SS projekt som kört fast (fauber-hjälp m.m.)

Triphys

Medlem
Tjenare, har köpt en hoj som jag tänkte bygga om till singlespeed i ett sommarprojekt. Det här är första gången jag ger mig på ett sånt här projekt och jag inser nu, efter att ha läst i timmar, att det kommer kosta mig mer än om jag bara köpt en fabrikscykel. Skit samma, jag vill lära mig så det är en smäll jag får ta (även om jag försöker hålla kostnaderna nere).

Nu är det dock som såhär att jag kört fast lite, jag har sökt en hel del och klarat upp vissa saker, men några frågor återstår.

Till frågorna:

1. När jag började strippa cykeln så insåg jag rätt kvickt att det sitter ett fauber-vevlager på cykeln. Jag tänkte först behålla det men då det kändes aningen segt så bestämde jag mig för att öppna upp det och titta inuti. Jag har nu fått upp alla gängor och upptäckte att kullagrena har rostat och tappat kulor och tänkte därför byta ut hela skiten och sätta på ett nytt vevlager och vevparti med hjälp av en fauber-adapter som jag hittade här i krokarna.

Problemet är bara att jag får inte loss sista bitarna som sitter i vägen för "vevpartiet", jag har tryckt in en skruvmejsel emellan och använt hammare vilket har fått den och röra på sig några millimeter, men inte mer. Jag börjar nu fundera på om den är gängad kanske? Sitter några mystiska hål där som jag är osäker på vad de gör. Bifogar två bilder.

1.jpg

2.jpg

Så har ni några tips på hur man skulle kunna gå tillväga för att få loss det här? Samt, är det något jag behöver tänka på när jag byter vevlager/parti?

2. Min andra fråga har med styrstammen att göra. Har skruvat loss det mesta runt styret men får inte loss själva styrstammen. Inget inuti har rostat eller så, allt ser jättebra och kullagren är välfettade och i gott skick, men har jag missat något? Bifogar bild:

3.jpg

Tack på förhand för hjälp!

Senast ändrad:
Styrstammen ska ha en insexa rakt uppe på. Skruva upp den en bit och knacka försiktigt ner den igen (så expandern släpper).

Dom sakerna på bilden har inte med styrstammen att göra gällande lossning.

Ang vevar så ska det väl bara gå att "trä" ur veven? Har såna på min kärring hoj och det gick ur ganska smärtfritt vill jag minnas. Vad är det som tar stopp?

1/ Gänga ur lagerskålarna.
[Edit: På gängade går det inte bara "trä ur" uta det går bara på nyare ipressade.]
2/ Montera ihop och slå loss konan till styrstolpen först.

Senast ändrad:
Toppen!

Det som är problemet med skålarna är väl att jag började försöka slå ut dem med våld då jag inte fattade att de kanske är gängade. Så förhoppningsvis har jag inte åstadkommit någon skada utan kan skruva ur dom fortfarande.

Frågan är bara vilket verktyg jag ska använda mig av? Det är ju några små hål på kanterna av skålarna, är det något speciellt verktyg eller ska man bara köra med polygripen? Inte så mycket greppyta runt omkring ju :/

Hmmm, tack för input! Intressant det här... Anledningen till att jag tänkte byta ut fauber-veven mot något annat är väl för att jag på något vis har fått för mig att det skulle vara "bättre". Då kanske man helt enkelt skulle behålla fauber-veven? Nu är det ju dock som så att skålarna har rostat ihop rätt rejält och kullagrena inuti med, kan man få tag på nya sådana och var?

Sen vet jag också att jag försökte sätta på ett gammalt par pedaler men där gick jag på en nit då de inte passade... Men det kanske inte är one-size fits all?

Triphys skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Frågan är bara vilket verktyg jag ska använda
> mig av? Det är ju några små hål på kanterna
> av skålarna, är det något speciellt verktyg
> eller ska man bara köra med polygripen? Inte så
> mycket greppyta runt omkring ju :/

Du behöver nån sorts låsringstång. Jag hittade en på Tradera för några år sedan (inte för att det hjälpte, lagerskålarna på mitt gamla åbäke sitter fortfarande som berget). Leta på loppisar eller typ motormarknader annars. Eller nån cykelbutik som har äldre verktyg. Mycket möjligt att det finns nyare verktyg också som funkar, kolla vad det ska vara för diameter mellan piggarna som fäster i hålen.

Alltså, tack så fruktansvärt mycket för hjälpen! Känns som om jag åtminstone har teorin där nu i alla fall hehe. Ska hem efter jobbet och försöka få loss skålarna.

När ni snackar om att "slå" upp den, ni snackar alltså slå UPP den och inte UT skålen va?

Återkommer med en statusrapport när jag fått upp härket :)

Edit: När du säger att allt på vänster sida är vänstergängat, menar du med pedalernas trampriktning eller mot? För gängorna som höll fast vevarmen var ju gängade mot pedalernas riktning vad jag kommer ihåg.

Senast ändrad:
PiPPiW skrev:
> Wilkas skrev:
> -------------------------------------------------------
> > Finns sånna här med:
> http://www.biltema.se/sv/fritid/cykel/verktyg/haknyckel-2000023881/
> > :D
>
> Nja, har testat den där på bl.a. Fauberlager.
> Vad mig anbelangar var det slöseri med både tid
> och pengar,

Det man ska ha är Luna.se art.nr. 1120-0805 eller liknande.
http://catalog.se.toolstore.com/#/?menu=V15-2-|V15-2-817|V15-2-905|V15-2-949

Tack än en gång för förklaringen, mycket hjälpsamt!

Jag började igår kväll med att ta loss styrstammen, vilket var lätt som en plätt när man gjorde på rätt sätt hehe.

Sedan gick jag vidare till vevlagret och jag började med den sidan där klingan sitter för där hade jag redan varit på lite (om ni tittar på översta bilden så satt den redan "lite" löst). Var inga direkta svårigheter att få loss den. Däremot den andra sidan tror jag inte rubbade sig ett skit, jag valde att avbryta och spraya ner med WD-40 och inhandla ett dorn idag (körde med trasig skruvmejsel på andra sidan) så får jag se om det går bättre ikväll.

Däremot så överväger jag nu att skaffa mig en fauber-adapter och sätta på ett nytt vevlager + klinga. Verkar nämligen som att "storklingan" som sitter där nu är svetsad då bultarna vägrar ge mig sig (den lilla klingan lossnade dock utan problem). Plus att jag har pedaler som inte verkar passa och då har jag förstått att jag behöver en adapter (läste något på sheldon om detta).

En sak som inte alls ville med sig var när jag skulle ta loss bockstyret ur styrstammen, styret går liksom inte igenom i "svängen", det sitter löst men hålet verkar för litet. Så kanske får såga upp det? Känns som rubiks kub att lösa det annars..

Men allt som allt är jag vid gott mod och har väldigt kul med att meka, även om jag vill få klart det så fort som möjligt så man kan få komma ut och cykla lite innan sommaren är slut hehe

Tänk på att lagerkoppen på andra sidan är gängad åt andra hållet (man slår åt samma).
Klingan är klämd mellan veven och inre lagerskålen (som är gängad), och ev nitad vid tappen på veven som tar momentet, och det finns nya drev.
Sätt en (trä-) kil i överfallet på styrstammen (ta bort bulten först) så växer det lite så du får igenom styret (om du ska återanvända grejorna).

Kan glatt meddela att jag fick upp sista koppen idag med hjälp av ett dorn! Mycket nöjd och lättad, tack för er allas hjälp!

När jag ändåså håller på så kan jag ju passa på att fråga, hade ju tänkt att skaffa mig en såndär adapter plus bottom bracket. Har tittat lite på detta: http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-bottom-bracket-bb-un55-521581/aid:521583 - däremot så ser jag att den finns i två storlekar, 110mm och 113mm, vad är skillnaden? Har det med vevpartiet att göra? För jag har svårt att hitta ett bra vevparti som inte kostar skjortan så jag hittade t.ex. detta http://www.rosebikes.se/artikel/mighty-single-crankset/aid:485066 men frågan är om det skulle passa isåfall?

Ah, har tittat på biltemas prylar för styre och liknande innan.

Hur tänker du med att jag inte får bättre lagring? Pga cykeln i sig, pga att det blir en SS eller pga att jag försöker hålla priset nere? hehe

Är det samma som gäller med vevpartiet också isåfall, lite så jag vet om jag ska lägga mer stålar eller bara keep it simple.

Hmm, intressant.. Anledningen till att jag funderar på adapter är för att det känns som om det hade varit enklare/smidigare då jag inte riktigt vet vad jag ska göra med fauber-veven (eller drevet snarare). Visst, jag kan köpa ett sånt där kit och byta ut alla kullager etc. samt rengöra framdrevet. Men som du ser på översta bilden så är det ju två drev och det lilla har jag plockat bort och det stora verkar inte gå att få loss alls. Så då är jag fast med ett 50-tandat drev och sen kommer jag köpa bakhjul med 17tandsdrev, det känns kanske inte som att den växelration blir optimal (inte för att jag fattar ett dyft att växelratio)..

Sen såg jag att det där kittet som du tipsade om (http://www.cykelkraft.se/vevlagersats-fauber-ipressning) inte har gängade skålar utan är för "inpressning", men konstigt nog står det att det funkar med gängat också.. Fattar noll, haha

50/17 låter väl inte helt fel, om du inte har alltför branta backar där du bor. Jag är också en anhängare av Fauber, det är riktigt bra grejor egentligen, med allt rengjort, smort och rätt justerat är det nog svårt att slå, snurrar lätt som bara attan och håller nästan hur länge som helst, dessutom kan man ju serva med lite nytt fett ibland.
Sen är det ju frågan vilken look man vill ha, den helsmidda veven ger ju lite äldre retro look, men det finns ju även fyrkants axlar som passar utan adapter, och då ökar ju utbudet av vevpartier och klingor lite. Tror att Cykelkraft hade fyrkants axlar förut också.

Lagerskålarna pressar man I inuti gängorna aå att säga så de passar, någon har satt dit sådana på min Monark tidigare. Sen är det ju så att nästan alla gamla svenska cyklar har vevparti av Fauber typ, så om du kan hitta några gamla vrak, så kan du ju säkert plocka ihop ett bra fungerande vevparti I princip gratis, och även hitta någon med mindre klinga om du vill det.

Mvh Ulf S.

Ahh, så jag behöver alltså inte få upp de där bultarna ändå? Spännande, isåfall så ska jag försöka plocka isär alltihopa såsom det ser ut på bilden du länkade och sedan rengöra det hela ordentligt (försöka få bort rost m.m.). Borde ju sen kunna byta ut klingan mot exempelvis en sånhär http://www.cykelkraft.se/framdrev-cykel-fauber-46-tander så får jag 46 tänder (och slipper de "fula" hålen där den mindre klingan satt innan), ellerhur? Jag vet inte riktigt skillnaden mellan 46 och 50, men jag har sett att många tipsat om 46 mot 17. Jag har ju inte massor med backar där jag bor (Stockholm) och cykeln ska användas för att pendla in till stan med så det blir ju inte direkt så illa med 50 heller kanske som du sa Ulf.

Sant som du säger att jag inte ska ge upp när jag kommit såhär långt haha. Det får bli såhär! Nu ska jag bara försöka hitta 1/2 till 9/16 adaptrar för pedalerna.

Ang. den där fyrkantsaxeln, inte denna du tänkte på? http://www.cykelkraft.se/vevlageraxel-for-ersattning-av-faubervev

Jo precis, den axeln är det, den ska passa I din vevlagerhylsa, sen kan du montera vevpartier med fyrkantsfattning, men vad jag kan se av bilderna så bör du också kunna byta klingan på den befintliga utan att lossa bultarna, möjligen får du slipa på tappen för att få av den gamla.

Mvh Ulf S.

Det vet jag inte så här direkt, jag vet att den användes på 5 och 10vxl Crescent och Monark hurtbulle cyklar på 70 och 80 talet, bl.a tillsammans med Silstar och Custom vevpartier, jag har ingen ihopsatt cykel med en sådan här, men jag har en på Mallorca, kanske jag kan försöka mäta nästa vecka!

Mvh Ulf S.

För bara några dagar sedan avskydde jag allt vad Fauber innebar, men nu.. Nu är jag lycklig, upplyst och frälst haha

Tack så OERHÖRT igen för all hjälp och lärdom, nu i nästa steg blir det nog ett nytt drev från cykelkraft på 46 tänder så får jag se vad jag trivs bäst med.

fauber.jpg

Jo, jag tycker också att det känns som en bra lösning om man vill köra något annat vevparti på en gammal Fauber cykel, ska bara försöka hitta något att mäta med så kan jag kolla! Tills dess, kolla på Fixed gear forumet, det snackas mycket kedjelinje där, säkert finns det någon som använt en sådan axel.

Mvh Ulf S.

Svarade visst på ett tidigare inlägg där men... Kul att det gick bra till slut Triphys, välkommen till Faubervännerna, vill också se bilder på cykeln!

Mvh Ulf S.

Öppnade ett mito-vevparti (liknar Fauber) för ett tag sedan. Jag förutsatte gropiga lagerbanor och utslita konor. Men inte. Det var som att öppna en tidskapsel, lagerdelarna var i perfekt skick, som nya. Imponerande kvalitet och slitstyrka, något annat kan man inte säga.

Och bara det att det enkelt går att montera och demontera vevar och lager på 60+ år gamla vrak är helt förträffligt.

Fortsatte lite till igår med att rengöra alla små delar, ta bort rost osv. Det mesta ser ut som nytt igen, helt fantastiskt. Kommer bli bra det här!

När jag köpte cykeln så var den omlackerad (hemlackerad/målad) i en ej så smickrande blå färg, plus att alla krompartier var övermålade. Så nu ska jag försöka få bort så mycket färg som möjligt och slipa upp den för att sen lämna in den och få den pulverlackerad i någon fin färg.

Har tyvärr inga bra bilder på cykeln från när jag köpte den (klantigt nog). Har hört av mig till säljaren och bett om annonsbilden dock.

Men så här ser den ut just nu. Sitter 27" hjul på den men funderar på 28" som jag inte tror blir några problem.

cykeln.jpg

Sadelstolpen är lite av ett problem med just nu för det ser ut som om den är krökt, och den är 21,5mm vilket inte är helt lätt att hitta verkar det som.

PiPPiW skrev:
> Toppen. Om man får komma med stil-input så
> hoppas jag verkligen att du får till det med det
> orginal vevparti du jobbar med nu :) Kör hårt.

Ingen fara, så blir det ;) (KANSKE att jag byter ut drevet dock, men det skulle vara det enda)

Tillbaka
Topp