SR Suntour qloc qr framaxel

Bubbarna

Ny medlem
Hej
Jag har skaffat mig en giant fathom 2 29 2021 och det första jag vill göra är att säkra cykeln så gått det går.

Som jag förstått det är det lite random om man får en giant eller suntour gaffel och min har en SR suntour raidon 34 med boost.

Det verkar vara en jävla special axel fram med qloc och jag blir inte klok på vad jag kan byta till för att få bort Quick release.
Denna modell är det: https://www.cykelgear.se/reservdela...3ORHgBFEhw6rNrMzbVM9wEuiJVXrAdghoCoE8QAvD_BwE

Är det någon som har erfarenhet av denna och vet något kompatibelt alternativ utan Quick release?

Argos

Aktiv medlem
Har du q-loc (utan gängor i gaffeln alltså) så finns inget alternativ till snabbkoppling tyvärr.

Argos

Aktiv medlem
Du måste ju liksom ha något att gänga en axel i, eller tänkte du installera insatsgänga med typ Helicoil-gänga?

Bubbarna

Ny medlem
Har du q-loc (utan gängor i gaffeln alltså) så finns inget alternativ till snabbkoppling tyvärr.
Ja det är inga gängor i gaffeln. Men varför ska det behövas gäng? Kan väl bara vara något stopp i ena änden på axeln och någon slags mutter i andra som spänner? Är ju typ det som är nu bara att det är en spak istället för en mutter?
Är ny på det här med genomgående axel så ursäkta om jag är förvirrad.

LasseB

Medlem
Här:
Men varför vill du byta Q-loc axeln? Den är ju svinsmidig och ger absolut inget flex. Det finns ett par olika versioner där det är stål eller titan i själva spänn axeln men jag misstänker att det inte är titan på en Raidon.

Bubbarna

Ny medlem
Här:
Men varför vill du byta Q-loc axeln? Den är ju svinsmidig och ger absolut inget flex. Det finns ett par olika versioner där det är stål eller titan i själva spänn axeln men jag misstänker att det inte är titan på en Raidon.
Jag hittade precis den där från shift Up och den verkar ju faktiskt passa.

Även denna kan funka?:

Anledningen till att jag vill byta är enbart för att det ska bli svårare att stjäla hjulet och slippa ha massa lås.

Såg även det här men lite tveksamt om det passar:
Edit, verkar heller inte gå att få tag i längre...

Senast ändrad:

LasseB

Medlem
Ok, jag skulle inte vara alltför orolig för att få den stulen då man behöver veta hur den funkar. Det är inte som en vanlig QR, utan man behöver trycka in ändpluppen för att pressa ihop expandern och sen dra ut axeln. Ganska smart. Samtidigt inte hel ointuitivt så om nån står och grejsar en stund så får de säkert ut den, men jag misstänker att de också snabbt kan lista ut 2 st 5mm insex. Pitlocken verkar ju vara det du letar efter även om det inte är direkt smidigt om du punkar på stigen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer