Sram Eagle AXS kedjan tar i ramen

skier

Aktiv medlem
Installerade Sram eagle x01 axs på min Rocky Mountain Element men har problem med att kedjan tar i undersidan av kedjestaget precis framför bakväxeln när jag är på minsta drevet bak.

Det är precis som om kedjestaget är för tjockt vid lagringen. Det går att justera bort genom att spänna b-skruven men då växlar den inte optimalt till största klingan.

Jag har kollat så kassetten (10-50 X01) sitter rätt och har använt plastverktyget för att ställa b-skruven. Jag hade tidigare 10-42 elvadelat som fungerade utan problem. Nån som varit med om det och har nån bra lösning? Finns det olika växelöron beroende på växel? Vet att cube haft det på en del modeller.

Senast ändrad:
Kedjelängden är mätt enligt instruktioner från sram (vid fullt komprimerad fjädring) och b-skruven är ställd vid sag, så jag tror jag följt instruktionerna. Kassetten är en sram x01, den är kanske 10-50, jag skrev fel.
Ska försöka ta bilder.

Så, lite bilder på eländet (alla är med dämparen vid sag) :
B-skruvsinställning:
20210220_082326.jpg

Växelörat och den del av kedjestaget som tar i, man ser att färgen skavts bort lite.
20210220_081519.jpg

Där kedjan tar i på minsta drevet:
20210220_082534.jpg

Bild från sidan:
20210220_082552.jpg

Spontant så tycker jag att växeln sitter väldigt långt fram (och är väldigt stor...) men jag har inte haft Sram på många år, har 11-delat shimano på övriga cyklar. Jag har ställt ändlägesskruven nu så den inte går ner på minsta klingan, men det känns inte så premium...

Ja, det ser helt tokigt ut om jag inte ser fel.
Jag har inte testat själv så med risk för idiotförslag....du har inte öra för dm?

Jag har jämfört med min Scott Spark (GX) som har ett rakt kedjestag och där finns det ingen risk att kedjan tar i. Tror inte att det är något fel på din installation för det ser lika ut på min cykel vid samma växel utan det är växelns geometri kontra din ram som inte lirar. Helst skulle man ju ha ett längre växelöra alternativt köra med en kedja som är en länk kortare men då får du väl problem på lägsta växeln istället.

Ja, det ser helt tokigt ut om jag inte ser fel.
Jag har inte testat själv så med risk för idiotförslag....du har inte öra för dm?
tänkte samma, men det jag sett har shimano längre växelöra än sram, så det borde inte krångla just på det här sättet?

och växeln sitter korrekt uppspänt i växelörat? ibland hamnar det fel så det inte spänner upp på korrekt vis..

Tackar för alla svar! Växeln som satt innan var en shimano xt 11-delat, inte direct mount. Jag har direct mount på en annan cykel och då pekar växelörat mer bakåt, så ett sånt växelöra borde gjort mitt problem mindre.

Vad jag kan se så sitter växeln rätt fastskruvad (syns på bild 2 hur den sitter).
Skruvar jag in b-skruven så försvinner problemet på minsta klingan men då växlar den inte rent till största. Kortare kedja borde ha samma effekt.

Om man skulle förlänga kedjan och ha lite för inskruvad b-skruv, hade det funkat? Eller blir det ändå fel på största klingan? Jag får huvudvärk av detta...

Jag kanske gör en tankevurpa, men jag tänker tvärtom att kortare kedja skulle få ut växeln på minsta kuggarna.
Jo det skulle den, men då hade den inte räckt runt största drevet bak. Jag tänker att jag kan vrida bak hela bakväxeln med en längre kedja och få den att gå fritt från ramen så. Det är ju egentligen "bara" övre trissan som kommer för nära ramen nu. Men jag killgissar friskt :)

Som jag tolkar texten hade du shimano och har bytt till sram. När jag köpte reservöra till min Element-18, frågade de om jag hade shimano eller sram. Jag har shimano och på fråga om det var kompatibelt med sram så sade de, nej. På hemsidan finns två olika, hanger 4 resp 12.

//M

Som jag tolkar texten hade du shimano och har bytt till sram. När jag köpte reservöra till min Element-18, frågade de om jag hade shimano eller sram. Jag har shimano och på fråga om det var kompatibelt med sram så sade de, nej. På hemsidan finns två olika, hanger 4 resp 12.

//M
Jag har försökt jämföra med den jag har och tror det är hanger 4 jag har nu, hanger 12 fattar jag som att den är för direct mount. Har du direct mount på din cykel?

Hade samma bekymmer som dig när jag uppgraderade min SRAM X01 med AXS. Ramdesignen gjorde att kedjan gick emot ungefär samma ställe som dig när jag körde på minsta drevet. Märkte detta redan vid installationen så kunde göra justeringar innan jag gav mig ut på första rundan.
Höll på bra länge och justerade. Kom fram till att jag fick ändra läget på B-skruven så att kedjan inte tog i ramen, då stämde det inte helt med den medföljande mallen för justeringen av B-skruven men hittade info nånstans på nätet där SRAM sagt att ibland beroende på ramdesign kan det hända att man får justera bort detta med B-skruven.
För mig var det inte heller ett jätteproblem då jag nästan aldrig använder minsta kuggen då jag uteslutande kör tekniska stigar :)

Hade samma bekymmer som dig när jag uppgraderade min SRAM X01 med AXS. Ramdesignen gjorde att kedjan gick emot ungefär samma ställe som dig när jag körde på minsta drevet. Märkte detta redan vid installationen så kunde göra justeringar innan jag gav mig ut på första rundan.
Höll på bra länge och justerade. Kom fram till att jag fick ändra läget på B-skruven så att kedjan inte tog i ramen, då stämde det inte helt med den medföljande mallen för justeringen av B-skruven men hittade info nånstans på nätet där SRAM sagt att ibland beroende på ramdesign kan det hända att man får justera bort detta med B-skruven.
För mig var det inte heller ett jätteproblem då jag nästan aldrig använder minsta kuggen då jag uteslutande kör tekniska stigar :)
Ändå skönt att höra att det finns fler än jag som lyckats med det :)
Jag ska försöka få tag på ett till kedjelås så jag kan förlänga kedjan och testa med b-skruven mer inskruvad.

Edit: jag använder i stort sett aldrig 10-drevet, men ska jag släpa runt på det vill jag att det funkar, och att jag inte sabbar ramen genom att växla ner där av misstag.

Senast ändrad:
Fast det finns väl standard och shimano dm?
Jag tror jag har denna som är för sram eller shimano icke-dm:

Sen har de den här som bara är för shimano dm:

Jag tror jag har denna som är för sram eller shimano icke-dm:

Sen har de den här som bara är för shimano dm:
Ja, precis. Jag menade bara att det inte finns shimano eller sram utan standard eller dm. Även shimano har slutat med dm. Så det är nåt annat problem

Ändå skönt att höra att det finns fler än jag som lyckats med det :)
Jag ska försöka få tag på ett till kedjelås så jag kan förlänga kedjan och testa med b-skruven mer inskruvad.

Edit: jag använder i stort sett aldrig 10-drevet, men ska jag släpa runt på det vill jag att det funkar, och att jag inte sabbar ramen genom att växla ner där av misstag.

Ja, det är väldigt viktigt att kedjan är tillräckligt lång när full kompression av bakdämparen nås.
När du väl får iordning på det så är det en fröjd med AXS. Jag har kört med min nu en hel säsong och varenda växling har fungerat klockrent! :)

Ska inte plastmojämgen sitta på 2a drevet när man justerar in det hela? Så står det iaf på den som följde med mitt eagle gx (som jag inte monterat än), på din bild så ser jag inte vad det står...?
edit: feltänk av mig, 2nd gear står det ju och det har du ju...

Ska inte plastmojämgen sitta på 2a drevet när man justerar in det hela? Så står det iaf på den som följde med mitt eagle gx (som jag inte monterat än), på din bild så ser jag inte vad det står...?
Nä, kedjan skall ligga på det andra drevet och den vita inställningsmallen skall ligga på det största drevet. Som på bilden längre upp i tråden.

B-skruven ställer man väl på största drevet, inte näst största? Eller har sram ändrat?
Och kedjan ser möjligen för lång ut tycker jag.

Växelörat är rätt så det är inte problemet i alla fall.

B-skruven ställer man väl på största drevet, inte näst största?
Och kedjan ser möjligen för lång ut tycker jag.

Växelörat är rätt så det är inte problemet i alla fall.
På den gamla (röda) inställningsmallen ställer man b-skruven med kedjan på det största drevet.
Med den nya (vita) så gör TS rätt.

Wohoo, framsteg! Jag fick ett kedjelås av en kompis idag så jag förlängde kedjan ganska mycket (2 innerlänkar) och då fick jag skruva in b-skruven rätt mycket för att plastverktyget skulle vara nöjt (lite mer än halva skruven inskruvad). Nu går kedjan fritt från ramen och växlar lätt till största klingan också.

En efterbild, växeln är klart mer vriden bakåt nu.
20210221_180846.jpg

Tackar för idéer och lösningar, nu ska det bara torka upp lite i skogen så jag får testa på riktigt också!

Tillbaka
Topp