Sram Twister.

Sram Twister.
Srams reglage har samma funktion som Shimano hade på "rapidfire?" typ 91.

dvs du skjuter båda knappar frammåt.

Vrid är väldigt behagligt, och skitbra på framväxeln då du får fler lägen att sätta framväxeln i. Ska du köra tryckknappar kör lösa Shimano.

Sram Twister.
Fördelar: Vikten
, fler lägen på framväxeln

Nackdelar: kan ej bromsa och växla samtidigt, greppet blir halt när det är blött.

Jag gillade mina twisters och skulle absolut köpa sådana igen ifall jag bygger ihop en xc-tävlingscykel.

Senast redigerad av en moderator:
Sram Twister.
Kan tjuvväxla om du kör i jäkligt stökig terräng, typ downhill. Detta händer iom att du har ett stadigt grepp om just växeln samtidigt som styret hoppar upp och ner. Lite oflyt så råkar du växla av misstag.

Sram Twister.
Jag har kört twister i 7 års tid och inte gjort en enda felväxling pga stökigt underlag, det där känns lite som en myt från personer som aldrig provat (jag hade själv samma skeptiska syn innan jag provade). Kan förvisso hända att mina händer helt enkelt passar bra till reglaget, jag vet inte. .
Fördelarna är exempelvis lätt vikt, snabba växlingar då det går att dra hela registret i ett svep, ständig kontakt med reglaget.
Största nackdelen är väl som nämns ovan att de kan bli hala vid mycket gegga. Bara vatten ställer inte till det nämnvärt, en kör man omkull och skitar ner handskarna så kan det bli knepigt. Detta har dock blivit mycket bättre sedan SRAM stoppade in fjädern i reglaget som hjälper till att växla till åt motsatt håll som växelns fjäder verkar. Dessutom är de nya reglagen mer "greppigt" utformade.

Sram Twister.
Noxter skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har kört twister i 7 års tid och inte gjort
> en enda felväxling pga stökigt underlag, det
> där känns lite som en myt från personer som
> aldrig provat (jag hade själv samma skeptiska syn
> innan jag provade). Kan förvisso hända att mina
> händer helt enkelt passar bra till reglaget, jag
> vet inte. .
> Fördelarna är exempelvis lätt vikt, snabba
> växlingar då det går att dra hela registret i
> ett svep, ständig kontakt med reglaget.
> Största nackdelen är väl som nämns ovan att de
> kan bli hala vid mycket gegga. Bara vatten
> ställer inte till det nämnvärt, en kör man
> omkull och skitar ner handskarna så kan det bli
> knepigt. Detta har dock blivit mycket bättre
> sedan SRAM stoppade in fjädern i reglaget som
> hjälper till att växla till åt motsatt håll
> som växelns fjäder verkar. Dessutom är de nya
> reglagen mer "greppigt" utformade.

+1

Sram Twister.
Twisters innehåller färre delar än "reglagen". = lägre vikt och mindre urverksgrejjor som kan gå sönder vid olämpliga tillfällen.

X 0 växlar distinktare och det känns att växeln ligger i säkrare än på X.9.

Jag har aldrig varit med om oavsiktlig växling. Jag har kört med denna typ av reglage sedan den tiden de hette Gripshifts. Det har alltid funkat utmärkt.

Sram Twister.
Jag upplever det som en ganska stor nackdel att man måste montera bromshandtaget mycket längre in på styret med vridreglagen. med mina bromsreglage blir det lite dumt, då trots att de är långt ifrån styret vid det fingret jag bromsar med, så klämmer de lite på pekfingret. Kanske går att åtgärda dock.

Sram Twister.
hgrd skrev:
> Jag upplever det som en ganska stor nackdel att
> man måste montera bromshandtaget mycket längre
> in på styret med vridreglagen. med mina
> bromsreglage blir det lite dumt, då trots att de
> är långt ifrån styret vid det fingret jag
> bromsar med, så klämmer de lite på pekfingret.
> Kanske går att åtgärda dock.

Jag känner igen detta.
Tills jag skaffade:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=20564

Passar ialla fall mina (små?) händer.

/MaMa

Sram Twister.
Jag körde mycket med twisters på 90-talet och minns att jag helst hade dem uppsatta så man kunde hålla hela handen på vanliga handtaget utanför vriddelen. Kör man sen skivor räcker det ju ofta med en eller två fingrar på bromshandtagen (iaf om man kör xc).

Sram Twister.
Kalla mig gärna dum, det bjuder jag på.

På min förra HT XC hoj byggd för långlopp lät jag montera Twister reglagen.
Fick för mig att det skulle vara rätta virket.
Den va för övrigt ihopsnickrad av Evalds i Kvänum -en Giant kolfiber HT.

Efter 10-talet träningsrundor sålde jag reglagen.
Tyckte inte det passade mig alls, blev aldrig klok på vilken riktning som va rätt håll att vrida för upp/ner växling.
Tror inte att jag ens av en tillfällighet lyckades vrida åt rätt håll.....

Gick från XT till X0 Twister och därefter blev det X0 Trigger.
Så kommer det att förbli.
Kör nu med X0 Trigger på båda mina långlopps byggen - Epic Carbon & S-works HT carbon

Summa summarum:
Testa bägge varianterna för att själv känna dig för!

Sram Twister.
> Summa summarum:
> Testa bägge varianterna för att själv känna
> dig för!

Bästa tipset i den här tråden. Om det inte finns någon i närheten som du kan låna av för att prova så får man helt enkelt gå den tunga vägen och köpa, sen om det inte fungerar sälja reglagen och köpa nya. Det är trots allt så att twister inte passar för alla, dock ska man inte döma bort dom innan man har provat.

Sram Twister.
greblleM skrev:
> Kan tjuvväxla om du kör i jäkligt stökig
> terräng, typ downhill. Detta händer iom att du
> har ett stadigt grepp om just växeln samtidigt
> som styret hoppar upp och ner. Lite oflyt så
> råkar du växla av misstag.

säger som noxter, kört med det i massa år utan problem me tjuvväxlingar pga. det du nämner. man håller ju i styret me de andra fingrarna på händerna. det du nämner är vad jag trodde, innan jag testatde själv :D

Sram Twister.
Jag har också varit tveksam tills jag provade. Nu är det konstigt med triggers, älskar verkligen mina twister. Kan växla hur långt jag vill med bakväxeln och massa steg på framväxeln som är perfekt med 2-delat. Lågt pris och låg vikt är ju grymt med. Enda nackdelen är väl som Odbro skrev eller vem det var att man inte kan bromsar och växla samtidigt.

Sram Twister.
cerro skrev:
Enda nackdelen är väl som Odbro
> skrev eller vem det var att man inte kan bromsar
> och växla samtidigt.

bromsa?

Sram Twister.
Eftersom ingen har sagt det än, så lägger jag till det i tråden, samt håller med övriga Twister-anhängare (jag blev helt frälst på första metern med mina X.0...)

+ Ljudet! Växelreglagen klickar verkligen högt, vilket får eventuellt framförvarande väghinder (läs cyklist/medmänniska) att distinkt och omedelbart flytta sig sidledes av respekt för din brutalare framkomst...

+ Dem är ju fanimej nästan gratis jämfört med trigger-motsvarigheter från Sram/Shimano...

- Ja, något minus är det väl då... lite kämpigt med placering av bromsreglage och så ser det fan ut som mussepigg-öron på styret ur vissa synvinklar, plus att det gick väl åt ett par-tre handtag innan jag hade kapat mig till rätt bredd...

Sram Twister.
Twisters är grymt sköna. Du behöver inte hålla på och trycka med tummarna hela tiden. Med twisters har du alltid ett bra grepp om styret,samtidigt som du kan dra från lätta växlar till tyngre i ett snabbt drag. Jag kommer aldrig byta tillbaka till triggers.

Sram Twister.
Jag tyckte dom var rätt bra, på långlopp fick jag skavsår i händerna.
En stor fördel är ju att man kan dra hela registret på en gång.

Nu kör jag Shimano Dual Controll. Jag tycker dom är bättre.

Tillbaka
Topp