Sportig cykel med rakt styre och fotbroms, max 8k

Skogsgubben

Aktiv medlem
Farsan ska köpa ny hoj http://happymtb.org/forum/read.php/1/2671930 För att han inte ska vara den enda i familjen som spenderar pengar, tycker han att morsan också ska köpa en ny cykel.

Cykeln kommer rulla asfalt, en del grusväg och eventuellt lite fin stig. Cykeln ska vara sportigare och snabbare än den 35-40 år gamla damtrallan hon har nu. Men nu kommer det knepiga. (konstpaus) Bockstyre kommer inte fungera. Och inte heller en cykel utan fotbroms. Hon har haft fotbroms hela livet, och kommer inte kunna lära om till att bomsa med händerna. (Ett par dikeskörningar har redan inträffat när hon testat andras cyklar)
Cykeln kommer användas till motion och pendling (några km enkel väg). På grund av pendlingen vore det praktiskt med stänkskärmar, lampor och navdynamo.

Den cykeln som är på tapeten för tillfället är Nikishi City 307 http://www.lannasport.se/sv/articles/2.3167.160059/nishiki-city-307-dam-2015-gra
Någon som vet om det går att hitta andra cyklar som uppfyller alla krav och som är mer prisvärda än den?

Tack på förhand

Sportig är inte förenligt med de andra kraven ;-)
Men i övrigt borde det finnas massor med fina cyklar. Finns ju en del engelska stålfooties tycker jag mig ha sett. Men de kanske är dyrare..

Framförallt fotbroms är inte förenlig med sportighet. Nämnda 307 kommer ändå att vara bättre än det hon har nu, men förvänta dig inte nån entusiasm för den typen av cykel i ett forum som detta.

Köpte denna http://www.cykelkraft.se/crescent-nikka-337-7-vaxlad till min moder nu när hon fyllde 60 år. Den är 2 kg lättare, dock ingen navdynamo. Hon har inte hunnit med att cykla på den nämnvärt mycket men är väldigt nöjd än så länge. Bor själv inte i samma stad så jag har inte hunnit med att känna på den ännu. Har alltså inte så mycket att bidra med mer än att den är lite lättare och att min mamma är nöjd :)

Tack för tips och kommentarer. Jag inser att "sportig" är svårt att förena med de mer praktiska attributen i kravspecen.
Pattens tips kan ju absolut vara ett alternativ. Samma 7-växlade nav och rullbroms. 2kg lättare låter ju intressant. Ska kolla om batteribelysning är ok.

Skogsgubben skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för tips och kommentarer. Jag inser att
> "sportig" är svårt att förena med de mer
> praktiska attributen i kravspecen.
> Pattens tips kan ju absolut vara ett alternativ.
> Samma 7-växlade nav och rullbroms. 2kg lättare
> låter ju intressant. Ska kolla om
> batteribelysning är ok.

Rullbromsar är handbromsar. Visserligen lika trista som fotbroms men jag tror inte det hjälper mor din.

> > Samma 7-växlade nav och rullbroms. 2kg
> lättare
> > låter ju intressant. Ska kolla om
> > batteribelysning är ok.
>
> Rullbromsar är handbromsar. Visserligen lika
> trista som fotbroms men jag tror inte det hjälper
> mor din.

Jag var nog lite otydlig. Jag menade rulllbroms fram. Jag antar att det är vanlig fotbroms bak i Nexus-navet.
(Nu när jag kollar noggrannare i specifikationen står det faktiskt "Bromstyp V-broms/fotbroms" trots att det står rulllbroms i den löpande texten.)

Pris- och viktskillnaden mellan Nishiki- och Crescent-alternativen försvinner om man beaktar att Nishikin har ramlås, pakethållare, navdynamo, kedjeskydd och bättre skärmprofil. Allt det är praktiska saker som hon ändå behöver.

Kolla upp vid vikten för alla alternativ, min frus Skeppshult damcykel är tung ( och i den cremevita lacken syns det tydligt att stål rostar).

Det som gjorde underverk för cykeln var att sätta ett två tänder större drev bak, gick från att kännas tungtrampad till lättsammare. Det finns ingen damcykel där man trampar ur växel 7 på Nexus :) men alla gillar låg växel i uppförsbackar. Geometrin är inte sportig men om man ser det som vardagscykel som man kan göra långpromenader med så är den Ok.

Den där Nishikin ser ju inte så dum ut om inte det estetiska kravet är att det skall se ut.som en klassisk damcykel. Utseendet är ju som vi alla vet viktigt för en cyklist, mammor är inte undantagna :)

/A

Om man vill ha en sportig cykel med navväxlar, rullbromsar (fram) och rakt styre så är/var det ju i stora slängar den populäraste cykeltypen i danmark.
Så kolla lite danska webshopar efter ideer (och är man i gbg så har de där killanrna halvvägs uppe i stigbergsliden god sortering på såadana).

Stort tack för alla bra tips och synpunkter. Jag ska scanna danska webshopar och sedan låta mor och far komma till ett beslut. Jag postar en bild i den här tråden när cykeln är köpt.

Har fått rapport från föräldrarna. Det blev en spontanköpt "Tunturi Aura" hos lbs. Pris okänt.
Den utlovade bilden:
20150427_164259.jpg

Lätt:

Gazelle van Stael! Brookssadel och handtag, fotbroms, finns med tre eller sju växlar. Snygg.
5000 kr (3 vxl) till 5800 kr (7vxl).

gazelle-damesfiets-van-stael-54cm-3v---sandstone.jpg

Edit: såg att det blevet en Tunturi redan, de är bra.

Senast ändrad:
Något enväxlat i stål borde väl också ha funkat? Ofta kör inte tanter så fort och enväxlat kan kännas väldigt lätt och trevligt (kanske rappt och sportigt).

Frankenstein's Bike skrev:
> Gazelle van Stael! Brookssadel och handtag,
> fotbroms, finns med tre eller sju växlar. Snygg.

Grymt snygg!

> Edit: såg att det blevet en Tunturi redan, de är
> bra

Tur det då :-)

Snuten skrev:
> Något enväxlat i stål borde väl också ha
> funkat?

Ja, jo. Skulle nog funka, men hennes 35 år gamla damtralla är också en ss (footie förstås) i stål. Visserligen inte en modern sådan, men jag tror att hon vill ha lite större förändring. Växlar blir bra till uppförsbackarna :-)

Tillbaka
Topp