Spricka i styrlagret på mitt GT projekt

Hej,
Jag köpte för drygt en månad sedan en GT Tempest ca 1995 med planen att renovera den med nya lager och sånt. Problemet var att jag hittade en spricka i styrlagret eller vad det kallas. I tubdelen längst fram på ramen.
Enl google så bör man inte cykla mer på cykeln för risken att göra en vurpa om sprickan blir större.
Jag tror kanske att det bästa hade varit att hitta en ny ram för projektet, är det någon som har en Gt ram eller ett gt projekt jag kan ta över?
Eller kan man möjligtvis svetsa ihop det?
Mvh Simon

Hej! Menar du styrröret? Eller insidan på detsamma, kanske? Om det vore jag, så hade jag hört efter med säljaren först. Okej, han eller hon kanske är en grinputt, men det kan man inte veta på förhand.

IMG_1835.webp

Jag vet inte vad detta kallas. Jag är osäker på om han kommer svara mig om jag skriver faktiskt.

Tyvärr är den här ramen slutkörd om det vi ser verkligen är spricka. Huvudröret är en av de mer belastade delarna på en cykel. Ett mekaniskt haveri som uppstår i cykelns framdel (gaffel, styre, framhjul, bitar som kopplar dem och så vidare) plötsligt under färden skulle högst sannolikt påverka styrning och orsaka krasch.

Det är sannolikt inte lönsamt att försöka reparera styrröret, alltså såga av det skadade röret, mäta, svarva och svetsa till ett nytt, måla om ramen o.s.v.

Tillbaka
Topp