Sram udh växelöra.

Hälsingland

Aktiv medlem
Sram udh växelöra.
Jag körde sönder mitt växelöra igår, lbs har inget och lång leveranstid från trek. Det är det nya universella udh som sram tagit fram tillsammans med trek. Sitter på min fuel ex 2020, ser lite olika ut men vad jag lyckats hitta verkar dimensioner stämma överens ändå. Någon som vet om dessa skiljer sig åt?
Den övre är ju original som även den är märkt udh. Om dom stämmer är det ju lika bra att köpa två från tcm så man har på hyllan..

Edit: har beställt ett nu iaf så på tisdag/onsdag kan jag väl svara på om det passar..

Senast ändrad:
Sram udh växelöra.
köpte du bara ett:)?

det återstår att se hur vanligt detta öra blir, för att kallas universellt bör det passa alla andra cyklar. och det gör det inte.

universella nödväxelögon har funnits för qr; man bara klämmer fast det med hjälp av qr-pinnen utanpå gaffeln, man förlorar gärna ett par låga växlar men kan köra vidare.

mer universellt är ett öra som man klämmer fast med hjälp av hjulet innanför gaffeln. har kört så några år på min dura-ace-brompton. valde ett merida-öra, rätt vanligt förekommande men det finns liknande alternativ.

sen tänkte jag att det vore bra med ett universellt öra som passar alla med skruvad axel. inte till mig själv, utan till åkkamrater; många kör runt utan reservöra eller verktyg och när deras öra pajar vill jag ju att vi ska kunna fortsätta:)

så jag moddade ett merida-öra så att man kan skruva axeln genom det. man får vidga gaffeln typ tre mm, bör inte vara ett problem.
.
4C5CB431-CF3C-4D93-84D5-4C837415D5D3.jpeg

Sram udh växelöra.
här syns ett motsvarande öra utan uppborrning monterat på min brommie. mitt nya nödöra skulle förstås passa på denna hoj, men det som sitter på bilden är inte uppborrat, och sitter därför lite stadigare på qr-navets yttersta fläns.
.
9410B49E-34A0-4BAA-8361-217C4F6B3EF3.jpeg

Sram udh växelöra.
Det här håller ju ihop ramen bak också så möjligheter för hemmamodifiering är små då det innefattar lagerpassning i tolerans. Ja jag köpte bara ett om det inte passar, lbs har beställt hem så jag tänkte köpa där bara dom får hem. Men vill ju inte vara utan cykel under tiden.

Kunde ju beställt original från England också men sist jag beställde därifrån var leveranstiden typ två veckor och då kan jag lika gärna vänta på lbs.

Sram udh växelöra.
så ”universal” i det här fallet är snarare ”special”

Det kanske kan komma undan med universal för att det passar både sram och shimano oavsett men annars vete tusan. Det sitter ju som en enhet här, färgen som saknas på ramen for när det gick av.
A06F8FEA-7738-4992-9E32-7BAE7EAA3775.jpeg
och det är ett lager i ramen också. Det gick ju av nästan i lagret så det var rätt svårt att få ut.
EC605D0B-B118-4F8A-A5DB-0F13644A716A.jpeg3D9B421B-A691-468E-A7BA-F62DB2B73360.jpeg
Men det funkade iaf som beskrivet när det small av så slog växelföraren bakåt istället för att dras in i hjulet. Det har jag varit med om med växelsallad som följd.

Sram udh växelöra.
Nu har jag fått UDH-örat som inte är Trek "original" skillnaden var storleken på täckbrickan, det icke original hade en lite mindre täckbricka så lagret är lite sämre skyddat men det lär vara marginellt ändå. Bara lbs får leverans köper jag ett extra av dom och lägger detta på hyllan som reserv.

Tänkte att det kan vara bra info för andra som råkar ut för samma haveri.
UDH.jpg

Tillbaka
Topp