Stå emot punktering...

Wozzer

Ny medlem
Stå emot punktering...
Tänkte kolla om det finns några bra tips på hur man står emot punktering... är det några däck som är extra bra? Finns det starkare slangar? Eller gäller det bara att ha tur och hårt pumpade däck?

----------------------------------
Kenneths Sverigeresa 2010.
4 månader på cykel.
http://www.segerhammar.se/kenneth

Stå emot punktering...
Var cyklar du? Jag tycker slanglöst funkar utmärkt i skogen, på vägcykeln har jag Continental Sportcontact, riktigt bra punka skydd på dem,(En punka på tre år typ).

Stå emot punktering...
Har precis införskaffat Ciclolinea Puncture Stop från Bikebuster, ett skydd att lägga mellan däck o slang. Fungerade utmärkt för de som hade dessa monterade vid vår cykeltur till Roskilde (DK), övriga cyklister fick sammanlagt 11 punkteringar fördelat på 6 cyklister,värt att prova.

Stå emot punktering...
kaipartai: jag kör continental, vet inte vilken sort, med dubbelbottnade fälgar. de följde med Scotten jag köpte. kommer köra långfärdscykling på 90% asfalt sedan så behöver lite tips om det finns bättre däck o slang för det ändamålet :)

Stå emot punktering...
Tja, vad som är lämpligt för långfärdscykling kan du nog få många olika åsikter om här, men jag brukar köra Sportcontact 1.6 eller 1.75 på min "vägmtb", då jag tycker 1.3 inte funkar att hoppa över trottoarkanter med i stan, och jag kör en hel del grusväg också, har just nu 1.6 och det känns perfekt vad gäller tjocklek! Brukar köra rätt tjock slang också, viktigare att slippa punka,(allrahelst så här års!), än att det är superlätt! Om jag skulle långfärdscykla med den hojen skulle jag inte byta däck, tycker det rullar lätt,(har aldrig kört racer), Schwalbe Marathon är väl ett alternativ, annars vet jag inte om det finns så många däck med bra punka skydd.

Stå emot punktering...
Alla får punka. Proffs som amatörer. Att ha det ena eller det ena andra innebär inte att du Inte får punka.

Många faktorer spelar roll när du får punka och det är också faktorer man i många fall inte kan råda över. Körstil, miljö, monteringsfel, matrealfel osv osv.
Köp det du vill ha och ha en extra slang med dig.

Sedan att vissa köper ett däck å inte får punka på flera år innebär inte att du kommer inte kommer få puka.

Min polare punkade sitt Sport Contact typ 4 gånger under en vår medans jag aldrig fick punka.

Vissa hatar Shwalbe Stevio för att du alltid får punka, jag har aldrig fått punka på mina.

Pro Race 3 tycker många är bra och punkasäkra. Jag punkade mina.

Även tubdäck kan man punka och även billiga som dyra. Jag har kört på mina Conti Sprinter, asbra däck och som jag aldrig punkade. Dock sprack nedre delen av ventilen...

Även crosstub är inte odödliga heller.

Men ja, det finns bättre och lättare slangar. Det finns däck speciellt utvecklade för att motså punktering och det är också mycket öde :)

Körde runt på ett par Freddie's revenge dubbisar på 2.3". Det kändes som att åka med en traktor å bomb proof. En vecka efter inköp fick jag punka. Pillade ut en 5cm lång spik ur däcket. Då blir man trött :/

UST fungerar bra men är inte heller idiotsäkert, men mer idiotsäkert än billig slang & däck.

Stå emot punktering...
Som tidigare talare, det beror så mycket på hur du hanterar cykeln.

För länge sedan underhöll jag min dåvarande sambos Peugot 80-tals "mix-racer" samt min egen Motobecane.

Vi hadde likadana hjul, med 700X25 kanttrådsdäck, likadana, tre kompletta uppsättningar hjul som alternerades efter behov.

Jag vägde då ca 50-60% mer än damen i fråga, på hennes cykel lagades punktering varje vecka, ibland två eller tre ggr, på min blev det punktering en eller två ggr på en sommar.

Cyklad sträcka och väglag var jämförbart.

(av någon, inte helt oförklarlig, anledning byggdes hennes cykel om till hybrid, med 40mm däck, efter en sommar. ;) )

Stå emot punktering...
Jag får alltid mina punkteringar samlade under korta perioder. Ingen punka på 2 år - 5 punkor på två veckor, ingen punka på 1 år - 3 punkor på en vecka, osv.

Det bästa du kan göra är att ha med dig fyra fem slangar och lära dig att byta slang snabbt. Glöm inte att ta bort eventuella hålgörarföremål från däcket innan du monterar det igen.

Stå emot punktering...
Långfärds hojen rullar på Schwalbe marathon plus, kanske inte det mest lättrullade däcket så det kan nog bli att köpa Schwalbe marathon supreme när jag slitit ut mina nuvarande däck men dom har många mil kvar ännu.

Stå emot punktering...
Jag har Conti Ultra Sport på min pendelhoj. Nu när hösten är i full gång och vintern snart är här så är de för klena. 2 punkteringar på unf lika många veckor. Vaje gång är det småsten som skär in. Jag personligen kollar på

Schwalbe Marathon
Vittoria Randonneur
Panaracer Ribmo

Dessa finns i både 25 och 28 mm så de bör få plats på en racer. De där Ribmo finns nog även i 23 men om man ändå köper ett par "vinterdäck" så tänker i alla fall jag köra på rejäla doningar.

Men som de ovan nämnt, man är inte säker från punka med dessa däck heller. Men säkrare än med snabba och lätta racerdäck.

Panaracer har även ett däck som heter "Pasela" som är mkt billigare än Ribmo. Kan vara värt att kolla på det med.

Stå emot punktering...
Tack för alla svar :) Men det verkar inte vara så många som testat det bulten hade "Ciclolinea Puncture Stop" från Bikebuster. Är det någon som testat det en längre sträcka? Märkt någon skillnad?

Stå emot punktering...
tillmann skrev:
-------------------------------------------------------
> Bang skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Alla får punka...
>
> Inte Danne

Fast han är ju magisk. Ge sig ut på en liten 45milare utan några reservgrejer, lite grusvägspartier mm.

Stå emot punktering...
Har Schwalbe Marathon Plus 32mm på pendlarhojen. De har rullat kanske 1000mil vinterpendling med lite snö men mycket vass grus. Tunga som bly är de, men inte en punka. Och faktum är att det fortfarande är svårt att se på mönstret att de är använda.

Stå emot punktering...
Wozzer skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för alla svar :) Men det verkar inte vara
> så många som testat det bulten hade "Ciclolinea
> Puncture Stop" från Bikebuster. Är det någon
> som testat det en längre sträcka? Märkt någon
> skillnad?

Bara kört varianten som gamla cykelmekar använt sig av i alla tider, man tar en gammal slang och klipper bort ventilen och lägger mellan däck och slang. Visst fungera det. Slänger in en extra slang ibland när man tröttnar på någon gammal gubbe som är inne med 3-4 punka på en vecka och dom vägra köpa ett bättre däck, sen ser man dom inte för en punka på flera år. Snart är det väl dags för stenkross på cykelbanorna och punkor i mängder igen, inte ens en festival under sommaren genererar så många punkor på en dag.

Tillbaka
Topp