Sram återkallar, igen.

Sram återkallar, igen.
Än? Finns ju ingen anledning att ha skivbroms som jag ser det annat än att det så småningom endast kommer att finnas sådana att köpa antar jag.

Sram återkallar, igen.
båtbensbudet skrev:
-------------------------------------------------------
> Än? Finns ju ingen anledning att ha skivbroms som
> jag ser det annat än att det så småningom
> endast kommer att finnas sådana att köpa antar
> jag.

Sant, fast till CX vill jag ha det nu...

Sram återkallar, igen.
thomalin skrev:
> båtbensbudet skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Än? Finns ju ingen anledning att ha skivbroms
> som
> > jag ser det annat än att det så småningom
> > endast kommer att finnas sådana att köpa
> antar
> > jag.
>
> Sant, fast till CX vill jag ha det nu...

Köp japanskt!

Sram återkallar, igen.
Det här lär ju ge skivbromsmotståndarna inom UCI vatten på sin kvarn. Jag som hade hoppats på att de skulle tillåtit det på landsvägstävlingar redan 2014. :(

Sram återkallar, igen.
Det är försent att ändra reglerna till 2014 nu.

Det är nog inte skivbromsarna i sig som är problemet, det fungerar ju utmärkt i skogen. Jag misstänker slarv vid test av o-ringarna. Något annat ser inte jag skulle kunna påverka. Antagligen krymper dom i kylan och det börjar läcka dot.

Sram återkallar, igen.
Johan A skrev:
> Min plan att vänta in nästa generationens
> hydrauliska bromsar verkar ha varit ett GENIDRAG!!

Ja, på riktigt, jag har definitivt tänkt tanken. Jag brukar alltid vänta ut barnsjukdomar på tekniska prylar, det blir billigare så också, ffa när man köper bil. De två senaste har varit sista och näst sista generationen av sin modell -> helt problemfria (peppar, peppar)

Fast nu när iPad air släpptes så var jag snabb, då min gamla platta gått i golvet... så nu väntar jag bara på att den ska explodera :)

Sram återkallar, igen.
thomalin skrev:
> Fast nu när iPad air släpptes så var jag snabb,
> då min gamla platta gått i golvet... så nu
> väntar jag bara på att den ska explodera :)

Ingen fara.... Det är en Apple produkt....
Den kommer att implodera och i processen dra med sig alla dina pengar fysiska som digitala ;)

Sram återkallar, igen.
Håller med Rock. känns även lite underligt då de ju gjort skivbromsar länge.
jaja, det är ju lågsäsong för racern, bara att skicka in dem :D

samtidigt, jag har ju fälgbromsen, o det sitter på min racer, den kommer då aldrig få smaka på minusgrader :D

Senast ändrad:
Sram återkallar, igen.
Sram borde öveväga att anställa en test och en qa avdelning.... Trist att de inte får ordning på sina kvallitetsproblem vid nyutvecklinc.

Sram återkallar, igen.
Det blir intressant att följa utvecklingen med Sram. De är väldigt sena med elektroniska växlar, först nu som det ser ut som att de har något som liknar en produkt på gång, och nu alla dessa problem. Jag misstänker att det kan blir svårt att kränga produkter nästa år......

Prismässigt vekar det som att red och mekaniska DA ligger i samma prisklass. Om jag skulle köpa cykel nu och inte hade råd med di2 skulle valet vara ganska enkelt.

Sen måste de bevisa för alla cykel producenter att deras produkter fungerar och att de inte kommer att få en himla massa reklamationer.

Trist för att de har en riktigt snygg produkt, och Shimano/Campag behöver konkurrens.

Sram återkallar, igen.
fast sanningen är ju att sådant här händer för nästan alla märken. Sköter de bara det snyggt tror jag egentligen inte det inverkar så mycket på försäljning.

angående elektroniskt, visst är de lite sena på det hela. samtidigt, det är ju inte så att det kryllar av di2 hojar när man är ute o hojar med andra. kan ju bero på att hojar med di2 inte är supermånga och att det fortfarande är ett rätt högt prissegment

Sram återkallar, igen.
Jensen skrev:
> fast sanningen är ju att sådant här händer
> för nästan alla märken. Sköter de bara det
> snyggt tror jag egentligen inte det inverkar så
> mycket på försäljning.
>

+1 på det... för att vara lite positiv så har de en bra möjlighet att skapa goodwill.

Men det kommer bli dyrt för dem. 19 000 bromsar skall återkallas och ersättas? Lagas? Ska de ersättas, isf med vad?

Sram återkallar, igen.
Trist att läsa då jag som många andra tycker att SRAM behövs och gör en del trevliga produkter, men samtidigt kan jag tycka att ordentlig testning av hydrauliken i olika temperaturer är rätt grundläggande.
Det finns helt klart att göra hos SRAMs QA.

Sram återkallar, igen.
thomalin skrev:
> Men det kommer bli dyrt för dem. 19 000 bromsar
> skall återkallas och ersättas? Lagas? Ska de
> ersättas, isf med vad?

Vi vet inte ännu hur återkallelsen går till. Eftersom felet verkar ligga uppe i handtaget så lär det heltklart vara lite bökigt/tidskrävande att reparera. Jag räknar med att få mer information hur det hela ska gå till på måndag.

Av den informationen jag har hittat på nätet så verkar felet i sig bero på en skitgrej men iom att det är bromsarna så kan det ju få riktigt tråkiga konsekvenser. Tänk på säkerheten i första hand.

Jag själv har inte märkt något konstigt med mina bromsar som har använts ner till 6-8 minusgrader. Jag kommer att fortsätta använda min cykel tillsvidare men jag är medveten om risken och kan knappast klandra någon annan om det skulle hända något.

Sram återkallar, igen.
Eller italienskt.

Johan A skrev:
> Köp japanskt!

Senast ändrad:
Sram återkallar, igen.
thomalin skrev:
> Känns spontant som att det gått fort och fel i
> år på Sram. Tredje återkallningen i år?

SRAM är som vi alla vet ganska unga i gamet och även om dom köpt på sig erfarenhet genom Avid i detta fall så vet inte jag om det är samma fabriker (jänkare har en stor förkärlek att lägga produktion i Kina).
SRAM är ett företag som förvärvat större delen av sin kunskap och personligen tror inte jag att dom har samma kvalitetskontroll som de äldre företagen Shimano och Campagnolo som finjusterat produkterna under lång tid.
Shimano hade mycket problem dom med för en 10-15 år sedan, deras första hjulkonstruktioner liksom racerpedaler var inte lyckade direkt men numera är dom i klass med konkurrenternas.
Även om jag själv inte tänker köpa en SRAM utrustad hoj så inser jag likafullt att det är bra med fler aktörer på banan.
Det värsta för oss konsumenter gällande cykelrelaterade komponenter är att ett företag (i detta fall Shimano) får en allt för stor del av marknaden.

Sram återkallar, igen.
Haft mycket problem med Sram det sista året med kedjor, framväxlar och nu det här. Tänkte beställa en XX1 grupp men nu kanske det blir XTR istället.
Trenden är att SRAM vill vara först med många nyheter, Shimano är sällan först men när de släpper nåt är det mera testat och utprovat redan enligt min lekmanna undersökning. Men hoppet är det sista som överger en, ger SRAM en chans till nu här.

Jag är för dålig på att mecka för det här, ska bli spännande att se om de ska reparera eller byta ut nån del. Som tur var slutade bara frambromsen att fungera och inte fram och bak, det hade blivit spännande :)

Sram återkallar, igen.
Jag har kört sönder fäste till framväxel SRAM RED i år. Men det var en Cannondale så kanske var ramproblem? Så sade i alla fall Free motion.

Sram återkallar, igen.
Det här ä även för mig första sram problemet efter att kört sram i 10 år. Eller har fått hem en defekt red kassett nu när jag tänker efter. Men den bytte de ut på studa utan nå krångel. O har ju inte haft nå problem me bromsarna ännu. Men tänker ju så klart byta.

Jag är väll av äsilten att jag inte tror nått företag kommer undan me en stor produktportfölj o aldrig ha nå prosulions eller konstruktionsfel.

Sram återkallar, igen.
Har som sagt själv aldrig kört på SRAM men vet av andra cyklister att det främst är kedjor-drev som är problemet.
Många verkar föredra Shimanos produkter där då slitstyrkan hos SRAM verkar vara långt sämre.
Egentligen är det konstigt då SRAM förvärvade Sachs för drygt tio år sedan en tillverkare som var världsledande på just kedjor.
Körde förut själv alltid på Sachs Sedis kedjor och det oberoende om det var på en Shimano utrustad MTB eller en Campa racer.
Men det är kanske baksidan med att lägga produktionen i ett låglöneland.

Sram återkallar, igen.
rec.jpg

Sram återkallar, igen.
a.svensson skrev:
> Har som sagt själv aldrig kört på SRAM men vet
> av andra cyklister att det främst är kedjor-drev
> som är problemet.
> Många verkar föredra Shimanos produkter där då
> slitstyrkan hos SRAM verkar vara långt sämre.
> Egentligen är det konstigt då SRAM förvärvade
> Sachs för drygt tio år sedan en tillverkare som
> var världsledande på just kedjor.
> Körde förut själv alltid på Sachs Sedis kedjor
> och det oberoende om det var på en Shimano
> utrustad MTB eller en Campa racer.
> Men det är kanske baksidan med att lägga
> produktionen i ett låglöneland.

fast kedjorna har jag kört på sen de hette sachs, aldrig haft nå problem, men jag ä kanske svag :D

kassetterna har jag ingen erfarenhet av på mtb, dock på racer ( o där bara force o red utan minsta problem me hållbarhet). Hållit mig från mtb kassetterna för att folk säger att de slits så fort, samtidigt vet jag ju inte om det stämmer längre. men då shimano kassetter funkat så bra, så har jag inte funnit nå anledning att pröva.

Sram återkallar, igen.
Även på lvg blir det ofta en förbättring genom att byta till Shimano kedja+kassett,
tex har det postats här tidigare
> En enkel "uppgradering" av SRAM grupperna, kan
> vara att byta kassett och kedja till Dura-Ace när
> det är dags, då många upplever att dessa ger
> smidigare ( och tystare ) växlingar än med
> SRAMs.
> Körde själv med gamla Force tidigare och tyckte
> nog att det kändes bättre med DA-kedja och
> kassett.

Även med Red blir det en förbättring med DA kedja+kassett, åtminstone enl Tour
"Um einen direkten Vergleich zu haben, statteten wir nach der Hälfte der bisherigen Kilometer eines der beiden Dauertesträder mit Shimanos Dura- Ace-Kette und -Zahnkranz aus. Die Schaltung harmonierte gut mit den Fremdprodukten, sie wurde geschmeidiger und leiser – ein echter Tuning-Tipp."
Ur deras långtidstets av Red: http://www.tour-magazin.de/?p=5716

OBS
Raderna ovan gäller de 10-delade grupperna, vilka kedjor + kassetter som fungerar bäst för de 11-delade är väl ännu inte helt klargjort.

/Håkan

Sram återkallar, igen.
HåkanC skrev:
> Även på lvg blir det ofta en förbättring genom
> att byta till Shimano kedja+kassett,
> tex har det postats här tidigare
> -----
> > En enkel "uppgradering" av SRAM grupperna, kan
> > vara att byta kassett och kedja till Dura-Ace
> när
> > det är dags, då många upplever att dessa ger
> > smidigare ( och tystare ) växlingar än med
> > SRAMs.
> > Körde själv med gamla Force tidigare och
> tyckte
> > nog att det kändes bättre med DA-kedja och
> > kassett.
>
> Även med Red blir det en förbättring med DA
> kedja+kassett, åtminstone enl Tour
> "Um einen direkten Vergleich zu haben, statteten
> wir nach der Hälfte der bisherigen Kilometer
> eines der beiden Dauertesträder mit Shimanos
> Dura- Ace-Kette und -Zahnkranz aus. Die Schaltung
> harmonierte gut mit den Fremdprodukten, sie wurde
> geschmeidiger und leiser – ein echter
> Tuning-Tipp."
> Ur deras långtidstets av Red:
> http://www.tour-magazin.de/?p=5716
>
> OBS
> Raderna ovan gäller de 10-delade grupperna, vilka
> kedjor + kassetter som fungerar bäst för de
> 11-delade är väl ännu inte helt klargjort.
>
>
> /Håkan

+1 på da-kedja och kassett

Sram återkallar, igen.
Nu har de lagt upp en förlåt-oss-film:

Det kan nog även vara bra att anmäla er till deras mailing-lista om ni, som jag, vill ha senaste info om det här.

Sram återkallar, igen.
underscore skrev:
> Sram är skit.

Och Shimano är för Svensson.

Undrar om det finns ngt annat märke kvar att välja ... ?

Sram återkallar, igen.
Fliken skrev:
> underscore skrev:
> -----
> > Sram är skit.
>
>
> Och Shimano är för Svensson.
>
> Undrar om det finns ngt annat märke kvar att
> välja ... ?

Det finns något obskyrt märke till men det är bara för posörer har jag hört.

Sram återkallar, igen.
Det ska bli intressant att se hur de löser det här. Och när.
Behöver jag köpa upp mig på ett par 10-delade Force- eller Red-reglage under tiden liksom....?

Sram återkallar, igen.
42Hz skrev:
> SRAM borde stämma någon!

Ja, om det finns fog för det så lär ju någon av deras underleverantörer ligga risigt till?

Sram återkallar, igen.
Fliken skrev:
> underscore skrev:
> -----
> > Sram är skit.
>
>
> Och Shimano är för Svensson.

Vad har det med saken att göra?

Sram återkallar, igen.
Verkar ha löst sig, får nya mekaniska bromsar och nya växelreglage. Möjligheten att få de nya hydrauliska senare eller 150 euro i ersättning. Snyggt jobbar Sram, nu blir det en xx1 grupp!

Blir dyrt med 19 000 sålda...

Tillbaka
Topp