för stadigt sken på framlampan får du ut 100 lumen i en och en halv timme och når 1,3 km framöver med ljuskäglan. Väljer du blinkande sken för dagtid på baklampan har du 8 timmars batteritid, enligt specifikationen från tillverkaren.

Anders Wingqvist/Happyride

Du ställer olika nivå på stadigt skenet.

Anders Wingqvist/Happyride

Du laddar lamporna med medföljande micro USB-sladd.

4. Regnöverdrag hjälm: Abus Toplight (299 kr)

Troligen denna listas minsta, tillika minst attraktiva pryl är troligen den som du kommer att ha mest nytta av. Duschmössa för cykelhjälm? Ja, typ.

Hjälmöverdraget Toplight från Abus har givetvis vattenavvisande material i signalfärg som lättare syns vid dåligt väder och dålig sikt.

Anders Wingqvist/Happyride

Minst sexiga produkten på listan? Samtidigt den bästa?

Anders Wingqvist/Happyride

Abus Toplight är ett vattentätt litet extra hölje som du trär ovanpå hjälmen, du drar åt med dragsko så att det sitter fast bra.

Dessutom har regnhuvan stora reflektorer för ännu bättre synlighet i mörker. I botten sitter en dragsko så att du får bra passform över just din hjälm, huvan kommer också i olika storlekar, den du ser på bilderna är M/L och sitter på en Large-hjälm.

Mittenfåran är transparent, varför du kan ha ett högt sittande ledljus på hjälmen under huvan om du så önskar.

Anders Wingqvist/Happyride

Snygg kan man vara senare, blött och kallt huvud är inget kul när man cykelpendlar.

5. Tunna handskar: GripGrab Merino Liner (199 kr)

Några övergripande ord om handskar. Du kommer att få en bra mycket behagligare pendling om du har 2-3 olika typer av handskar att alternera mellan. Vissa dagar är du tidigt på jobbet eller skolan och behöver då en riktigt varm handske för din arla cykeltur. På eftermiddagen är det kanske betydligt varmare och du vill ha en mindre varm handske än den som du använde på morgonen. Ett sätt att lösa dessa olika behov är att satsa på tre olika handskar: en tunn liner, en allvädershandske och en rejält varm handske. Då täcker du de flesta pendlingsdagarnas behov.

Anders Wingqvist/Happyride

Handskbuffén för att klara hela året, låt oss börja med merino linern längst till vänster.

GripGrabs merino liner ser inte särskilt mycket ut för världen vid en första anblick. Väl på händerna vill man liksom inte ta av dem. Det är en tunn handske i merino ull och lite lycra.

Anders Wingqvist/Happyride

Tunna och följsamma handskar i merino ull med inslag av lycra.

Den sitter tajt, följer handen och andas bra. Tanken är att linern ska få plats inuti en större handske för extra värme. Om du är en varm själ kan linern funka tämligen bra helt ensam också när du pendlar. Ett andra användningsområde är som löphandske om du hänger dig åt den aktiviteten vid sidan om cyklingen.

Anders Wingqvist/Happyride

De tunna, sköna handskarna är skärmkompatibla.

6. Medelvarma handskar: Sealskinz All Weather Cycle Glove (699 kr)

Sealskinz unisex-handske för pendling är helt vattentät, andas och är vindtät. Greppytorna i handflatan och på fingrar har anti-slip beläggning för bättre fäste mot styret. Yes, både tumme och pekfinger är även på dessa handskar skärmkompatibla.

Anders Wingqvist/Happyride

Sealskinz allvädershanskar ligger på 699 kr.

Anders Wingqvist/Happyride

Brittiska Sealskinz fokuserar på vatten- och vindtätt, samtidigt som grejerna andas.

En allvädershandske som har 3/5 på Sealskinz egen skala över värme. Troligen den typ av handske av de tre i buffén som du kommer att använda flest dagar. Handsken går att tvätta i maskin på låg temperatur, 30 grader och sedan dropptorka.

Anders Wingqvist/Happyride

Greppig och på sina ställen lite extra vadderad handske.

7. Varma handskar: GripGrab Nordic (699 kr)

Sista stoppet på handskbuffén är GripGrabs modell Nordic. Den varmaste handsken av dessa tre. Vind- och vattentät, och med andningsförmåga. En vinterhandske med hummer-design på fingrarna, dvs tummen får vara själ medan övriga fingrar får två kammare vardera för att värma varandra.

Anders Wingqvist/Happyride

Hummer-design med en vettig vinter-kompromiss mellan värme och greppförmåga.

Silikon-grepp och sk DoctorGel 4 mm stoppning, grafiken på handsken fungerar som reflex. Men går handsken att surfa på mobilen med undrar vi ju, svaret är JA!

Anders Wingqvist/Happyride

4 mm Doctor Gel sitter på handflatan för att minska trycket mellan hand och styre, vilket minskar trycket på ulnara nerven enligt tillverkaren.

8. Hjälmmössa: Gripgrab Skull cap windster (299 kr)

En tight och mjuk liten mössa som du bär under hjälmen. Fronten är vind- och vattentät, medan resterande del av mössan andas riktigt bra.

Den lilla smidiga mössan ger dig extra värme på öron och pannan när det är kallt och du cyklar så fort att fartvinden får dig att tänka på arktiska stormar. Grafiken fungerar också som reflexer. När du inte cyklar fungerar mössan perfekt även för löpning.

Anders Wingqvist/Happyride

Mössan är sydd i olika paneler och sitter tight och gött mot knoppen.

Om Sportson

Sportsons affärsidé är att sälja kvalitetscyklar av välkända varumärken för all typ av cykling och till hela familjens behov. Den första butiken som Sportson öppnade var i Göteborg 1980, idag finns 25 butiker på 14 orter runt om i landet. När du köper cykel hos Sportson är den monterad och körklar, det ingår 1 års fri service samt evigt öppet köp.

På Sportson hittar du alla typer av cyklar: Mountainbike, Barncyklar, BMX, Cyclocross/Gravel, Elcyklar, Hybrid, Juniorcyklar, Lastcyklar, Racer, Singlespeed.

Du hittar dessutom tillbehören som gör din cykelupplevelse bättre, roligare och säkrare. Fler tillbehör hos Sportson specifikt för året runt cykling hittar du här. 

Anders Wingqvist/Happyride

Snart hemma igen efter en skön cykeltur hem från jobbet en tidig fredag.

Slutligen: Vilka prylar är oumbärliga för ditt året runt cyklande? Dela gärna med dig i tråden nedan!

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
  • Sponsrade inlägg är en del av Happyrides annonserbjudande. Inläggen är framtagna tillsammans med kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till martin@happyride.se
  • Taggar

    , ,
  • Kategorier

    Puffetta, Sponsrad artikel

Senaste kommentarer

johan44 2020-12-02

Väldigt ofta! Har rätt svårt för folk som argumenterar för ett val och inte har testat alternativen. Men i just det här fallet antar jag att de flesta inblandade testat olika cyklar i snö och halka :)

Raggamuffin 2020-12-02

Ofta också så att man faktiskt inte riktigt provat de andra sätten.

almgren.t 2020-11-30

Jag har tyvärr dåliga erfarenheter av Schwalbes dubbdäck. Dubben går inåt och ger punka. Ett alternativ som funkar betydligt bättre för mig är Soumi tyres. Jag saknar vidare i listan: - Stänkskärmar - Balaclava - den är nog min mesta/bästa kamrat...

johan44 2020-11-27

Intressant hur olika man kan uppleva saker! Summa summarum, testa vad som passar en själv :)

jomper 2020-11-27

Jag tycker upprätt sittställning är sämre på vintern eftersom det ger närapå inget marktryck på framhjulet = det släpper lätt. Och då är det kört.

roller 2020-11-26

Man får inse att vi är alla olika. Jag själv siktar inte på att parera tvåhjulssladd (det klarar jag inte av) utan cyklar med en mer upprätt position på min vintercykel än på övriga. Jag tycker bland annat att det är lättare att hantera spåriga förh...

johan44 2020-11-26

Förutsätter inte det att man åker in på isfläcken samtidigt med fram- och bakhjul... ;-) Nä, man får tycka olika, det är helt ok. Jag är inte så skicklig kanske så jag föredrar bakhjulssläpp. Frid.

Lingon 2020-11-26

Håller inte alls med. Speciellt i halka vill du ha en cylel med balanserad tyngdpunkt som släpper samtidigt fram och bak om du får sladd. Då är det lätt att häva sladden utan att ens klicka ur.

Wekeendrider 2020-11-23

Precis vad jag tänkte, onödig information =)

nieves 2020-11-23

Man kanske vill veta när dubbarna smälter vid acceleration och retardation samt offensiv kurvtagning, bra att få siffror på sånt tror jag.