Sram X01 extremt känsligt?

D i U

Aktiv medlem
Kört min nya bronson med X01 grupp ca 10-12 timmar nu och märkt att X01 drivlinan verkar extremt känslig, börjat växla dåligt från 5e drevet och neråt, släppt några varv på vajern men hjälper bara tillfälligt innan det blir sämre igen. Kedjan går lite dålig på näst största drevet också. Efterjusteringar är väl knappast något nytt men brukar väl oftast va att man får sträcka vajern enligt min erfarenhet. Bakväxeln fick en liten smäll för ett tag sedan men det har krånglat och växlat sisådär tidigare också. B skuren verkar vara rätt justerad till en början, drivlinan precis som resten av cykeln ren och fin. vajern känns som den löper lätt i höljet också. Vad göra nu? Diala in växlarna på nytt från grunden?

Om det inte går att justera bort är det antagligen växelörat eller cagen som blivit sned pga yttre påverkan. Kan räcka med att man lägger cykeln ned på höger sida.

Har inget verktyg för att rikta tyvärr :/ . Det växlar helt ok uppåt på vägen men klockrent både upp å ner i mekstället.

Jajjas: Gjort de, det ser fint ut med b skruven. Aldrig testat med röda verktyget medans Jag sitter på cykeln men i mekstället stämmer allt iallafall.

Jajjas: Gjort de, det ser fint ut med b skruven. Aldrig testat med röda verktyget medans Jag sitter på cykeln men i mekstället stämmer allt iallafall.

Ok. Jag fick med det vita verktyget för 10-52 när jag bytte växel sist. På den står det att man ska kolla med sag.
Tror dock inte att man behöver det med den röda och 10-50 växeln.
Kolla bakifrån på största drevet om cagen är rak, min pekade inåt hjulet så var tvungen att byta växel, eller egentligen bara Cagen men kostar typ lika mycket med gx.

Ok. Jag fick med det vita verktyget för 10-52 när jag bytte växel sist. På den står det att man ska kolla med sag.
Kolla bakifrån på största drevet om cagen är rak, min pekade inåt hjulet så var tvungen att byta växel, eller egentligen bara Cagen men kostar typ lika mycket med gx.

Min cage ser rak ut så vitt Jag kan se. Ett litet vrid på B skruven verkar ha hjälpt litegrann. Ska ut å provköra snart igen

Rätt kedjelängd förutsätter Jag att det är då cykeln är fabriksbyggd. Jag har kört med Gx i flera år och sällan behövt efterjustera eller göra något alls men när det väl krånglar så krånglar de rejält.

Har inget verktyg för att rikta tyvärr :/ . Det växlar helt ok uppåt på vägen men klockrent både upp å ner i mekstället.
En större skiftnyckel, kortare vattenpass samt en tumstock har fungerat för mig. Tryck passet platt mot örat och mät avstånd till fälg med passet i vertikalt och horisontellt led. Justera mkt försiktigt med skiftnyckeln och upprepa tills rakt. Vet du att fälgen är ojämn så mäter du till samma punkt på fälg i varje riktning. Säkert mycket bökigare än med verktyg, men det verkar fungera.

Min erfarenhet är att även ett nytt växelöra behöver justeras in. Jag vet inte om det är olika med precision beroende på ram och öra, men det behöver ju inte vara ett stort fel för att det ska krångla.

Jag tror det rekommenderas att justera med sag även med röda verktyget och 10-50?

Testkört igen, fått hyfsad ordning på de nu, kedjan tvekar lite från 9 och neråt på kassetten. Går hyfsat rent.

Haft lite strul, bytte fr gx till x01, dock fortf gx kassett. Funkar rätt ok nu, MEN ungefär en ggr per tur släpper växel från lätt växel och hoppar ner flera drev till betydligt tyngre, och ofta snett. Med fel belastning kan det ju bli jobbigt. För kort kedja? Funkar perfekt i mekstället.

Håller med
Har haft samma problem med NX och GX
Låsbrickan i fästbulten släppte så den skavde och gav ett par grader i växelörat
Oavsett hur bra jag ljusterade High Low B skruv kabelspänning kedja så funkade det aldrig under belastning. Bytte b bult till XO varianten samt nytt växel öra då började allt funka ingen

1. Använd den röda "plastmallen" när du justerar b-skruven
2. Byt växelöra

Men, ja, SRAMs 12-delade grupp är känslig för inställningar.

Tillbaka
Topp