Sportdryck

Linnex

Ny medlem
Sportdryck
Er erfarenhet av sportdrycker?

Jag har använt mig av maxim Electrolyt. Men jag har svårt med doseringen och tempo. Tar jag tex tre skopor på en flaska och tempot blir lite lugnare så blir jag urkass i magen. Det gäller att planera in toabesök 2-4 timmar efter avslutat lopp/pass (ränneskit).
Tar jag två skopor och det blir ett högt tempo så känner jag efter ett tag att det börjar bli knappt med bränsle.

Förslag på andra märken som är lite skonsammare mot magen mottages gärna.

Post Edited (03-11-13 22:53)

Sportdryck
Oj, har du använt "ren" Maxim Electrolyt? Min mage klarar inte av den i så hög koncentration heller som tre skopor på en flaska. Jag blandar alltid ut den med hälften Maxim Original, då smakar den inte lika starkt och är bättre för magen.

/Leo

Sportdryck
Hur är det nu? tre skopor till 750ml? Då blir det alldeles fel i magen.. Brukar ta ta 1½-2, om jag nu tar nåt överhuvudtaget. Brukar oftast bli bara vatten..

Sportdryck
Maxim (vet ej, men förmodar original)

Magen tål en blandning som är hälften så stark som det står på förpackningen. Blev urkass i magen under FMT'00 - det var inte skoj! Speciellt inte för den som eventuellt vågade sig in på dasset efter mig på Ljungåsen. Vissa krampproblem som säkert beror på den svaga blandingen.

Enervit

Provat en gång, bladning efter påsen funkade bra.

Vitargo

Körde alla långloppen utom Kjells Tur på denna i år, funkar kanon. Ett elände att blanda bara då den inte löser sig så lätt. Bunke och elvisp att rekommendera :) Fick en "puck" med pulver i botten på flaskan under BST för att det inte var tillräckligt blandat (hade iofs. i pulver i en fuktig flaska men iaf.)

Ska göra ett nytt test av Maxim eftersom jag fick köpa billigt av restlagret från FMT (50,-/2kg). Duger säkert under träning.

Sportdryck
Blandar du upp med 1/3 flaska ljummet vatten och fyller upp med iskallt vatten (kylskåpskallt) så får du ner temperaturen snabbt. Vid behov går det även att kasta i någon isbit.

Sportdryck
Funkar kanon med Maxim Electrolyt (3 skopor) och med Enervite. Vitargo kommer upp lika fort som jag får ner det. Går bara inte!

Tror Enerviten är något mildare mot magen än Maximen. Gillar förrresten Enervites gel helskarpt!!! Har funkat kanon på vartenda långlopp i år!

/anki

Sportdryck
Jag har inga problem med något av ovan nämnda märken. Tror heller inte man ska ha någon övertro på sportdrycker, men Vitargo är överlägset bäst tycker jag.
Har för övrigt lärt mig att Vitargo Original och Electrolyt är samma lika, med undantaget att Electrolyten innehåller fler mineraler. Det går alltså lika bra att använda Electrolyt:en som ladd-dryck.

Någon som provat Eiselt som de säljer på cyclecomponents.

//Tobias

Sportdryck
Jag kör Electrolyten eller Originalen utan problem vid rekomenderade blandningsförhållanden, men vid användande av Vitargo så ligger det kvar i magen och skvalpar.....

Skall nu prova att köpa maltodextrin, 41 kr/kg. Skall vara likvärdigt med Maxim Original... värt att testa med tanke på prislappen....

Sportdryck
Powerbar är kanon. Den fungerar riktigt bra och man får inga problem med magen.

Jag har kört med Maxim, Vitargo, Enervit och Powerbar. Den jag tycker minst om är Maxim då den är alldeles för söt. Annars så tycker jag dom är lika... Kag känner i alla fall ingen skillnad.

Sportdryck
Kan ju tillägga att jag använder enbart Maxim vid långlopp(BST, VR), aldrig annars. Vatten är det som gäller, ihop med bananer, russin och snickers - samt någon macka då och då när man är på en riktigt epic ride.

Enda fördelen Maxim och de andra energidryckerna har är att de är lätta att dosera och få i sig under en längre tid. Både energi och vätskebalans håller sig på lagom nivå och man slipper tänka på att plocka fram en banan/russin/kaka varje timma.

Vad man även kan tänka på är att samtliga drycker ökar risken för karies i tänderna vid långvarigt varaktikt bruk. Försöker oftast ha rent vatten med mig också, för att skölja ner det.

/Leo

Sportdryck
Jag kör med W-cup, enda drycken som jag lyckas få i mig utan att få kramp i magen. Ska tydligen vara lite skonsammare än de andra modellerna.

Men oftast blir det bara rent vatten, även under långloppen. Äter hellre en energikaka extra.

Sportdryck
För mig gäller:

- Maxim - Knappt märkbar eller ingen effekt.

- Vitargo - Först tänkte jag skriva "enorm" effekt men jag nöjer mig med att konstatera att jag aldrig kommer att köra ett lopp utan Vitargo igen. Aldrig.

Sportdryck
vmemam: Jag har provat ren maltodextrin för från humle.se. Jag och en kamrat delade på en 25kg säck... Jag tycker att det fungerar alldelens utmärkt.

//Jocke

Sportdryck
Kan säga att jag nog har provat det mesta inom sportdryck. Det som funkar bäst är helt klart PowerBar!

Sportdryck
Är det någon som vet vad maltodextrin egentligen är?? Vad är det för skillnad mellan det och glukos?

Själv brukar jag blanda knappt en halv deciliter druvsocker (glukos), en matsked fruktos och ytterst lite salt med vatten och nåt som smaksätter (oftast sockerfri saft ;-). Flaskan rymmer för det mesta 75cl.

Sportdryck
En praktisk skillnad mellan maltodextrin och glukos är att maltodextrin inte binder vätska i magsäcken i samma utsträckning som glukos gör. Det är alltså mindre risk för magont.

/Jocke

Sportdryck
Har testat den vid ett tillfälle förra året, under en 8 mils "repa" funkade bra, det var inget lopp men vi körde i bra tempo.

Har använt Enervit:s övriga produkter och tycker de är bra.

/Anders

Sportdryck
Jag blandar 2 skopor maxim orginal och 2 skopor elektrolyt (väger 96kg)
och har inga som helst problem.
Kan någon rekomendera bars som inte klibbar?
Mvh Rickard

Tillbaka
Topp