Spraylacka pulverlackad stålracer?

Hyggern

Medlem
Tjena! Tänkte be om råd i mitt lilla byggprojekt. Grunden är en Nishiki trimmaster ram som jag hade tänkt lacka om. Anledningarna är många, men främst att jag ändå behöver få bort en del rost, och vill byta färg från röd till blå. Nu till funderingen. Jag misstänker att den är pulverlackerad från fabriken, av anledningen att kvaliteten på ramen i övrigt känns "dyr" men vet någon hur man kollar så hör av er. Ramen är delvis kromad, halvan längst ner på gaffel och på triangeln bak på ramen. På vissa delar, blandannat där lacken sprayas över kromet så har färgen flagnat och man kan få bort en del med skruvmejsel och då "poppar" lacken av i flagor. På många större delar av cykeln är lacken i fint visuellt skick men vill oavsett byta färg. Vill hålla relativt låg budget och tycker det är kul med grejandet. Har några idéer om hur jag kan gå tillväga:

1. Ta bort allt och göra om:
Blästra (dyrt) eller slipa ner all gammal lack själv, sen spraymåla med någon primer, färg och sen 2k klarlack.

2. Rädda det som räddas kan:
Bara slipa/stålborsta bort rostfläckar, sen rugga upp befintlig lackering med sandpapper och köra primer som kan fästa på pulverlack (och rengjorda stålpartier där rost satt?) och sen spraya på?

Är mest inne på alternativ 2, då det besparar en hel del arbete och ger ju extra gott skydd då grundarbetet redan är gjort på en hel del då. Om det ens går att spraya över på pulverlack?

Kommer oavsett försiktigt ta bort färg från de kromade delarna och sen maskera dem inför kommande lackering. Ju mer krom desto snabbare tänker jag.

Tips och råd emottages gärna!

Bifogar två bilder, hur ramen ser ut och målbild

Bilagor

• 20260426_190316.webp
    20260426_190316.webp
    1 MB · Besök: 24
  • DSC8708.webp
    DSC8708.webp
    77.3 KB · Besök: 23
Ska tilläggas att jag hittills bara hittat rost runt vevparti och sadelstolpe. Så att bara ta bort rost, och använda gamla lacken som grund för omlackering besparar mycket arbete om det är möjligt.

Beror på skicket av lacken. Har du rost fläckar lite här och var så finns det nog mer som inte syns, då är det lika bra att strippa rent. Lättare att avgöra när du väl har börjat.

Tillbaka
Topp