Sportbrillor typ/sort/fabrikat och var köpa?

• Trådstartare Trådstartare JPL
  • Start datum Start datum

JPL

Aktiv medlem
Har nu i flera år kört med biltemas 30-kronors glasögon för att skydda mej från insekter och smuts i ögonen. Bra val för mej, som förlägger och slarvar bort saker hela tiden.

Men, nu tror jag att jag ska kosta på mej ett par lite bättre brillor, och då undrar man ju vad happy-kollektivet har för åsikter och tips om vad och vart man ska köpa?

Oakley, Oakley, Oakley. Jag gillar M-Frame men vill man inte ha stilpolisen på sig så är det väl Radar som gäller. Och TRO MIG, funktionen och framförallt passformen är värd priset även om din referensram är Biltema á la 30 kr.

Finns ju hur mycket som helst i alla prisklasser. Det man framförallt betalar för är vilka valmöjligheter man har på färger och glas. Det finns jättebra glasögon i 300-500 kr-klassen men då finns det kanske bara ett glas att välja på och en färg. Funktionsmässigt är ju dock dessa glasögon precis lika bra, OM det är ett glas man gillar.

Dyrare glasögon (Oakley typ) har en uppsjö olika modeller, färger och glas, men då är ju priserna snarare 1000+ kr. Men då går det ju verkligen att välja något som ser ut precis som man vill och som har glas som passar de förhållanden som man ska använda dom i.

Sen är det rätt viktigt att glasögonen passar ens huvudform och hjälm. Enda sättet att veta det är förstås att prova.

Ebay (även nya glasögon) är oftast ganska mycket billigare än att köpa i Sverige. Men då gäller det ju att man vet vad som passar ens huvudform och hjälm. Även standardcykelnätbutikerna har, CRC, Bike-Discount mfl.

Senast redigerad av en moderator:
Peltor Metaliks
Detta är iofs först och främst riktiga skyggsglasögon, men de är grymma.
Helt genomskinliga;
http://www.jaktbutiken.se/produkter/.../1031/Peltor Metaliks Sport Klar - Skytteglasögon

Gula;
http://www.jaktbutiken.se/produkter/.../1007/Peltor Metaliks Sport Gul - Skytteglasögon

blocket;
http://www.blocket.se/goteborg/Skytteglasogon___Peltor_Metaliks_25967090.htm
Dessa 2 är helt strålande, köpte flera st. av varje till min far som kör HD. Passformen är tydligen helt strålande + att mer eller mindre ingen vind kommer in. De följer hela ansiktet och glaset täcker in hela ögat, inte bara framifrån/lte sida.
Med denna bågen skall det tydligen finnas med blå spegel metalik med.

Själv har jag och haft i flera år solglasögon varianten, dvs. mörka och har en annan båge.
Har tagit stenskott direkt på glaset utan knappt en repa och ingen sol kommer in hur jag än vrider huvudet;
http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?products_id=3105

Sen att det aldrog kostar mer än max 200 spänn är ju ytterligare en fördel. ;)

Är som sagt först och främst "skyddsglasögon". Men används ofta av knuttar, skyttar med. ;P

Senast redigerad av en moderator:
Jag har provat lite olika brillor fram till jag köpte mina första Oakley. Efter det kommer jag aldrig köpa något annat. De har bra passform, god kvalitet och är lätta och fina. Jag kör med Flack jacket och är supernöjd med dem.

Svenska butiken CC har faktiskt bättre priser än både de tyska och brittiska butikerna:
http://www.cyclecomponents.com/2/sv.../glasogon-3/oakley-3/flak-jacket-3/index.html

Specializeds glajjer som är fotokromatiska (glasen ändrar sig beroende på ljusförhållandet) tycker ja funkar helt fantastiskt. Kostar mellan 1000-1700:- ungefär.

6818-2065_l.jpg ht=600

http://www.specialized.com/se/en/bc/SBCExperience.jsp?eid=4953&menuItemId=8404
//P

Skaffa dig ett par Oakley de är oslagbara i passformen, sitter verkligen där de ska i alla situationer. Har ett par Radar när jag kör xc och ett par Crowbar när jag kör dh plus några street glasögon..

Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Rudy Projects fotokromatiska är värda vartenda
> krona,

+1 på den, har använt mina i tre år, året runt både i skogen och på asfalten. det enda som funkar riktigt dåligt är pannlampekörning, glasögonen blir mörka av pannlampskenet vilket ju inte är helt optimalt på natten =) har ett par klara glas för detta ändamålet.

Fotokromatiska glas rekomenders verkligen. Har ett par Shimnao som funkar bra både på dagen och natten.

Vic skrev:
-------------------------------------------------------
> Fotokromatiska glas rekomenders verkligen. Har ett
> par Shimnao som funkar bra både på dagen och
> natten.

Instämmer helt, har ett par från BBB, ph2359, och de är super. Vill minnas att flera här har eller ha haft dem. Billigare än Oakley också....

Köpte ett par Shimano Galaxy för några år sedan, ville testa det där med fotokromatiska linser och precis under femhundringen kändes rimligt. Dom hamnade på Köp & Sälj illa kvickt... dels var de fotokromatiska egenskaperna en stor besvikelse. Grådassigt trist utblick vid mulet väder när dom var som ljusast fick cyklingen att kännas trist och sådär supermörka blev dom aldrig vid starkt solljus, knappast så att man kunde stirra rakt in i solen... och dessutom var passformen hemsk där bågarna - eller snarare bristen på bågar - gjorde glajjorna flamsiga och flexiga, de tycktes aldrig vilja sitta kvar, och jag har inte ett speciellt smalt ansikte eller flack näsa.

Det var min första och hitills ända inblick i fotokromatiska linser, och jag hoppas andra är bättre, för Shimano Galaxy var en redig besvikelse där skillnaderna i ljusinsläpp mellan ljusaste och mörkaste läget upplevdes som ganska marginell...

oakley, har man tur kan man hitta m-frames på köp o sälj.

själv la jag mina gamla pro m-frame på taket o körde iväg i skabersjö/skåne i våras, precis kostat på dom ett par nya glas från cc, men grymt sköna.

är det fint väder kan man ju köra lite mer stylisha brillor, men oakleys radar t ex är grymt sköna i längden lönar det sig eftersom man kan "renovera" dom.

Man bör ju naturligvis kolla upp omfånget på de fotokromatiska linserna så att de passar tänkt användningsområde. Billigare glasögon tenderar att ha mindre skillnad mellan ljus och mörker. Likaså bör man tänka efter och prova ut en färg på glas som man trivs med.

Jag har kört med BRIKO många år nu.
Tycker dom har bra kvalité' och väl anpassade för sporten man utövar.

Finns till hyfsade priser här:

http://www.eyeshop.com/en/

Valde att skickas med UPS, fick dom till jobbet dagen efter vid senaste köpet i April -smärtfritt och snabbt.

Ingen som provat brillor från www.atletus.se..? Jag är sugen att beställa där ifrån, speciellt som flera av modellerna levereras med olika glas, blanka, gula, orange och mörka t ex.

Tillbaka
Topp