Sportdrycker.

morango

Medlem
Sportdrycker.
Vad har ni för favorit när det gäller sportdryck, före under och efter ett träningspass?

Själv har jag provat:

* PowerBar
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...7-2&limit=&extra=&varumarke=&btg=&Kampanj_ID=

* Vitargo

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=

* Maxim

http://evaldsmtb.jetshop.se/ListProducts.aspx?cat=747

Jag har egentligen ingen favorit, alla smakar relativt gott och fungerar bra under och efter träning. Vad har ni själva för åsikter, eller rent av tips om andra märken.

Sportdrycker.
Provade ett rör av detta <http://www.sportsactive.se/default.asp> ,var inte någon höjdare,smakar som C-vitamin brus.......... blaskigt men lättbrucket. Vet ej om det fungerar på långpass än, ska prova i helgen!

Sportdrycker.
Ludenben skrev:
-------------------------------------------------------
> Provade ett rör av detta ,var inte någon
> höjdare,smakar som C-vitamin brus..........
> blaskigt men lättbrucket. Vet ej om det fungerar
> på långpass än, ska prova i helgen!
>
>
> <<<<<<<<<<<<&l
> t;<<<<<<<<<<<<
> <<<<<<<<<<<<&l
> t;<<<<<<<<<<<<
> <<<<<<<<
>
> Ingenting är omöjligt, bara mer eller mindre
> besvärligt.
>
> >>>>>>>>>>>>&g
> t;>>>>>>>>>>>>
> >>>>>>>>>>>>&g
> t;>>>>>>>>>>>>
> >>>>>>>>

Det fick min mage slå volter efter lite långvarit användande. Men plus att det inte är så kladdigt som andra sportdrycker och väldigt enkelt att blanda...

Sportdrycker.
Lågflyga skrev:
> Jag brukar blanda filmjölk, äppelmos, salt och
> vatten. Ser fördjävligt ut, men smakar och
> fungerar bra.
>
>
> Med vänlig hälsning,
> Peter
>
> R++++ s-->++ l hs H+ S-- Ba++ Bk+++ Bo++++ V++
> ww+ M++ Mt++ Mu Pt++++

Du skojar va..........??

Sportdrycker.
Muerto skrev:
> Vatten? :)
>
> --------
> Får man ta med sig cykeln in i himlen?

Precis, vad är det för fördel med sportdryck under träning? Blir man uthålligare?

Sportdrycker.
Dextropur med råsaft och ramlösa samt salt. Vidare så brukar jag trycka i mig russin och nötter samt äpplen under passen. Det är billigt och bra, det verkar också fungera.

// Miche

Sportdrycker.
Under några sessonger har jag under kostrådgivares regim provat vatten (kallt och varmt!), vatten och salt, sportdrycker, blåbärssoppa, cola och kaffe, allt under kontrollerade förhållanden.
Resultaten var entydiga. Skillnaden mellan kallt och varmt vatten varken upplevdes eller visade sig mätbar, det samma med vatten kontra vatten och salt, vatten och sportdryck, vatten kontra cola och kaffe. Eller jo, faktiskt, en mental skillnad upplevdes vid tilltag av socker vid pass runt 5 timmar (till sockrets fördel!), men tyvärr...det gav inga mätbara skillnader.

Jag verkar hålla mig på bra nog nivå hur jag än går till väga, så länge jag dricker vatten, det under 5 timmar så att säga.. Längre pass, som 10-timmarskörare har jag bara provat med det som min kropp vill ha, vilket är stora mängder cola och feta wienerbröd!

Sportdrycker.
Fredde75 skrev:
> Vet inte vad för sportdryck dom hade på SIR,men
> bra less vart jag på den på slutet!
>

Du missade den subtila Powerbar målkorven va, och allt annat som det stog Powerbar på? *skratt*

Personligen så gillar jag Powerbar bäst, för den kan man dricka väldigt länge utan att bli trött på den. Fast det är först när man har långa pass som sportdrycken kommer till användning. På pass under en timme behöver man knappt dricka, och det räcker gott med vatten. Kör jag längre än två timmar så känns det bra med lite sportdryck, framför allt för att jag återhämtar mig snabbare.

Sportdrycker.
Mattias L skrev:
> Fredde75 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vet inte vad för sportdryck dom hade på
> SIR,men
> > bra less vart jag på den på slutet!
> >
>
> Du missade den subtila Powerbar målkorven va, och
> allt annat som det stog Powerbar på? *skratt*
>
> Personligen så gillar jag Powerbar bäst, för den
> kan man dricka väldigt länge utan att bli trött på
> den. Fast det är först när man har långa pass som
> sportdrycken kommer till användning. På pass under
> en timme behöver man knappt dricka, och det räcker
> gott med vatten. Kör jag längre än två timmar så
> känns det bra med lite sportdryck, framför allt
> för att jag återhämtar mig snabbare.

Det är främst i återhämtningssyfte, jag håller med det du och flera säger att under en timme kanske till och med upp till två timmar är det inget problem med vatten, men gärna äta snabbt eller dricka någon sportdryck så man inte känner sig superloj dagen efter.

Sportdrycker.
Jonash skrev:
> 1 liter aqua,1/2 dl fruktsocker, 1 krm salt &
> 3-4 msk citronsaft.

Fruktsocker??? Det tar ganska lång tid innan kroppen kan få någon användbar energi från fruktsocker eftersom det måste omvandlas av levern så jag skulle definitivt föreslå att du byter ut en stor del av fruktsockret (fruktosen) mot glukos eller maltodextrin. Annars är det enklare att byta ut fruktsockret mot vanligt socker. Då får du ju 50% glukos och 50% fruktos direkt... :-)

Senast redigerad av en moderator:
Sportdrycker.
> det gav inga mätbara skillnader.

Haha, underbart. Jag ska fortsätta köra med vatten, det är gott, billigt och fungerar alldeles utmärkt.

Senast redigerad av en moderator:
Sportdrycker.
Jag fortsätter väl på denna tråd med en fråga. Klassas druvsocker som fruktos, dvs Dextropur? Vidare så nämndes det ovan att fruktos bör bytas ut mot glukos eller maltodextrin. Kan man köpa koncentrerad glukos eller maltodextrin i en vanlig livsmedelsaffär?

// Miche

Sportdrycker.
På långpass brukar jag ha med blåbärsoppa (varm på vintern) och vatten, funkar bra om man har en mage som inte gillar kombinationen av ansträgning och sportdryck.

Sportdrycker.
Miche skrev:
> Jag fortsätter väl på denna tråd med en fråga.
> Klassas druvsocker som fruktos, dvs Dextropur?
> Vidare så nämndes det ovan att fruktos bör bytas
> ut mot glukos eller maltodextrin. Kan man köpa
> koncentrerad glukos eller maltodextrin i en vanlig
> livsmedelsaffär?
>
> // Miche

Druvsocker är inte samma sak som fruktos.
Från Fredrik Pauluns hemsida (www.paulun.se) där det finns en GI-tabell:
Fruktos, fruktsocker GI: 27
Glukos, druvsocker GI: 141
Socker (sackaros) GI: 97
Maltodextrin (glykospolymerer) GI: 137

Sedan vad som är bra i en sportdryck ska inte jag uttala mig om då jag inte har den detaljkunskapen. Vatten tycker jag funkar bra för mig.

Sportdrycker.
Miche skrev:
<klipp>
> ut mot glukos eller maltodextrin. Kan man köpa
> koncentrerad glukos eller maltodextrin i en vanlig
> livsmedelsaffär?
>
Har för mig att Apoteket har maltodextrin.Semper energi ?
Finns andra som har det oxå.
Du hittar det nog med sökfunktionen här.

/A

Sportdrycker.
Maltodextrin köper man ingen annanstans än butiker som söljer tillbehör för hembryggning av öl. Det är exakt samma produkt men eftersom man som hembryggare behöver sådana mängder så kostar det ingenting jämfört med i sportaffärer/hälsokostbutiker.

Sportdrycker.
och som det bla nämns i artikeln som kayaker länkar till kan det finnas fördelar med att även inta protein i samband med träning.

"A carbohydrate beverage with additional protein calories produced significant improvements in time to fatigue and reductions in muscle damage in endurance athletes."

Med Sci Sports Exerc. 2004 Jul;36(7):1233-8.

Tillbaka
Topp