SRAM Red 2012 (10-delad) till Red 22.

Stumpy

Aktiv medlem
Tänker uppgradera från SRAM Red 2012 till Red 22.
Är det något mer än högerreglage, kassett och kedja jag behöver byta?
(Vissa hjul är bara för 10-delat, så de får säljas av.)
Funkar det bra att köra gamla vänsterreglaget och framväxeln trots att kedjan är smalare?
Kan man köra med Shimano istället för SRAM-kassett, trots att det skiljer lite i pitch?
Bromsarna har väl samma kabeldrag?
Någon jag inte tänkt på i övrigt?

Jag kör shimanokassett på alla mina SRAM 22. Bara kör shimanokedja så är det lugnt. Om du inte vill byta hjul så finns det shimano 11/11-34 som passar på frihjul för 10-delat. Bakväxel kan behövas bytas i värsta fall om den inte når sista drevet.

Framväxeln har jag ingen koll på.

Senast ändrad:
Det går blanda nya/gamla fram/bak -växlar lite hipp som happ.
Är dina Red 10d så nya så de ser ut som 11d så är ju enda egentliga skillnaden på vänsterreglaget att det där %#$% trimläget på yttre klingan är borta. Det går få till det ändå med 10d framväxlar med gnuttan skrap vid max kedjekors (yaw är käckt men inget krav).
Kassetter och kedja kan man blanda som man vill. Personligen tycker jag Sram kedja växlar smutt under längre tid, men det kan vara självsuggestion :-)
Bromsar är samma kabeldrag i stort sett (har jag för mig, jag postade lite kurvor om det för något år sedan eller så och kontentan var väl att det mesta funkar med det mesta utom att blanda gamla shimanoreglagemed nya shimanobromsar).
Jag kan inte komma på något mer att tänka på.

emmer sa:
Det går blanda nya/gamla fram/bak -växlar lite hipp som happ.
Är dina Red 10d så nya så de ser ut som 11d så är ju enda egentliga skillnaden på vänsterreglaget att det där %#$% trimläget på yttre klingan är borta. Det går få till det ändå med 10d framväxlar med gnuttan skrap vid max kedjekors (yaw är käckt men inget krav).
Kassetter och kedja kan man blanda som man vill. Personligen tycker jag Sram kedja växlar smutt under längre tid, men det kan vara självsuggestion :-)
Bromsar är samma kabeldrag i stort sett (har jag för mig, jag postade lite kurvor om det för något år sedan eller så och kontentan var väl att det mesta funkar med det mesta utom att blanda gamla shimanoreglagemed nya shimanobromsar).
Jag kan inte komma på något mer att tänka på.
Dom senaste 10-delade var väl också utan trimläge.
10-delad kedja funkar väl inte på 11-delat?

De jag har är trimläge på yttre, men det är äldre Red 10d och nyare och äldre Force 10d så det är möjligt att Red 10d med nya utseendet (äntligen) saknar trimläge.

Kedja har jag aldrig provat men då kedjan (10d) är 5,7 utv 2,3 inv och kassetter (11d) har 3,8 mellan drevcentrum med 1,6 tjocka drev så borde det gå få till om man prompt vill - kedjorna är ju identiska så när som på yttervidden som skiljer 0,1-0,15 och att kuggarna är smalare (späcers 0,1 smalare).
[Siffrorna ovan tagna ur bakhuvudet.]
Varför man skulle vilja prova begriper jag inte, men sitter man i ödemarken med brusten kedja på sin 11d grupp och blir erbjuden en 10d så borde man kunna ta sig hem :-)

Stumpy sa:
Tänker uppgradera från SRAM Red 2012 till Red 22. Är det något mer än högerreglage, kassett och kedja jag behöver byta?
Nej.
Funkar det bra att köra gamla vänsterreglaget och framväxeln trots att kedjan är smalare?
Ja.
Kan man köra med Shimano istället för SRAM-kassett, trots att det skiljer lite i pitch?
Ja.
Bromsarna har väl samma kabeldrag?
Ja.
Någon jag inte tänkt på i övrigt?
Säkert, men inte för att göra ovan.

emmer sa:
De jag har är trimläge på yttre, men det är äldre Red 10d och nyare och äldre Force 10d så det är möjligt att Red 10d med nya utseendet (äntligen) saknar trimläge.

Kedja har jag aldrig provat men då kedjan (10d) är 5,7 utv 2,3 inv och kassetter (11d) har 3,8 mellan drevcentrum med 1,6 tjocka drev så borde det gå få till om man prompt vill - kedjorna är ju identiska så när som på yttervidden som skiljer 0,1-0,15 och att kuggarna är smalare (späcers 0,1 smalare).
Varför man skulle vilja prova begriper jag inte, men sitter man i ödemarken med brusten kedja på sin 11d grupp och blir erbjuden en 10d så borde man kunna ta sig hem :-)
Frågar bara eftersom jag har en ny red10 kedja på hyllan. Kanske bara blir krångel om man kör på den då.

Cannondale jekyl 1000 sa:
emmer sa:

Frågar bara eftersom jag har en ny red10 kedja på hyllan. Kanske bara blir krångel om man kör på den då.
Det är nog att be om diverse krångel att köra på 10delad kedja enligt min uppfattning, men som ovan. Det kan gå att ta sig hem i nödfall :-)

Ridley sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
emmer sa:

Det är nog att be om diverse krångel att köra på 10delad kedja enligt min uppfattning, men som ovan. Det kan gå att ta sig hem i nödfall :-)
Jo, justeringen av vajern blir ju jävligt petig och jag skulle tro att kedjan nafsar i nästa drev åtminstone i något ändläge. Men det beror ju på hur perfekt allt måste funka innan man bryter ihop :-)

Nåja. Blir ju inte så blodigt att uppgradera då.
(Kedja har jag hemma redan.)

red22.PNG

Att det inte kommer göra någon skillnad får jag stå ut med. :)

Testa om bakväxeln kan röra sig 1,85mm förbi största drevet på kassetten; skruva ut stoppskruven och tryck växeln utåt för att de om det finns tillräckligt med rörelsemån.

Det går också bra att ta själva spärrmekanismen från ett 11-delat högerreglage (även Rival och Force) och sätta in i ett Red 2012-högerreglage.

Tillbaka
Topp