Stabilisera Gopro med bröstsele

waqr

Medlem
Provade att montera min Gopro med en bröstsele under helgens MTB tur och fick till en riktigt fin vinkel på videoklippen. Dock blev det som befarat ganska skakigt och mycket berodde på att jag inte tyckte bröstselen satt fast så hårt, trots att jag spände den ordentligt.

Ni som använder bröstsele, spänner ni bara fast den med ordinarie spännband eller använder ni extra spännband också?

Testat med Gopro5 och standard bröstsele, fungerar dåligt.

Dock är Stabilisatorn i Gopro5 och tidigare ganska dålig. Men ska funka bättre i 6 och 7.
Alternativet annars är att köra på hjälm!

Kör nu Gopro5, stuntman chest harness och en feiyutech WG2 stabilisator, fungerar riktigt bra!

Som jag förstår det så sker bildstabiliseringen genom att bilden processa digitalt av mjukvaran i kameran och att hero 7 har en bättre mjukvara samt mer minne än tidigare modeller. Det väcker ju frågan om detta inte kan göras lika bra på en kraftfull PC från rå-filer? Finns det någon mjukvara som är bra på detta och är dessa mjukvaror jämförbara med gopro hero 7 black? Om sådan mjukvara finns borde man ju kunna få lika bra resultat som med en hero7 även om det är lite mer jobb att göra i datorn. Om inte kan ju hoppas att sådan mjukvara kan komma inom snar framtid för oss som inte har en hero 7 black.

Jag spänner ryggsäckens bröstrem så att den går så nära selen som möjligt, den stabiliserar lite. Sen tycker jag att det hela blir stadigare om man sänker tyngdpunkten genom att använda en J-hook och vända kameran upp och ned.

e: Ska tillägga att jag använder Gimbal, annars hade det inte räckt med ovanstående. Har dock en äldre kameramodell.

Senast ändrad:
SafeSurfer sa:
Som jag förstår det så sker bildstabiliseringen genom att bilden processa digitalt av mjukvaran i kameran och att hero 7 har en bättre mjukvara samt mer minne än tidigare modeller. Det väcker ju frågan om detta inte kan göras lika bra på en kraftfull PC från rå-filer? Finns det någon mjukvara som är bra på detta och är dessa mjukvaror jämförbara med gopro hero 7 black? Om sådan mjukvara finns borde man ju kunna få lika bra resultat som med en hero7 även om det är lite mer jobb att göra i datorn. Om inte kan ju hoppas att sådan mjukvara kan komma inom snar framtid för oss som inte har en hero 7 black.

Mjuvaran finns och fungerar ypperligt, men bygger på att man måste croppa bilden. Annars har mjukvaran ingen marginal att jobba med.
Tror det heter Warp Stabilizer i Premiere, men förbered dig på en riktigt seg arbetsprocess som tar mängder med datorkraft och gör att klippningen/uppspelningen även påverkas prestandamässigt. Slutresultatet bli alltid sämre än mekaniskt satbiliserad video, så gimball is the shit om du vill få det smooth.

landen sa:
SafeSurfer sa:

Mjuvaran finns och fungerar ypperligt, men bygger på att man måste croppa bilden. Annars har mjukvaran ingen marginal att jobba med.
Tror det heter Warp Stabilizer i Premiere, men förbered dig på en riktigt seg arbetsprocess som tar mängder med datorkraft och gör att klippningen/uppspelningen även påverkas prestandamässigt. Slutresultatet bli alltid sämre än mekaniskt satbiliserad video, så gimball is the shit om du vill få det smooth.
Låter som att gopro hypersmooth är en del smidigare än postprocessing än sålänge. Sen är ju mjukvarorna ofta dyra med. Gimbal är såklart fint men inget jag vill montera på barnen, funderar däremot på att ha en på mig så jag kan filma dem då de cyklar. Ändå fint att möjlgheten att stabilisera digitalt i efterhand finns. Finns det bra gratismjukvara för detta?

VirtualDub (OpenSource) har också stabilisering (tror jag använde pluginen Deshaker), men vill minnas att det inte var helt lätt att förstå sig på.

Fö tycker jag att gimbal förtar en hel del av känslan då den ju jämnar ut svängar et.c.. där ger ju nya GoPro:n betydligt roligare upplevelse.

zinkpasta sa:
VirtualDub (OpenSource) har också stabilisering (tror jag använde pluginen Deshaker), men vill minnas att det inte var helt lätt att förstå sig på.

Fö tycker jag att gimbal förtar en hel del av känslan då den ju jämnar ut svängar et.c.. där ger ju nya GoPro:n betydligt roligare upplevelse.

Beror på hur man ställer in den, men såklart i slutändan en fråga om personlig preferens. Jag gillar inte känslan i Gopros.

zinkpasta sa:

Ja gimbals kan ju bete sig ganska konstigt tex när man svänger så tar det en stund för kameran att svänga efter men föredrar ändå det ist för att det skakar.

En kamera som skakar lär inte ta några skarpa bilder, då kommer väl resultatet efter bearbetningen vara suddig också?
En gimbal lär inte hålla kameran 100% stilla heller, men inte lika suddiga bilder som utan.

Om man äger en helhjälm kan man fästa kameran i käkskyddet för att få lite bättre stabilisering samtidigt som man får liknande vinkel som bröstsele.
Titta på denna video ca 4 min in
Screenshot_20181121-065120_YouTube.jpg

Råder en förvirring här nu hos mig. För att undvika skakningar under inspelning av mina hojturer på motorcykeln har jag satt min Sony X1000V på en bröstsele/hjälmen.

Har inte lyckats få bukt med skakningarna som dyker upp när kameran sitter på styret. Skakningarna dyker upp när jag åker skidor eller går oavsett om den är i min hand eller fastmonterat vid bröstet.

Eftersom jag kommer att cykla kring vemdalen för första gången nästa år vill jag lösa skakningarna tills dess. Räcker det verkligen med ett program som behandlar filerna i efterhand eller krävs det ett gyrostabilisator? Likt en gimbal fast på styret skulle vara kungligt.

Senast ändrad:
Kameran på styret blir inget vidare. Har aldrig sett nån seriös YouTuber köra på det viset, inte ens med gimbal. Möjligen kan du sätta kameran på styret om du riktar den bakåt för att filma dig själv, men inte om du ska filma polaren framför.
Jag är också tveksam till att stabilisera efteråt. Det lär du kolla innan din resa. Vet att det finns den funktionen i det program jag använder för att klippa (Shotcut) men det jag sett imponerande inte. Dom dyrare programmen kanske är bättre, men om det var bra skulle väl fler använda det istället för en dyr och klumpig gimbal...

Tillbaka
Topp