Ståcykla vs sittcykla

danky_xv

Aktiv medlem
Ståcykla vs sittcykla
Efter att sett att tekniskt begåvade cyklister gärna ståcyklar på stigarna och snabbt går det, så har jag börjat fundera vad som är bättre/ optimalare?
Själv sittcyklar jag mest på stigen, endast vid vissa tillfällen så står jag på cykeln. Nerförsbackar står jag och kortare tekniska partier men överlag sitter jag på sadeln. När ska man stå och cykla och när ska man sitta? Vad är snabbast och minst energi krävande? Hur gör snabba cyklister på tävlingar?

Ståcykla vs sittcykla
När man står kan cykeln röra sig fritt över underlaget, förutsatt att din kropp tillåter den att göra det. Du har dessutom möjlighet att flytta kroppsvikten för att ta fart över ojämnheter snarare än att de bromsar upp dig. Sitter du i sadeln över stökigt underlag så måste hela din kroppsvikt flyttas uppåt om du cyklar över en (större) ojämnhet, vilket äter upp din rörelse framåt.
Men, du måste såklart samtidigt lägga mer energi på att hålla din kroppsposition eftersom du inte kan stå med stumma ben (då förlorar du halva vitsen). Så ibland är det vettigt att sätta sig ner och vila, om underlaget tillåter.

Prova att ståcykla så mycket du bara orkar och välj en tyngre växel än du är van vid. Efter några turer kommer du ha börjat använda andra muskler och det är faktiskt inte särskilt mycket jobbigare än att sitta ner.

Ståcykla vs sittcykla
Stående sväljs ojämnheter effektivt och bättre kontroll erhålls. Att hålla en bra linje även om den går över rötter och stenar brukar vara avgörande för bra fart. Stående förflyttas tyngdpunkten snabbt och armarna fungerar bättre som dämpare.
Sitta på sadeln är mest energieffektivt när underlaget är relativt jämnt eller farten låg, typ långa uppförsbackar.

Ståcykla vs sittcykla
Om man ska cykla långt och snabbt är det nog snabbast att sitta ner och veva så ofta det går med hänsyn till underlaget. Jag tycker att det förtar lite av tjusningen med att stigcykla. Ligger man på max så man håller på och kolla i kors är det ju svårt att hålla god teknik stående iaf. Men jag är ingen xc-cyklist på det viset att jag tycker det är viktigt att göra bra tider på nån längre runda i allmänhet. Själv står jag så mkt jag kan för att det ger en annan möjlighet att använda terrängen hoppa över grejer, pumpa osv och ger benet i kortare etapper gör att kunna hitta nåt gap eller så även när det är lite platt och knöligt. som jag annars bara hade vevat mig igenom utan att finns speciellt mkt nöje.

Så mitt svar är väl det beror väl på vad man vill få ut av sin cykling. Med reservation för att jag inte är en snabb cyklist som vinner tävlingar

Ståcykla vs sittcykla
Om man ska cykla långt och snabbt är det nog snabbast att sitta ner och veva så ofta det går med hänsyn till underlaget. Jag tycker att det förtar lite av tjusningen med att stigcykla. Ligger man på max så man håller på och kolla i kors är det ju svårt att hålla god teknik stående iaf. Men jag är ingen xc-cyklist på det viset att jag tycker det är viktigt att göra bra tider på nån längre runda i allmänhet. Själv står jag så mkt jag kan för att det ger en annan möjlighet att använda terrängen hoppa över grejer, pumpa osv och ger benet i kortare etapper gör att kunna hitta nåt gap eller så även när det är lite platt och knöligt. som jag annars bara hade vevat mig igenom utan att finns speciellt mkt nöje.

Så mitt svar är väl det beror väl på vad man vill få ut av sin cykling. Med reservation för att jag inte är en snabb cyklist som vinner tävlingar
Samma här, som lekfull stigcyklist så står jag upp så mycket jag orkar.

Ståcykla vs sittcykla
När man står kan cykeln röra sig fritt över underlaget, förutsatt att din kropp tillåter den att göra det. Du har dessutom möjlighet att flytta kroppsvikten för att ta fart över ojämnheter snarare än att de bromsar upp dig. Sitter du i sadeln över stökigt underlag så måste hela din kroppsvikt flyttas uppåt om du cyklar över en (större) ojämnhet, vilket äter upp din rörelse framåt.
Men, du måste såklart samtidigt lägga mer energi på att hålla din kroppsposition eftersom du inte kan stå med stumma ben (då förlorar du halva vitsen). Så ibland är det vettigt att sätta sig ner och vila, om underlaget tillåter.

Prova att ståcykla så mycket du bara orkar och välj en tyngre växel än du är van vid. Efter några turer kommer du ha börjat använda andra muskler och det är faktiskt inte särskilt mycket jobbigare än att sitta ner.

Att cykeln rör sig mer fritt ståendes är jag överens om och att svår terräng är enklare att klara ståendes. Men om man vill klara en 3-5km lång stig snabbt, är det då bättre och stå hela stigen eller bara stå på de mer tekniska partierna? Om man far på en långtur på ca 3mil då måste vi det väl vara mer energisparande att sitta på enklare partier?

Jag vill minnas att man förespråkade att sittcykling var energieffektivt mm förr när jag började med mtb. Därför har jag försökt sitta så mycket det går.

Jag skall iallafall börja öva mer stående cykling vilket säkert förbättrar tekniken mera.

Senast ändrad:
Ståcykla vs sittcykla

Jag vinner inte tävlingar heller och kommer aldrig att göra det. Men jag vill bli en snabbare cyklist och har som mål att hålla mig bland de 35-50% snabbaste vid långlopp. Placerar mig idag bland 50-65% snabbaste.
Men det känns som tekniken sviker en när det börjar gå fortare.

Ståcykla vs sittcykla
Man kan styra mycket genom att flytta kroppsvikten (vilket behövs när det är krångligt). Jag står för att det är så jag tar mig fram bäst/roligast. Cyklar inte för att vara snabbast (och jag kör fs).

Ståcykla vs sittcykla
Tror det är 50/50 i praktiken i normalstökig skog. Sitter nästan bara då det är plant och otekniskt, eller i branta uppförsbackar för att få mer vikt på bakhjulet och bättre kontroll över trampandet. Eller då jag är trött och/eller lat. :)

Ståcykla vs sittcykla
Att cykeln rör sig mer fritt ståendes är jag överens om och att svår terräng är enklare att klara ståendes. Men om man vill klara en 3-5km lång stig snabbt, är det då bättre och stå hela stigen eller bara stå på de mer tekniska partierna? Om man far på en långtur på ca 3mil då måste vi det väl vara mer energisparande att sitta på enklare partier?

Jag vill minnas att man förespråkade att sittcykling var energieffektivt mm förr när jag började med mtb. Därför har jag försökt sitta så mycket det går.

Jag skall iallafall börja öva mer stående cykling vilket säkert förbättrar tekniken mera.
Det beror förmodligen mest på hur van du är vid att använda de musklerna. Genom att variera mellan stående och sittande lär man orka cykla snabbt längre eftersom man byter muskelgrupper, antar jag. Ska jag försöka sätta personbästa på nån stig i Hellas som är lång så blir det förmodligen 50/50 sitta och stå för att spara mig till de ställen där jag verkligen tjänar mycket på att stå. Att stå hela vägen skulle kanske vara lite snabbare om jag bara orkade, men det gör jag inte om jag cyklar så fort jag bara kan. Å andra sidan är det jävligt svårt att cykla fort som fan när man sitter, för man studsar omkring som en badboll och har dålig kontroll.

Det är förmodligen nyttigt att öva ståcykling i allmänhet. Dels för att träna andra muskler så att de är effektiva när du behöver dem och dels för att lära sig hantera cykeln på ett annat sätt. Själv har jag en helstel singlespeed som jag brukar köra när jag cyklar ensam och då står jag 100% av tiden i skogen. Sitter bara vid ren transport. Märkligt nog funkar det och jag tycker att det ger mig väldigt mycket när jag går tillbaka till den heldämpade cykeln.

Ståcykla vs sittcykla
På HT stod jag upp i princip hela tiden. På FS går det att fuska och sitta ner i plattare partier men det är sällan jag sitter ner. Står helst både uppför och nedför, undantaget grustransport.

Ståcykla vs sittcykla
Står upp 24/7
(nästan)

Men jag har ingen frän dropper som andra coola har så jag är utlämnad åt mitt egna självvalda öde.

Ståcykla vs sittcykla
Står upp så mycket jag bara kan när det kommer till stigcykling. (HT). Har inte heller någon dropper av just denna anledning utan istället sadeln nedkörd i bott. Med ett snabblås till sadelstolpen upplever jag det inte direkt som någon större uppoffring att hoppa av cykeln och höja sadeln manuellt inför de rena transportsträckorna. Hade jag däremot jagat sekunder på långlopp hade jag istället suttit ned så mycket som möjligt och investerat i en dropper.

Upplever som så många andra att cyklingen blir betydligt roligare stående. I början var det jobbigt för benen redan efter någon minut, men styrkan och uthålligheten ökade förvånansvärt snabbt. Man lär sig utnyttja de tillfällen för vila som uppkommer.

Ståcykla vs sittcykla
Med ett snabblås till sadelstolpen upplever jag det inte direkt som någon större uppoffring att hoppa av cykeln och höja sadeln manuellt inför de rena transportsträckorna.
Jag monterade just dropper på min helstela trots att jag gjort likadant. Misstänker helt enkelt att sadelröret kommer utmattas och spricka vid slitsarna (ja, det är två) av att nypa snabbklämman massor av gånger. ? Aluminiumram då alltså.

Ståcykla vs sittcykla
Stå på alla partier där det gör att du kan cykla snabbare och sitt på alla partier där det inte gör dig långsammare?

Sen spelar ju orken en stor roll i hur det fördelar sig.

Ståcykla vs sittcykla
Konstig diskussion, man gör väl det som passar för stigen / underlaget?

Det gör varje cyklist. Men vad det är berör mycket på cyklisten. Jag ståcyklar nästan alltid, medan många jag möter på stigen sitter nästan alltid. Är personligt inte intresserad i att cykla snabbare, så jag gör det (vad jag tycker) som passar för stigen / underlag.

Ståcykla vs sittcykla
Det jag har svårt att förstå och varför jag inte längre kan hålla truten är varför man ska vara dryg och oförskämd i diskussionstrådar på Internetforum. Om det inte är något för dig gå vidare istället.

Ståcykla vs sittcykla
Konstig diskussion, man gör väl det som passar för stigen / underlaget?
Nä. Det är mååååånga som borde öva lite på att ståcykla så skulle det gå mycket bättre. Att sitta som en säck på cykeln och spinna 100 rpm över stökigt underlag kommer aldrig vara lika effektivt som att ståtrampa med en lite tyngre växel.
Visst, en del orkar inte det, men jag är helt övertygad om att många faktiskt skulle klara det galant. De har bara inte provat eller ens tänkt tanken.

Ståcykla vs sittcykla
Nä. Det är mååååånga som borde öva lite på att ståcykla så skulle det gå mycket bättre. Att sitta som en säck på cykeln och spinna 100 rpm över stökigt underlag kommer aldrig vara lika effektivt som att ståtrampa med en lite tyngre växel.
Visst, en del orkar inte det, men jag är helt övertygad om att många faktiskt skulle klara det galant. De har bara inte provat eller ens tänkt tanken.

Du har så klart helt rätt, men det känns som det bara blir fler och fler trådar där de mest triviala sakerna ska sönderanalyseras. Det finns liksom inget givet facit, underlag, cykeltyp, egna förutsättningar, målaättning osv. är alla parametrar som påverkar. Ska man köra ett långlopp eller bara bomba en timme efter jobbet ser också behovet att hushålla med krafterna olika ut osv.
Cykla och ha kul liksom och våga testa vad som funkar för dig.

Ståcykla vs sittcykla
Man blir mer beredd på stöket då som kommer runt hörnet. Annars är det att man sitter och börja åka utför men precis som ojämnheter kommer har man precis lyft på bakdelen och blir lite överraskad.

Ståcykla vs sittcykla
Fast som så många teknikfrågor är det beroende på den specifika situationen att det typ inte går att generalisera. Att rekommendera att alltid stå i skogen blir lika fel som att rekommendera att alltid sitta. Man ska göra det som är bäst och effektivast just för stunden. Vad det är är svårt att säga innan man är där.

Sen har vi specialfallen där man tex Behöver sätta sig en kort stund för att få fast bakhjulet i en hal klättring...

Generellt gäller dock att vid stökiga partier är lösningen ofta mer fart, blunda och håll i. Ståendes.

Funderar man på sånt här är en bra idé att cykla med någon duktigare som kan ge tips och tricks, eller ta en timme eller två med en coach.

Edit: Råkade citera makten av misstag.

Ståcykla vs sittcykla
Har nu övat lite ståcyckling, börjar orka lite längre sträckor. Att ha en tyngre växel hjälpte mycket för tekniken, flyter på bättre då. Men det svåra är att ha rätt växel över stöket särskillt när man börjar bli trött.
Men att ståcykla 100% kommer jag inte börja med ännu iallafall. Enklare stigar kommer jag nog fortsätta sittcykla och vid stök stå mera än idag.

Övar vidare....
Tack för input, fick mer kött på benen för att fortsätta.

Ståcykla vs sittcykla
Sent svar, men den här tråden låg kvar i mitt minne. Så jag testade 30min med att bara stå upp på stigarna idag. Eftersom att jag kör ht så tänkte jag att det inte skulle vara så stor skillnad, men jäklar.. Det var rejält tungt :)

ska fortsätta köra det lite mer som intervaller för att vänja sig bättre.
Tror som tidigare nämnt i tråden, att det är bra för det ”vanliga” cyklandet.

Ståcykla vs sittcykla
Jag vill stå mer. Men har svårt för gunget som det blir på en fs. Kanske jag gör något fel... Men det känns knäppt. Så därför sitter jag mycket. Utom i rena nedför där det inte trampas.

Ståcykla vs sittcykla
Sent svar, men den här tråden låg kvar i mitt minne. Så jag testade 30min med att bara stå upp på stigarna idag. Eftersom att jag kör ht så tänkte jag att det inte skulle vara så stor skillnad, men jäklar.. Det var rejält tungt :)

ska fortsätta köra det lite mer som intervaller för att vänja sig bättre.
Tror som tidigare nämnt i tråden, att det är bra för det ”vanliga” cyklandet.

Bara står i 30 minuter är tufft!
Jag brukar sitta i 30 sekunder efter ungefär 10 minuter ståcykling. Vanligtvis finns det korta släta partier emellan stök på stigarna där jag kan har sadeln högst upp.

Tillbaka
Topp