Sram "transmission" - oljud/skrammel när man INTE trampar?

Valhalla_

Aktiv medlem
Jag är ganska trött på växlar som fladdrar som asplöv när jag cyklar utför. Mitt största problem med bakväxlar att de fladdrar. Clutchen är naturligtvis aktiv och den gör saker bättre men inte bra. Själva växeln fladdrar och det finns inget sätt att hindra detta. Landar man ett dropp eller smäller i något med bakhjulet, så kommer ett klonk från bakväxeln, som ju naturligtvis inte har en clutch mellan växelörat och växeln.
Detta ser sram ut att ha löst på de nya "transmission" växlarna genom att man helt enkelt skruvar fast överdelen av växeln stumt i ramen. Så det enda clutchen behöver hantera är då kedjefladdret.

Men innan jag slår till vill jag veta vad ni har för erfarenheter av klonkande från bakväxeln när man inte trampar. Tänk enduro/dh. Eller när man landar hårt. Jag har försökt hitta info om detta men det pratas nästan bara om hur bra den växlar eller hur tålig den är, och det kunde jag inte bry mig mindre om. Allt jag vill veta är, blir det tystare än med gamla 12-delade drivlinor?

Senast ändrad:
Alla srams elväxlar har klen clutch. Gissar att det skulle dra för mkt batteri när man växlar annars.

Ok, bra att veta. Så kanske mer kedjefladder då alltså?
Gäller det även de mekaniska varianterna? Det är typ eagle 70 eller 90 jag tänker mig.

Min Eagle 70 till ebiken var väldigt tyst och fin i början, en det tog inte lång tid innan den började skramla också :/ Vet inte om 90 är något bättre på den fronten.

Kommer klonken verkligen från bakväxeln. Skulle tänka att det är kassetten som som blockeras av frihjulet.

Min Eagle 70 till ebiken var väldigt tyst och fin i början, en det tog inte lång tid innan den började skramla också :/ Vet inte om 90 är något bättre på den fronten.
Ja det där är ju sugigt, om det är typ clutchen som gått till sig lite och blivit slappare. Har du kollat att den inte vridit sig då? Det ska ju tydligen vara en grej, att man ibland behöver lossa växeln, sätta den rätt igen, och sedan dra åt igen.

Kommer klonken verkligen från bakväxeln. Skulle tänka att det är kassetten som som blockeras av frihjulet.
Det vet jag inte säkert, men jag gissar det. Men jag kan ha fel.
Det där skulle ju innebära att det är ochain jag behöver? Egentligen hade jag väl tänkt testa det ändå, så kanske det är där jag skulle börja då?

Det vet jag inte säkert, men jag gissar det. Men jag kan ha fel.
Det där skulle ju innebära att det är ochain jag behöver? Egentligen hade jag väl tänkt testa det ändå, så kanske det är där jag skulle börja då?

Ja, det finns en anledning att många i DH och Enduro kör med Ochain. Min son vill också har en, men det är orimligt dyrt.

Sonen säger att det är kassetten och jag håller väl med. Har nu själva också upplevt det i bikepark kring Alperna.

Det är bakväxeln som slår. Den behöver egentligen bara behöva röra sig runt monteringsaxeln för att få lös hjulet.

TRP har löst det med sitt "hall lock" som ser ut som en snabbkoppling vid fästskruven

IMG_4378.webp

Beekay har satt en låsskruv
IMG_4377.webp

Back in the days kunde man låsa den genom att ta bort c-clippet från bakväxelskruven så att den låstes när man drog åt den. Men det slutade funka när dom la till extralänken för directmount-bakväxlar

Jag har aldrig hört tidigare att bakväxeln skulle låta. Jag är nästan säkert på att det är kassetten.

Ja det där är ju sugigt, om det är typ clutchen som gått till sig lite och blivit slappare. Har du kollat att den inte vridit sig då? Det ska ju tydligen vara en grej, att man ibland behöver lossa växeln, sätta den rätt igen, och sedan dra åt igen.
Du menar att ställa in via "setup"-kuggen?
Den rör sig rätt fritt när man lossar hjulet men när man drar åt hjulet så ser man om den är korrekt med linje på växeln/fästet. Såg rätt ut sist jag kollade.

Du menar att ställa in via "setup"-kuggen?
Den rör sig rätt fritt när man lossar hjulet men när man drar åt hjulet så ser man om den är korrekt med linje på växeln/fästet. Såg rätt ut sist jag kollade.
Jag vet inte 😅
Tänker att man i princip gör det b-skruven gör. Den inställningen. Fast utan b-skruv.

När ni skriver att det låter om kassetten, menas då chain growth? Dvs. man frihjular utför ett drop, vid landning rör sig länkaget, och länkage + kedjans läge gör så att frihjulsbodyn tar grepp. Som om man tar ett kort, hårt tramptag men det är länkagerörelsen som är orsak.

Det är ju så med vissa länkagetyper, ibland beroende på framdrevets storlek. Risken att det händer / hörs är större på högre växlar / små bakdrev. VPP och såna tenderar till en del chain growth.

Min nuvarande hoj gör inte det men jag har en DH med VPP-liknande länkage som ger ganska stark sån effekt.

När ni skriver att det låter om kassetten, menas då chain growth? Dvs. man frihjular utför ett drop, vid landning rör sig länkaget, och länkage + kedjans läge gör så att frihjulsbodyn tar grepp. Som om man tar ett kort, hårt tramptag men det är länkagerörelsen som är orsak.

Det är ju så med vissa länkagetyper, ibland beroende på framdrevets storlek. Risken att det händer / hörs är större på högre växlar / små bakdrev. VPP och såna tenderar till en del chain growth.

Min nuvarande hoj gör inte det men jag har en DH med VPP-liknande länkage som ger ganska stark sån effekt.

Ja, det är det jag menade. Effekten är direkt länkad till anti-squat, förutom om man har en cykel med idler pulley.

Sen har man såklart ljud från kedjan som kan slår i diverse stag med både ovansidan och undersidan.

Hårdaste ljudet jag och min son här så och då är kassetten som stannar. Det borde bara hända när man låser bakhjulet när man landar eller när man rullar riktigt långsamt.

Jag ser inte hur backväxeln skulle kunna orsaka mycket ljud. Det är väl ingenting som slår i något där?

Har du aldrig cyklat med en bakväxel utan clutch? Tycker du den inte lever om?
Det är ju samma princip med en bakväxel med clutch där den behöver servas eller blir utsliten.

Har du aldrig cyklat med en bakväxel utan clutch? Tycker du den inte lever om?
Det är ju samma princip med en bakväxel med clutch där den behöver servas eller blir utsliten.
Har aldrig tänkt att växeln låter pga. att chain slap låter så mycket i såna fall. Men det kan man väl isolera med diverse lösningar, STFU osv. och bli säker.

Vet inte om det är chain slap jag hör, eller om det är bakväxeln som slår b-skruven mot växelörat. Jag tror det är det senare jag tänker på. Växeln roterar runt skruven i växelörat och b-skruven tappar kontakten ibland. Det är det jag tänker borde bli bättre med srams lösning. Men kanske det är chainslap jag hör.

Har i alla fall beställt en ochain nu. Får hoppas det kan lugna alltihopa litegrann och göra att cykeln för mindre oväsen.

Vet inte om det är chain slap jag hör, eller om det är bakväxeln som slår b-skruven mot växelörat. Jag tror det är det senare jag tänker på. Växeln roterar runt skruven i växelörat och b-skruven tappar kontakten ibland. Det är det jag tänker borde bli bättre med srams lösning. Men kanske det är chainslap jag hör.

Har i alla fall beställt en ochain nu. Får hoppas det kan lugna alltihopa litegrann och göra att cykeln för mindre oväsen.
Billiga lösningen är stfu-bike, kedjan blir också lite lugnare, så en bra gradering skulle jag säga.

Upplever min AXS transmission drivlina som rätt tyst, ja tills man växlar då. Har inte hört grabben gnälla heller och han kör hårdare än jag förstås. Å andra sidan har jag nog aldrig haft TS problem, att växeln skramlar axialt.

Provade "Hall lock" igår enligt beskrivning i videon, och måste säga att det minskade skramlet från bakänden en hel del. Nu kvarstår bara skramlet som antagligen kommer av att kedjan smäller i kedjestagsskyddet osv. Hoppas på att ochain löser den biten. Ska bli väldigt intressant att testa.
Blev också sugen att testa detta. Vad körde du med för spacer? Typ dämparhårdvara?

Provade "Hall lock" igår enligt beskrivning i videon, och måste säga att det minskade skramlet från bakänden en hel del. Nu kvarstår bara skramlet som antagligen kommer av att kedjan smäller i kedjestagsskyddet osv. Hoppas på att ochain löser den biten. Ska bli väldigt intressant att testa.
Mm, mm innan jag sett klart tänkte jag att det knasar vid smäll men han påstår "slowly returns" tror du på det och kommet det i så fall inte slitas?

För övrigt ska så klart hela svingen lindas med gamla slangar!

Mm, mm innan jag sett klart tänkte jag att det knasar vid smäll men han påstår "slowly returns" tror du på det och kommet det i så fall inte slitas?

För övrigt ska så klart hela svingen lindas med gamla slangar!
Jag tänker att om man drar åt alltsamman med b-skruven intakt och liggades mot flärpen som i sin tur ligger mot växelörat så ska det väl inte lossna eller något? Eller är inte såker på att jag vet vad du menar, lyssnade inte så noga på videon utan jag bara gjorde 😅

Jag tänker att om man drar åt alltsamman med b-skruven intakt och liggades mot flärpen som i sin tur ligger mot växelörat så ska det väl inte lossna eller något? Eller är inte såker på att jag vet vad du menar, lyssnade inte så noga på videon utan jag bara gjorde 😅
Han säger att om du slår i nåt så kommer den att röra sig men sakta återgå. Alu mot alu funkar "typ som en clutch".

Kul om det funkar. Jag har själv inte testat det, bara snappat upp det från andra.

Där satte jag den. Nevermind det f***ade däcket 😂

Intressant det där att sätta fast backväxeln. Jag förstår att det kan hjälpa mot fladdringen. Men om det är smäll och klonk som är problemet tror jag fortfarande att det är kassetten/frihjulet.

Rapportera gärna om ljudkullisen med din lösning.

Senast ändrad:
Verkligen? Det händer ju i princip alltid en tid in för alla bakväxlar att clutchen blir dålig och slår och slamrar.
Men är det det TS avser då? För då är det ju vanligt kedjeskrammel som uppstår.

Short cage är iaf tydligt tystare än long cage på shimano, sram har väl inget motsvarande.

Att skruva växeln direkt i ramen verkar heller inte så bra för ramen, om man väl klappar i ordentligt.

Men är det det TS avser då? För då är det ju vanligt kedjeskrammel som uppstår.

Short cage är iaf tydligt tystare än long cage på shimano, sram har väl inget motsvarande.

Att skruva växeln direkt i ramen verkar heller inte så bra för ramen, om man väl klappar i ordentligt.
Det ena utesluter väl inte det andra? Om bakväxeln är slapp i clutchen eller roterar vid hårda smällar så kommer den leva om men även sätta igång en kedjereaktion av skrammel från kedjan. Jag skulle säga att det är en kombination av skrammel som alltid kommer efter viss tid från drivlinan.

Short cage osv har ju inte lika mycket häv heller så det hjälper såklart. Min Eagle 70 med direct mount var väldigt tyst i början. Sen har den börjat orsaka oljud + kedjeskrammel pga clutchen har snabbt blivit svagare.

Det ena utesluter väl inte det andra? Om bakväxeln är slapp i clutchen eller roterar vid hårda smällar så kommer den leva om men även sätta igång en kedjereaktion av skrammel från kedjan. Jag skulle säga att det är en kombination av skrammel som alltid kommer efter viss tid från drivlinan.

Short cage osv har ju inte lika mycket häv heller så det hjälper såklart. Min Eagle 70 med direct mount var väldigt tyst i början. Sen har den börjat orsaka oljud + kedjeskrammel pga clutchen har snabbt blivit svagare.
Jag tänkte mer att skrammel pga slappt fäste mot ram och kedjeskrammel pga slapp clutch borde vara separata problem/åtgärder.

Eagle 90 bakväxeln ska tydligen ha en annan typ av clutch som sägs vara bättre än den på eagle 70 växeln.

Tillbaka
Topp