Jag vill nog påtala att jag inte menar att man helt måste sluta belasta pedalerna, men om man ligger på full belastning och har lite effekt i benen så går grejerna sönder i förtid. Det finns ingen anledning att göra det heller, det är helt enkelt inte kompatibelt med den typ av system som normala utanpåliggande växelsystem utgör. Om man är tävlingscyklist och i en avgörande spurt hade jag själv inte tänkt en sekund på hur jag växlade, men det är ju inte samma sak som att säga att en motionscyklist till vardags ska misshandla sina grejer. Sen ska påtalas att åtminstone jag talar om att växla NER (dvs lägga i lättare växel), när man växlar UPP är det inte alls samma problematik eftersom kedjan då ramlar ner på ett mindre drev vilket går både snabbare och smidigare än att klättra över kuggarna på snedden.
Jag gissar grovt att jag halverar kraften vid växling, typ. Öronen och benen känner ganska väl om man går över gränsen för vad som är rimligt att göra, eftersom det både låter och känns illa i drivlinan. Det har hänt fler än en gång att man kört in i något hinder under stress och växlat ner och gått på med typ full kraft, så det är klart att hela skiten inte havererar direkt bara för det. Men ju större och vekare drev man har i det läget, ju större är risken att man kröker drevet.