sram butter till dt swiss ratchet?

johan12345

Aktiv medlem
Låter som att jag förmodligen behöver smörja och rengöra ratchet på mitt DT swiss E1900 bakhjul. Har sett lite olika bud om man verkligen behöver använda dt swiss eget fett för detta eller om det går lika bra med tex sram butter (som jag har hemma).

Har inte gjort detta själv tidigare så är väl på tiden att jag lär mig detta också. Enligt dt swiss hemsida är det "Hub type: 370 with Ratchet LN 18" om det har ngn betydelse.

Vad säger den samlade erfarenhet här på happy? Kommer bakhjulet explodera? Eller blir det ännu tystare? (Löjligt lite ljud från hubben på det här hjulet direkt från fabriken. Liten besvikelse faktiskt.)

Senast ändrad:
Nä det kommer säkert funka.

Det är skillnad på fett och fett. Klart DT vill att du ska använda deras fett, då får de ju mer stålar.
Om du använder nått annat, och grejerna går sönder kan de skylla på att du har fel fett.

Vill du att det ska låta mer så kör med olja.
Men då behöver du serva det oftare.

Eller uppgradera till 54t ratchet.

För mig var Shimanofett för tjockt (ratchetringarna slutade greppa varandra och jag behövde torka bort fettet), medan SRAM butter var lagom tunt för att fungera.

Det är nytt för mig. Pålitliga källor här har skrivit att Shimano freehub grease funkar och att frihjulet då låter lite högre än med DT Swiss fett. Obs att man inte borde lägga i för mycket fett (jag använder dock mycket DT Swiss fett för att får den nästan tyst).

Ratcheten är faktiskt än av de få riktigt känsliga delarna på en cykel och kan snabbt går sönder med fel smörning. Jag skulle bara våga använda fett som är avsett till ratchet eller frihjul.

Lite ljud är ju bra, finns inget som är så irriterande som ylande nav.

Viktigt är att inte ha för mycket och/eller för tjockt fett. Då kan det "kugga över". Det ska vara ganska tunt/lätt fett och bara lite. Men rekommenderar att använda rekommenderat fett...

Att få ett nav som låter mer var nog lite ironiskt menat...😉

Men ang fett verkar det som att det nog bör funka med sram butter men om jag vill vara på den säkra sidan kanske ändå bör använda dt swiss eget? Typ så?

Och då är det det här vi snackar om va?

Ratcheten är faktiskt än av de få riktigt känsliga delarna på en cykel och kan snabbt går sönder med fel smörning. Jag skulle bara våga använda fett som är avsett till ratchet eller frihjul.
Ja och nej, IMHO. Är den känslig — absolut! Men vad är den känslig mot? Jag tycker att det är främst hård smuts och hög viskositet som kan förhindra tänder/pawls från att engagera sig och att koppla ur. Metalldelar (pawls, ratchet, tandring o dyl) bör inte reagera illa mot fetts kemiska ingredienser; gummitätningar kan rent teoretiskt svullna/spricka, samma sak som med dämpningstätningar. Men då känns silikonfett (d.v.s. SRAM butter) ändå som säkert val.

Pålitliga källor här har skrivit att Shimano freehub grease funkar och att frihjulet
Just nu använder jag Motorex lagerfett för olika lager. Det känns ännu tjockare/klibbigare än Shimanofett som jag tidigare haft (och hade otur med ratchets). Det fett funkar bra i lager, men jag skulle inte våga smörja frinav med det.

Att få ett nav som låter mer var nog lite ironiskt menat...😉

Men ang fett verkar det som att det nog bör funka med sram butter men om jag vill vara på den säkra sidan kanske ändå bör använda dt swiss eget? Typ så?

Och då är det det här vi snackar om va?
170 kr för 20 (tjugo!) gram känns som rent rån för mig.

Ja och nej, IMHO. Är den känslig — absolut! Men vad är den känslig mot? Jag tycker att det är främst hård smuts och hög viskositet som kan förhindra tänder/pawls från att engagera sig och att koppla ur. Metalldelar (pawls, ratchet, tandring o dyl) bör inte reagera illa mot fetts kemiska ingredienser; gummitätningar kan rent teoretiskt svullna/spricka, samma sak som med dämpningstätningar. Men då känns silikonfett (d.v.s. SRAM butter) ändå som säkert val.

Jag menade känslig för smörjmedel med för hög eller för låg viskositet. Jag skull inte ville chansa med nåt som är gjort för ett annat applikationsområde, men kanske har Sram butter rätt viskositet och behåller den den genom användningen.

4,72 euros + dyr frakt från Tyskland här:

Den är tänkt till pawl, inte ratchet.

Kört med SRAM Butter i 6-7 år nu för mitt 54T ratchet.
Inga problem alls. Relativt hög ljudnivå men på ett smort, skönt sätt.
Hört DT-nav med 54t som haft en betydligt mer metallisk/krispig klang. :-)

Fettar om ca 1 gång om året, men kör inte jättemycket på vinterhalvåret längre så två gånger är kanske att rekommendera i alla fall. :-) .

Ingen verkar ange NLGI-tal, få anger innehåll/datablad. Är det bra kvalité på basoljan, anpassad för öppna lager, så funkar fett från vilken tillverkare som helst. Här är det viktigt att applicera sparsamt.
Allt går att sälja med mördande reklam och säga att garantier inte gäller om man inte använder deras fett.

DT anger ju exakt vilket fett det är så databladet går att hitta, Molykote TP42. Som snarare verkar säljas som chuckpaste än smörjfett. Det är ju rätt låga hastigheter i ett nav.

Tillbaka
Topp