Sram rulltrissor kärviga!

Domestique

Aktiv medlem
Nedre rulltrissan på både min MTB och gravel har börjat kärva tidigt (eagle gx och gx axs). Är de ökända för det? Inte varit med om att någon trissa börjat rulla trögt så snabbt! Växeln (gx axs) på graveln har bara suttit i lite drygt två månader men märkte efter senaste bikepackingturen att den knappt snurrade.

Tvättar du med högt tryck? (även bara med vattenslangen)

Det är väl bara att ta isär och titta hur kullagrena ser ut. Sedan kan du kanske tvätta lite med ex 5-56 och lägga in lite nytt fett.

Tvättar du med högt tryck? (även bara med vattenslangen)

Det är väl bara att ta isär och titta hur kullagrena ser ut. Sedan kan du kanske tvätta lite med ex 5-56 och lägga in lite nytt fett.
Mja, jag tvättar ungefär som jag gjort med alla cyklar de senaste 30 åren, relativt försiktigt, men just dessa trissor avviker och har på två cyklar börjat kärva på kort tid därav min undran. På min racer med Chorus har jag t ex på tio år aldrig upplevt det. Inte heller tidigare på de bakväxlar från SRAM jag haft. När jag googlar verkar dock andra upplevt liknande.

Det sitter f ö inte kullager utan en enklare bussning. Fick inte fart på trissan trots rengöring igår så nu har det legat i 5-56 ett tag så ska testa igen. Klart allt går att fixa men det är ju lite störigt om en sån sak är väldigt känslig. Får nog byta ut trissorna till något som funkar lite bättre.

Livslängden kan nog även höra ihop med vad de utsätts för; MTB verkar i stort som en väldigt dyr leksak i drift.
Jag har tre cyklar med Force 22 med kullagrade trissor, 2 LVG och en grus. De verkar inte ha problem med lager-hållbarheten utan byts när plasten i hjulen är utsliten.

Dom har inte varit utsatta för så mkt, speciellt inte på graveln. Jag bytte till gx axs på exploron för lite drygt två månader sen och har nog inte kört så mkt mer än 100 mil än. Knackade ut lagret nu och det har kärvat ihop totalt. Blir att köpa nya trissor med riktiga lager.

IMG_4664.jpeg

Tjena!

Srams standardtrissor på AXS är fan kokta i b*js. Många som får haveri på dom efter ett fåtal mil. Köp eftermarknads för att få något som håller.
Tack, verkar uppenbarligen vara riktigt b*js! Lyckades få snurr på det men krävdes att jag fixerade det med en bult och mutter för att få hävstång. Blir att byta ut dem snarast!

trissorna ni talar om är för sin storlek rätt prisvärda, och jag kör med dem lite varstans.

det stämmer att fettet i lagren är av en sorts som härsknar och torkar in. men det brukar ta något år. följden kan bli att det börjar snurra någon annan stans, antingen innanför eller utanför lagret.

när det börjar rulla trögt, har jag bänt loss fascian på lagren och ersatt med ett bättre fett. lätt gjort, men fall inte för frestelsen att lyfta plasthållaren för kulorna ur lagret. gör det bara inte.

trissorna ni talar om är för sin storlek rätt prisvärda, och jag kör med dem lite varstans.

det stämmer att fettet i lagren är av en sorts som härsknar och torkar in. men det brukar ta något år. följden kan bli att det börjar snurra någon annan stans, antingen innanför eller utanför lagret.

när det börjar rulla trögt, har jag bänt loss fascian på lagren och ersatt med ett bättre fett. lätt gjort, men fall inte för frestelsen att lyfta plasthållaren för kulorna ur lagret. gör det bara inte.

Tjena!

Hur går du trissor som havererar helt efter ett ösregn att bli prisvärda?
Dom är erkänt kassa.

Dom har inte varit utsatta för så mkt, speciellt inte på graveln. Jag bytte till gx axs på exploron för lite drygt två månader sen och har nog inte kört så mkt mer än 100 mil än. Knackade ut lagret nu och det har kärvat ihop totalt. Blir att köpa nya trissor med riktiga lager.

Visa bilaga 712846
Är du säker på att det är ett glidlager (bussning)? Ser ut som ett kullager.

Tjena!

Hur går du trissor som havererar helt efter ett ösregn att bli prisvärda?
Dom är erkänt kassa.
det är inte min erfarenhet att fettet härsknar/polymeriserar efter ett (enda?) regnväder. har alltså ett flertal av dessa trissor, och det har tagit några år i mitt fall innan det krävts ompackning av lagren. illa nog, men andra trissor jag prövat har varit snarast sämre. inte så att fettet packat sig, däremot att lagren börjat glappa. många har också lättutsliten plast, srams plast tycks däremot rätt motståndskraftig

något direkt samband med regnväder har jag inte noterat, och avfettningsmedel liksom högtryckstvätt är förstås no-go.

är ingen sram-fanboy och du antyder att det är deras oem-trissor som är dåliga. har endast använt eftermarknadstrissor egentligen tänkta för mtb. oavsett tar gärna emot om du kanske har tips på bättre kullagrade trissor modell lite större, och i vettigt prisläge?

Visa bilaga 712846
Är det inte bara att köpa ett vältätat SKF-lager och trycka in istället?

det är inte min erfarenhet att fettet härsknar/polymeriserar efter ett (enda?) regnväder. har alltså ett flertal av dessa trissor, och det har tagit några år i mitt fall innan det krävts ompackning av lagren. illa nog, men andra trissor jag prövat har varit snarast sämre. inte så att fettet packat sig, däremot att lagren börjat glappa. många har också lättutsliten plast, srams plast tycks däremot rätt motståndskraftig

något direkt samband med regnväder har jag inte noterat, och avfettningsmedel liksom högtryckstvätt är förstås no-go.

är ingen sram-fanboy och du antyder att det är deras oem-trissor som är dåliga. har endast använt eftermarknadstrissor egentligen tänkta för mtb. oavsett tar gärna emot om du kanske har tips på bättre kullagrade trissor modell lite större, och i vettigt prisläge?

Tjena!

Jag menar inte att fettet härdar, jag menar att det försvinner helt sen skär lagret och det räcker med en rejält blöt tur. Det gäller både dom som kommer med bakväxlarna och när man köper ersättning, det är ju precis samma trissor.

Jag föredrar Shimanos trissor, men har även några med keramiska kullager, kommer inte ihåg vilket märke nu.

Jag mekade med två Sram bakväxlar (GX o XO, båda 12s) i förrgår. Båda har gått hårt och långt (ena gick CV förra året och Ränneslätt i år. ”Rätt” blöta historier.) men med måttligt underhåll (orkar f-n inte tvätta grejerna längre). Inga tröga trissor. Inte mycket fett kvar, men inte helt torrt.

Jag förstår att min erfarenhet är undantaget som bekräftar regeln.

Tjena!

Jag menar inte att fettet härdar, jag menar att det försvinner helt sen skär lagret och det räcker med en rejält blöt tur. Det gäller både dom som kommer med bakväxlarna och när man köper ersättning, det är ju precis samma trissor.

Jag föredrar Shimanos trissor, men har även några med keramiska kullager, kommer inte ihåg vilket märke nu.
ja är lagret torrt är läget besvärligt. har som sagt haft det omvända problemet med sram- trissor, packade med ett fett som stelnat trots användning.

keramiskt lagrade trissor prövade jag köpa för några år sedan. till min förvåning var lagren på den modellen öppna. de höll inte länge.

Någon som har tips på bra trissor till en Rival AXS XPLR växel? Tog loss den nedre trissan igår då den inte snurrade som den ska. Visade sig att lagret trots att det har gummitätad sköld var fullt av grus, kanske oundvikligt?

Vad jag skulle vilja veta är om någon har haft bra erfarenhet med en trissa som passar Rival AXS XPLR. Men det kanske är original som är bäst helt enkelt.

Visa bilaga 712846
Detta är ett hjullager, ej bussning. Ser ut som det står 626+LLU på skölden. 626 är typ och dimension, LLU betyder att du har gummisköldar på båda sidorna.

Man kan oftast plocka ur skölden där med ett en syl eller nål. Så dom går tekniskt sett att göra rent och lägga i nytt fett såvida dom inte redan är så långt gångna att dom har gjort för djupa märken i banorna. Men det är delade meningar om man bara ska kasta dom när dom är slut eller om man ska serva dom. Tycker gott man kan serva dom, gummisköldarna är enkla att räta ut om man råkar böja dom. Men det är upp till var och en.

Sedan det går att kränga trissor med keramiska lager för tusentals kronor är det tydligen så.
Jag har faktuskt ingen aning om vad som sitter på de tre cyklar jag har med Force22 men de är cyklingsbara iaf 🙂
Jag ingen växel med kullagrade rulltrissor, och de rullar på utmärkt.
Shimano 105, 600 Ex, Acera och Campa Mirage.

Så för att sammanfatta:
Jag behöver inga lager i trissorna för dom snurrar bra ändå. Vilka jag då ska byta till är ingen som vet men dom är bäst.
Om jag nu trots allt behåller trissor med lager räcker det om jag spolar ur dom jag har och lägger i nytt fett (rekommenderat tillvägagångssätt för tillförlitlighet).
Vill jag vara en douch köper jag trissor med keramiska lager. Var man hittar dessa är högst oklart.

Jag tror jag går på en egen lite vågad linje och beställer nya original 🤣

Så för att sammanfatta:
Jag behöver inga lager i trissorna för dom snurrar bra ändå. Vilka jag då ska byta till är ingen som vet men dom är bäst.
Om jag nu trots allt behåller trissor med lager räcker det om jag spolar ur dom jag har och lägger i nytt fett (rekommenderat tillvägagångssätt för tillförlitlighet).
Vill jag vara en douch köper jag trissor med keramiska lager. Var man hittar dessa är högst oklart.

Jag tror jag går på en egen lite vågad linje och beställer nya original 🤣
Om du hoppar in mitt i en tidigare tråd får du nog stå ut med att folk pratar om annat än vad just du vill ha svar på.

Jag kör fortfarande på ett par GX trissor från 2018. Öppnar vid behov lagren och fettar om, fast börjar krävas lite väl ofta nu, så kanske snart dags för nya. Har gått över 1500 timmar. Inget fel på funktionen, bara nedre som glappar i sidled, men övre är OK.

Läste att det funkar dåligt att knacka ut lagren och pressa i nya. Något med att de nya inte sitter kvar pga någon plastkant förstörs.

Jag köpte en rulle lager från kina för en hundring och knackar ur de dåliga lagren och mosar in ett nytt när det börjar kännas kärvt. Provade att fetta om men upplevde att livstiden inte blev samma som med ett nytt lager. Samt att det gick mycket snabbare att hamra ut och lägga i ett nytt lager.

Jag gör samma som på ramlagren och styrlagren - bort med gummipackningen, blås ur med kompressorn. Är det illa, i med 5-56, vänta en stund och blås ur igen. Sedan i med isopropanol (bromsrengöring) och blås ur. Sen tryck i SKF-fett med en "tandläkarspruta" och tryck tillbaka tätningen igen. Tar typ en minut.

Detta är ett hjullager, ej bussning. Ser ut som det står 626+LLU på skölden. 626 är typ och dimension, LLU betyder att du har gummisköldar på båda sidorna.
Kanske värt att prova om SKF håller bättre?

Man kan oftast plocka ur skölden där med ett en syl eller nål. Så dom går tekniskt sett att göra rent och lägga i nytt fett såvida dom inte redan är så långt gångna att dom har gjort för djupa märken i banorna.
De maskinlager jag öppnat fabriksnya har ej varit helt fyllda med fett. Trissorna på moderna långarmade växelförare sitter ofta väldigt nära marken och får mycket däcksprut som tar sig förbi tätningarna och skvalpar runt i fettet. Vattnet når så småningom kulorna som börjar rosta.

Så länge det inte är glapp i lagerbanorna brukar rengörning med 556 eller w40 samt återfettning ge lagrena förlängt liv.
Jag brukar trycka i så mycket fett som möjligt för förlänga underhållsintervallen. Snurrar något sämre med mer fett, men det är så små lager att det ej är märkbart.

Tycker att problemet med rostiga kullager är lika vanligt på Shimanos trissor som Srams.

Riktigt gamla växlar (fram tills 60-taley) hade alltid kullagrade trissor och dom är en fröjd att jobba med, var ofta i metall också vilket är super bra men lite tyngre såklart

på nya grejer är nog trissorna en sån liten del av totala friktionen att man kan köra vad som helst som håller hyfsat, tex Shimanos standard trissor med bussningar och sköldar som är lätta att serva

Om du hoppar in mitt i en tidigare tråd får du nog stå ut med att folk pratar om annat än vad just du vill ha svar på.
Sista inlägget var 2024-07-22 så har svårt att se att mitt inlägg var mitt i en diskussion.

Min fråga knöt ann till ursprungliga frågeställningen varför jag valde att inte starta en ny tråd.

Lite drygt 800 mil höll mina axs rulltrissor innan dom började rulla Lite trögt. Satte i original och är nöjd om dom håller lika länge

Prisskillnaden är så liten och positiva effekten så stor, att jag numera inte köper trissor separat, utan ett helt bakväxelpaket.

Redan när jag byggde min första Sram-kittade hoj, 2002-2003 nån gång, så fick jag snabbt problem med att kullagren i trissorna kärvade. Då hade jag kört Shimano i alla år och aldrig haft problemet, men de hade inte heller kullager i trissorna. Körde året runt i ur och skur, flera gånger i veckan. Bodde i Göteborg så det regnade en del :-)

Man skulle ju kunna tro att de kommit till rätta med det nu men kanske inte ändå.

Redan när jag byggde min första Sram-kittade hoj, 2002-2003 nån gång, så fick jag snabbt problem med att kullagren i trissorna kärvade. Då hade jag kört Shimano i alla år och aldrig haft problemet, men de hade inte heller kullager i trissorna. Körde året runt i ur och skur, flera gånger i veckan. Bodde i Göteborg så det regnade en del :-)

Man skulle ju kunna tro att de kommit till rätta med det nu men kanske inte ändå.

Tjena!

Har varit ett evigt problem med Sram. Medans trissorna i min XTR från -98 som gått ett otal år i skogen, en hel säsong på skutan m.m. fortfarande fungerar utmärkt. Keramiska glidlager is the shit helt enkelt.

Tillbaka
Topp