sram code rsc och blöda dem...

scott730plus

Aktiv medlem
Håller på och bråkar med sram code rsc och luftningen av dem... Jag gillar att bromsen tar väldigt tidigt. Att det inte är så mycket deadspace på hantaget innan det nyper.

srams råd är att man skruvar contact point "all the way out" innan man börjar bleed processen. Jag tycker när jag gör enligt deras instruktion så kan jag aldrig ställa bitepointen så tidigt som jag önskar. Hur mycket jag justerar bitepoint så tar handtaget relativt långt in.

Sen föreslår sram att som avslutning när man stängt bleeding edge porten så ska man lägga lite tryck på sprutan vid handtaget. Jag tycker det är väldigt knepigt för så fort man skruvar bort sprutan vid handtaget så rinner det ju ut massa olja?

Jag prövade nu sist att gå emot deras beskrivning och istället för att skruva bitepoint på handtaget så långt ut som möjligt så gör jag precis tvärtom. Skruvar det så bite point är längst in. Så den nästan tar i styret när jag trycker på handtaget.
Tänker att det ger lite mer utrymme för olja bakom kolvarna och därmed ta bort deadspace vid hantaget?

Sen gjorde jag så att som sista bit i bleeding processen så gjorde jag sista biten från bleeding edge nere vid bromsoket. Jag tog bort sprutan och satte tillbaka skruven vid handtaget och "trycksatte" ? jag nerifrån bleeding edge porten och medans jag höll lite tryck så låste jag bleeding edge porten.

Vart väldigt nöjd med det resultatet. Handtaget tog ganska direkt och justeringsmöjlighterna för bitepointen vart betydligt bättre.

Nu tycker jag dock efter nån vecka att bitepointen försiktigt börjat vandra för nära handtaget igen. Funderar om man bara ska prova fylla på lite olja nerifrån bleeding edge porten igen.

Någon som har tankar kring allt :D

Har upplevt samma. Brukar trycksätta vid oket, men allt eftersom beläggen slits så återgår dom till "normalläget" och håller sig på en konstant slaglängd tills det är dags för beläggbyte.

Har gjort snabbluftning och trycksatt igen inför bike park någon gång, men har mestadels accepterat att bromsarna har lite längre slag. Tänker mest på det när jag står på parkeringen, sedan försvinner det i bakgrunden efter ett åk eller två.

Om handtaget kommer för nära styret kanske du har luft i systemet? I så fall bör du lufta om.

Nej det tar inte nära styret men märker att trots att jag har justerat contact point så den ska ta så långt ut som möjligt så har jag mycket deadstroke och den tar dessutom typ halvvägs.

Luftade dem igen nu på lunchen... Har contact point inskruvat så att trots den nästan är max inskruvad så tar bitepointen långt ut. Min teori är att det kommer hålla längre den här gången hehe. Vilket jävla slit å klurande för att få en broms att fungera.

Jag tänker också att det här kanske är det "fina" med sram.. att det är mycket modulation hehe. men det är ju mer än modulationen jag har problem med iofs.

Det går att lufta med tunnare bleedblock/något annat i oket för att få in mer vätska och kolvarna närmare skivan. Kanske värt att testa framöver?

(Gillar förövrigt "lufta" och har gräsligt svårt för B-ordet. :-) )

yes gjorde faktiskt så nu!Tog ett par gamla bromsbelägg och BLÖDDE med dem! :D
Jag kanske är förstörd av alla år med shimano så jag tror att det är så bromsar ska vara.

Känner mig förvirrad :)

Frågar chatgpt lite och hen om skriver " SRAM brakes are designed to have longer modulation before bite "

Senast ändrad:
Jag kanske är förstörd av alla år med shimano så jag tror att det är så bromsar ska vara.

Känner mig förvirrad :)

Frågar chatgpt lite och hen om skriver " SRAM brakes are designed to have longer modulation before bite "
Nja! Modulationen måste ju inträffa när/efter beläget träffar skivan, sen kanske "bite" är ett uttryck för mer bromsverkan än att bara träffa skivan.

Med SRAM's bleed kit så finns det en distans som passar i oket med bromsklossar monterade. Ungefär lika tunn som en bromsskiva. Den använder jag, tillsammans med de bromsklossar jag kör med. Har aldrig haft problem med olja på klossarna och skulle det hända får jag väl byta...

"Bite point" på handtaget borde inte påverka hur mycket olja som ryms utan är bara en justering av handtaget i förhållande till kolven.

Brukar även ta isär oken helt en gång om året och kontrollera samt göra rent kolvarna och tätningsringarna. Blir en helt annan känsla efter det.

Min erfarenhet av code rsc är att man måste justera ut reachen ganska långt för att dom skall ta rimligt långt ut från styret. Bite point adj. gjorde ingen skillnad.
För mig var det inga problem eftersom jag har stora händer, men det kanske inte funkar för alla.

Har nu testat så många olika varianter av luftning på bromsarna att skinnet håller på att lossna av all dot 5.1 olja ;)
Har skrivit ihop min checklista över hur jag fått till bromsarna som det är nu. Känns riktigt stumt och bra. Tidig bitepoint osv. Samlat info och tips från alla möjliga videos osv och kommit fram till detta:

1. Ta loss hjulet och bromsbeläggen.
2. Sätt dit en 4mm hex nyckel pressa ut kolvarna så pass mycket att du kan göra rent runt dem med brakleen.
3. När allt är rent så ta en tops med dot 5.1 olja och smörj in runt kolvarna.
4. Pressa tillbaka kolvarna in i bromsoket.
(Här kan du om du vill få till bromsarna på absolut bäst sätt massera kolvarna flera ggr för att få dem att glida enkelt i bromsoket, Bra att massera alla kolvar separat för bäst resultat)
5. Gör rent med brakleen.
6. Sätt dit gamla bromsbelägg och en padspacer. (På det här sättet så avancerade kolvarna ut lite mer än med srams bleeding block - vilket jag upplevde var till fördel)
7. Ändra contact point - Max out
8. Ändra reach adjust - Max out (Memorera här vad du gillar för reach)
9. Använd alltid ny dot 5.1 olja då den är hygroskopisk och drar åt sig fukt. (Hur snabbt det här sker är jag dock osäker på men dumt att chansa)
10. Dubbelkolla att alla kopplingar på sprutorna sitter som de ska!
11. Fyll på lever sprutan med olja (ca 50 milliliter ska räcka till att spola igenom en hel broms). Lås sprutan och skapa vakum flera ggr tills alla microbubblor är borta, lås upp sprutan, tryck sen ut olja så att det precis kommer ut ur sprutan. Och lås den igen.
12. Fyll på bleeding edgesprutan med väldigt liten mängd olja men samma sak där... Lås sprutan och skapa vakum flera ggr tills alla microbubblor är borta, lås upp sprutan, tryck sen ut olja så att det precis kommer ut ur sprutan. Och lås den igen.
13. Sätt dit sprutorna och lås upp dem. (bleeding edge porten ska öppnas ETT varv.) Tryck sen ner olja från handtagssprutan ner till sprutan nere vid kalipern. När all gammal olja är borta ur systemet så lås sprutan vid bleeding edge och släng bort den gamla oljan,
14. Fyll på ny olja i bleeding edge sprutan och skapa vakum i och få bort alla microbubblor precis som tidigare.
15. Tryck genom olja nerifrån bleeding edge sprutan upp till handtaget och ner igen 2-3 ggr. Var noga att hålla sprutorna upprätta så att ingen luft trycks in i systemet. (Här bleedar man slangen)
16. Lås sprutan vid handtaget.
17. Sätt ett buntband eller liknande kring bromshandtaget så det hålls intryckt och dra försiktigt i sprutan nere vid kalipern för att få ut alla bubblor. Det här kan man behöva göra flera gånger för lyckat reslutat.
18. När inga fler bubblor kommer så ta bort buntbandet från handtaget och SAMMTIDIGT som du försiktigt släpper ut handtaget så pressar du på olja nerifrån bleeding edge sprutan.
19. Sen kan du låsa bleeding edge sprutan och ta bort den från kalipern helt. (Här klurar jag om man ev ska ha kvar för att trycksätta systemet härifrån ist för från handtaget)
20. Öppna sprutan vid handtaget och dra försiktgt uppåt och tryck ner försiktigt ett par ggr.
21. Pumpa handtaget ett par gånger.
21. Lägga på lite tryck på sprutan vid handtaget och lås sprutan vid handtaget.
22. Koppla ur sprutan och snabbt tillbaka med torxskruven. Gör rent med brakleen överallt.
23. Skruva tillbaka reach på handtaget som du vill ha.
24. Sätt contact point som du vill ha det.

Teknisk fråga, om man avancerar kolverna enlig nedan och sen trycker tillbaka kolvarna med reservoar stängd, kan inte membran gå sönder då?
Tex när man bytar pads och behöver mer plats. Jag gör inte så men jag har låtit bli att byta belägg på en sram för att jag inte vågade trycka ut beläggen (inte min cykel)

Det är en bra fråga... Jag tänker att går det trögt som fan att prova trycka tillbaka kolvarna så kanske det är för överfyllt så man kan behöva släppa ut lite då? Inte varit med om det problemet än. Sen upplever jag att kolvarna trots en del massage går ganska trögt att trycka tillbaka så det kan bli lite klurigt att avgöra om det är överfyllt eller om bara kolvarna är trög som vanligt i mitt fal.

Jag ska dit med nu bromsskiva inom kort.. sram HS2 och den är lite tjockare + nya bromsbelägg. Så kanske åker på just det problemet då. Ska försöka komma ihåg när det är dags.

Tillbaka
Topp