SRAM Rival XPLR 11-42 växlar inte från 13 till 12.

Hej,
Har ett problem med min konfiguration som jag undrar om någon kan hjälpa mig med.
Jag kör med Shimano GRX ST-RX820 som växelreglage och RD-RX822 kort cage som bakväxel, det är alltså 12-delat. Jag kör med lite olika kassetter men har problem med SRAM Apex XPLR 11-44, PG-1231. Vid växling till tyngre växlar vill kedjan inte hoppa från 13:e drevet till 12:e. Från 11 till 12, inga problem. Inga andra problem mellan andra drev. Jag har en Shimano 105 11-36 där den gladeligen växlar från 13 till 12, samma justering.
Jag ser mig själv som en skapligt erfaren mekaniker och har justerat mycket växlar men det här får jag inte ordning på.
Någon som har några tips eller varit med om något liknande?

Edit: Felaktig angiven kassett.

Senast ändrad:
Jag antar att du menar en XPLR PG-1231 kassett, som är Apex. Enligt Sram funkar deras 12-delade lvg-kassett bara med flattop kedjor, som har större roller. Du skriever inte vilken kedjan du använder, men problemet du upplever skulle kunna berör på att kedjan inte passar perfekt på kassetten.

Tack för tipset. Ja, det är en PG-1231, apex, fel av mig. Jag kör med Shimano kedja. Jag har en flattop till en annan cykel, ska testa denna

Senast ändrad:
Det är nog risk att du får problem med framklingan eller trissorna istället om du sätter på en flat-top kedja eftersom avstånden skiljer sig, förutsatt att du har shimano vev och klinga. enklast och bästa lösning är nog att bara gå tillbaka till en lämplig icke-sram kassett.

Kort återkoppling för ev. intresserade:
Flattop kedjan var aningen kort men testades ändå.
Växlar bra på Shimano-kassetten men fungerade lika dåligt på SRAM-kassetten. Det här med olika stora rullar i kedjan stämmer säkert, men jag vill hävda att toleranserna på kedja/kassett/trissor/framdrev inte är så snäva. Det bör fungera att blanda SRAM och Shimano. Att det inte är "optimalt" är en annan diskussion.

Mitt problem var nog trots allt justerings relaterat. Den "skapligt erfarna mekanikern" är tydligen inte fullärd.

Lösningen låg i B-skruven, denna är nu nästan max inskruvad. Växlingarna på de två största dreven är lite "råa" men fungerar. Nu växlar bakväxeln från 13 till 12.

Jag är väldigt nöjd att jag äntligen fick till det då denna kassett har en väldigt trevlig utväxling jämfört med de XDR- baserade kassetterna (10-44) och Shimanos microspline (10-45). Rekommenderas varmt med tanke på den täta stegringen på de tyngre växlarna och två stora hopp på de två sista dreven. Jag kombinerar den med 40t fram för fin klättringskadens och en toppfart på ca 45km/h.

Tillbaka
Topp