sprucken stålram? skrot? Hjälp!

cola

Aktiv medlem
Tvättade min älskade ss idag och upptäckte det sista jag ville hitta. Det är en gammal sunn stålram. Fick plocka fram slippapper och frågar därför, hur illa är det, går den att rätta eller är det bara att sjunga en vacker sång och begrava den? Jag har ingen lust att uppleva ett rambrott i full fart just där om man säger så.

CSC_0530.JPG ht=544

CSC_0533.JPG ht=480

En närmare titt på blodbadet.

Tack för hjälpen.

Tja, just stål är ju iaf det som är tacksammast att svetsa. Att cykla på den i nuläget är väl dock inte att rekommendera.

Finnen skrev:
-------------------------------------------------------
> Tja, just stål är ju iaf det som är tacksammast
> att svetsa. Att cykla på den i nuläget är väl
> dock inte att rekommendera.

Nej jag känner inte för att ta den på morgonrundan imorgon om man säger så. Tror ni att det skulle gå att lägga en svets som går att lite på iom att den går denom en skarv..

Slipa så hela sprickan syns tydligt, borra ändarna, och svetsa ihopa rubbet. Kanske får det att hålla. Kanske. Håll ögonen på det.
B!

En liten fundering jag hade var om man ska slipa lite så att sprickan blir v-formad, så att svetsen bränner igenom helt. Fast rören är kanske så tunna att det inte behövs?

Står det på ramen vad det är för rör? I sådana fall kanske du kan ta reda på vilket stål det är och välja tillsatsmaterial efter det.

gå till en mekanisk verkstad eller industri eller nått o fråga?

jag har en kompis som fick sin specialiazed M2a svetsad eller nått o det höll, den hade spruckit på ungefär samma ställe.

hellre en svetsfog stor som genevé än pensionera den pärlan...

>
> hellre en svetsfog stor som genevé än pensionera
> den pärlan...

Absolut, skönaste cykeln jag har!

Tillbaka
Topp