SRAM Force kompatibel

MEL F.AT

Aktiv medlem
SRAM Force kompatibel
Planerar att uppgradera Gravelbiken men går det att använda kedja/kassett 12s från annan tillverkare gäller 1X12
Alternativ 2X12 är det bara Force vevpartiet som funkar med Force framvxl?
Bromsar är det SRAMs bromsskivor som gäller
eller går det att använda andra fabrikat?
Screenshot_2024-07-14-16-08-05-38_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Screenshot_2024-07-14-16-04-52-88_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

SRAM Force kompatibel
Jag kör AXS Force framväxel och bakväxel.
Shimano R7000 11s compactvevar
Shimano 7100 12s 105 kassett 11-36
Shimano Ultegra 12 s kedja

Funkar kalas. Lite pyssel med frigång framväxel mot vevarna, vevarmen går väldigt tight men det gick att få till med lite finlir.

Så jag tror 1*12 kommer vara ännu lättare att få att lira med icke Sram grejer.

Kruxet är väl om man kör Sram kassett då ska det väl vara flat top kedja från Sram.

SRAM Force kompatibel
Sram flattop kedja kräver matchande klingor och kassett. Samma med Shimano eller Campa. Annars går det att blanda men kanske inte perfekt passform som allt från samma är.
Jag kör Campagnolo reglage/växel med Sram kassett, kedja och kompatibel Garbaruk klinga t.ex.

Bromsskivor kan man blanda som man vill så länge man håller sig till rätt storlek.

SRAM Force kompatibel
Bromsskivor kan man blanda som man vill så länge man håller sig till rätt storlek.

Är du säkert på det? På MTB är Shimano's dyrarare bromsar "narrow" med "narrow" skivor. En narrow skiva ska inte användas med en "wide" Shimano broms eller en bromsok av en annan tillverkare. Jag skulle tänka att det är samma på lvg-sidan.

SRAM Force kompatibel
Det är många som kör mtb skivor på lvg så borde vara samma.
Dock förstår jag inte riktigt hur folk får problem med att det inte passar eftersom ytterdiametern är samma.....

SRAM Force kompatibel
Det är många som kör mtb skivor på lvg så borde vara samma.
Dock förstår jag inte riktigt hur folk får problem med att det inte passar eftersom ytterdiametern är samma.....

Hur menar du? Narrow skivor passar på wide bromsok. I början finns det ingen problem alls. Problem uppstår när belägg har slitits en bit. Då sliter det mindre underför bromsytan där belägg bara går mot spakarna av skivan. Resultatet är att belägget krokar med spakarna som är riktigt jobbigt.

SRAM Force kompatibel
Hur menar du? Narrow skivor passar på wide bromsok. I början finns det ingen problem alls. Problem uppstår när belägg har slitits en bit. Då sliter det mindre underför bromsytan där belägg bara går mot spakarna av skivan. Resultatet är att belägget krokar med spakarna som är riktigt jobbigt.
Fast har det hänt någon? Det kommer i alla inte bli en skarp kant.
Jag har kört det länge på 24'' men den går ju inte så tungt.
Nu har jag tillfälligt tektro + narrow på en 26a. Ska se om det blir något slitage. Och beställa nya bromsar

SRAM Force kompatibel
Fast har det hänt någon? Det kommer i alla inte bli en skarp kant.
Jag har kört det länge på 24'' men den går ju inte så tungt.
Nu har jag tillfälligt tektro + narrow på en 26a. Ska se om det blir något slitage. Och beställa nya bromsar

Det har hänt mig. Som jag skrev: riktigt jobbigt. Jag bytt skivan tillbaka till en wide.

SRAM Force kompatibel
Planerar att uppgradera Gravelbiken men går det att använda kedja/kassett 12s från annan tillverkare gäller 1X12
eller går det att använda andra fabrikat?
eller går det att använda andra fabrikat?Visa bilaga 712032Visa bilaga 712034
Vilket alternativ av dessa två ska jag satsa på. Det översta är mer allround men saknar laddare, batterier x2st ,kedja och kassett. Eventuellt vevlager dub?
Det nedre är mer komplett med kedja+kassett+laddare+batteri
Saknar xpr boddy till två hjulpar och bromsskivor.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp