Spricka i lackad stålram?

Stervelo

Aktiv medlem
Har en sen 80tals columbus spx ram. Den är lackad med "tjock" lack så att säga.

I överröret vid styrhuvudet på sidan, finns det en spricka i lacken eller färgen en dryg centimeter lång. Jag gissar att sprickan är i färgen, det är tjock färg, då ramen är en spx ram, som är "förstärkta" rör för spurtare och tyngre cylklister.

Men, går det att ta reda på på något sätt? Röntga går, det vet jag, men något man själv har hemma kanske?

Jag har svårt att tro att det går att kolla om man inte röntgar eller kör ultraljudstest eller sådant, men man vet aldrig.

Förstörande prov är inte intressant.

Jag tänker så här, det är rimligt att tjock färg, som är så gammal som den är, kan spricka, eftersom stål kan flexa lite? Rimligt eller korkat?

Ja, jag får väl masa mig till hojpan och ta en bild, den står innerst av tre hojjar som har hifin i samma rum. Sicken blandning. :)

Enkelt, häll såpvatten (yes+H2O för er 90-talister) i ramen. Hål finns vid gängan för flaskhållare eller vid vevarna som då tas bort. Sen blåser du och om det bubblar vid sprickan.

Ok, här kommer en bild, när jag kikar på makrot så ser det mer ut som en repa i lacken, så jag kanske kan sluta oroa mig?

Jag har bara kikat på den i halvmörker förut.

Repa är min röst, någon annan?

Kan någon identifiera ramen, ni ser ju dess symbol på "gusseten" så att säga.

Kanske ska ta en bild på lacken med, den är så åttiotal att det är sjukt. Jag tyckte den var sååå fin när jag köpte den. :)

Kan vi inte få bild på hela? Gamla godingar kan man aldrig se sig mätt på:-)

Tycker det bara ser ut som en repa i lacken, jag skulle inte oroa mig för det där.

Är det ett V i muffen? Kika på http://www.classicrendezvous.com/ efter de märken som börjar på V så kanske du hittar nåt.
Att kika på muffarnas utformning kan oxå visa på märke.

Jag vet ju vad det är för märke, det står ju på ramen. :)

Tänkte att någon rackare här visste det. Lite frågesport på lördagkvällen.

Hela kan jag inte plåta just nu, den står illa till, men så småningom ska den få sig en tvätt och sadel och pedaler som den inte har just nu, och då kanske det blir en bild.

Stervelo skrev:
-------------------------------------------------------
> Ok, här kommer en bild, när jag kikar på makrot
> så ser det mer ut som en repa i lacken, så jag
> kanske kan sluta oroa mig?

Ja. Det där är ingenting.

Bra att det är fler som tolkar det som jag, då slipper jag fundera på om den ska bevaras eller inte.

Tack för hjälpen boys and girls.

Jag tror den kommer att gå av när som helst och bjuder 350:- för skrotet :o)
Ingen fara tror jag egentligen, ser ut som en lack-skada/repa. Testa CR1:s testmetod för säkerhets skull.

Mvh
/G

Tillbaka
Topp