Sram XX1

Masterworks

Ny medlem
Sram XX1
Hej! Total nybörjare på cyklar så såga inte detta inlägg är ni snälla? :)

Jag har en Cannondale SL2 29er.

Såg lite klipp på YT om Sram XX1, kan man använda det på min cykel?
Vore grymt att slippa växlarna fram och bara byta drev när man byter underlag?

//Patrik

Sram XX1
Masterworks skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej! Total nybörjare på cyklar så såga inte
> detta inlägg är ni snälla? :)
>
> Jag har en Cannondale SL2 29er.
>
> Såg lite klipp på YT om Sram XX1, kan man
> använda det på min cykel?
> Vore grymt att slippa växlarna fram och bara byta
> drev när man byter underlag?
>
> //Patrik

Tjena heave-patrik.

Ja det fungerar absolut. Men ska du beställa på internet och montera själv själv behöver du ha koll på vilket vevlager-typ du har på cykeln och beställa rätt vevparti. Och det lite krångligare, ska du köra XX1 behöver du ha rätt typ av nav(eller rättare sagt body på navet), det är nytt för i år så det kan va lite krångligt att få till. Så antingen behöver du nytt nav att sätta på dina fälgar, eller nytt hjul, eventuellt enbart byta bodyn om det passar, något jag inte kan besvara. Det gäller alltså baknavet/bodyn/hjulet, inte fram.

Men ja, grymt skönt att slippa framväxeln!

Jag provspelade med ert band ett par gånger ~2005 tror jag, men ni ville väl inte ha mig och egentligen var det nog rätt beslut för mig med. :)

Jag gick vidare och skapade och skrev låtar till ett annat band istället:
http://www.wrecklessmachine.com/songs/WRECKLESS_MACHINE_-_Take_Me_For_A_Ride.mp3
http://www.wrecklessmachine.com/songs/WRECKLESS_MACHINE_-_Loaded_Gun.mp3
http://www.wrecklessmachine.com/songs/WRECKLESS_MACHINE_-_Straight_Up.mp3

Lycka till!

//Stisse

Sram XX1
Eller så montera du bort växelföraren fram men sätter dit en kedjestyrare. Ny kassett bak med stor spridning, ett budgetallternativ.

Ja du får räkna lite på utväxlingen förts också.

Senast ändrad:
Sram XX1
Masterworks skrev:
> Jag gillade att man kunde byta drev fram snabbt
> och smidigt!

Det är ingen större skillnad, och 10'000kr billigare. Men ja, en ful-lösning i den månen dock väldigt vanligt. Har svårt att tro att du får några problem med utväxlingen som nybörjare också, du kör nog långsammare än de flesta och behöver ha lite lättare växlar rent generellt. Och kör du inte 3-4 gånger i veckan kontinuerligt lär du inte behöva mer på ett tag heller, för att generalisera lite mer.

Sram XX1
Jag övervägde alternativet med XX1 men la ner det för det blir för dyrt. Dyra komponenter o så måste man byta baknav/bakhjul. Valde 1*10 istället. Räcker gott för att bara åka skog o man kan lätt byta utväxling fram som på XX1. Blev XX reglage, X9 växelförare och och en shimano XT kassett. Sparde som stizze säger en massa stålar o åkmässigt får jag samma funktion. Tappar lite på högsta o lägsta växeln men jag är super nöjd. Nya vevpartiet blir ett XX1, GXP 168mm. Faktiskt det billigaste man kan köpa i den klassen iom att man bara behöver en klinga o sen är det gjort med långa kuggar för att hålla kedjan på plats. Nu skall affärerna bara få in dom på lager med.

Kort o gott XX1 dyrt, valfritt 1*10 billigt. Samma åkkänsla men inte lika stor bredd på växlarna. Båda lösningarna blir toppen.

Lycka till hur du än gör // Magnus

Sram XX1
Vill man kunna byta drev snabbt fram beroende på underlag så finns det tvådelat. ;) Jag som snabb motionär tvekar inför XX1 då jag tycker att jag har för lite pulver i benen för att orka de värsta backarna samtidigt som jag vill kunna hänga med på de snabba gruspartierna. Har man inte så brått på transporten så tror jag att det är en toppenlösning.

Sram XX1
Robban skrev:
> Vill man kunna byta drev snabbt fram beroende på
> underlag så finns det tvådelat. ;) Jag som snabb
> motionär tvekar inför XX1 då jag tycker att jag
> har för lite pulver i benen för att orka de
> värsta backarna samtidigt som jag vill kunna
> hänga med på de snabba gruspartierna. Har man
> inte så brått på transporten så tror jag att
> det är en toppenlösning.

Har du koll på den faktiska utväxlingen, jämfört med vad du använder idag? XX1 är sjukt allround båda på lätt och tungt.

Det finns en bra app för det där(som med det mesta), gear cal tror jag den heter

Sram XX1
Jensen skrev:
> Ä väll bara att köpa xx1 Vevpartiet. Borde
> väll funka med 10 delat o man borde väll slippa
> kedjestyrare? Billigare alternativ

Har man en Sram Type2 bakväxel fungerar detta alternativet.

Sram XX1
Vilka olika kedjor fungerar felfritt med XX1 vevpartiet?
Sram 10-växlat = Det verkar så på det som skrivs här.(?)
Sram 9-växlat = ???
Shimano 10-växlat = ???
Shimano 9-växlat = ???
Vad säger dom som vet?
Har XX1 speciell drevinfästning på veven, eller går det att montera drevet på andra vevpartier?

Sram XX1
Tack cerro.
Då är det komplett vevparti som gäller då. Såvida det inte är någon som börjar pirattillverka de dreven med annan bcd.
Hur är det med dom andra kedjorna/grupprena? är det kört med 9-delat och alla Shimano?

Sram XX1
Jag har precis beställt en XX1 grupp från Evalds, billigaste vad jag hittat i Europa. Tog en Body till mina ROVAL hjul (samma som dt 240).behåller mitt s-works vevparti som fungerar klockrent. Kommer undan med en setback på ca 7000kr.ett riktigt kap i mina ögon :)

Sram XX1
rekrej: OM du letar dig fram till Bike-discount är det en bit billigare till, dvs enbart 600 billigare på enbart vevpartiet och bakväxeln.

Sram XX1
silfver76 skrev:
> Finns det ens verifierat någonstans att ett XX1
> vevparti fungerar med 10-delat?

Fråga världsmästarinnan? 10-delad kedja fungerade fint på när jag provade på jobbet.
a8d45bd63a.jpg

Sram XX1
kave skrev:
> rekrej: OM du letar dig fram till Bike-discount
> är det en bit billigare till, dvs enbart 600
> billigare på enbart vevpartiet och bakväxeln.

Glöm inte att du har 5% webbonus hos Evalds.

Jag struntar i att byta framdrev, jag börjar testa med det Chinook 36t som jag har på just nu.

Sram XX1
Delvis trådkapning här, men är det någon som vet hur brett xx1-vevpartiet är i vevcentrum på 156mm GXP-varianten? Behöver ett vevparti, och för kedjestagen är det lugnt, men funderar på hälfrigången mot veven med den smala varianten.

Tillbaka
Topp