Stadigt (kolfiber)styre till "CX"

katten

Aktiv medlem
jag har en Ridley x-bow som på sommaren får släta däck och kallas "racer" och på vintern får CX-däcken tillbaka + skärmar och som då får smaka lera, gräsmattor och grusväg som träningsform. Jag har efter snart 300mil inte riktigt lyckats förlika mig med styret, det är inte bekvämt att hålla framme i bocken. Jag antar att jag skall kika på en ergo-variant. Platt ovansida kanske är bekvämt men inget krav.

Som slithoj så behöver den inget lyx, men något som håller för en och annan vurpa och inte sliter på plånboken. Någon som har tips om i vilken ände man skall börja leta i styrdjungeln?

/andreas

Om jag får tycka (och det får jag ju bäst jag vill :-) ) så blir det inte bekvämare än compact. (dvs rundat men med liten runda, och gärna några få grader utsvängt så handleden går fritt när man står upp i bocken och utan så många grader att växelpaddeln fastnar mot styrlindan vid slappt ställd broms.)
Men har du rätt bredd? (Bredden mellan axellederna ungefär.)
Sitter reglagen rätt? (Jag ställer rak övergång styre-reglage, ställer det horisontellt och brukar få bromsen lagom långt från styret, och med reglagen pekande lite innåt så "paddeln" gål fritt lindan utsidan bocken.)

Så börja med att försöka justera ditt nuvarande styre (4ZA Sirrus Compact?) så att det blir bekvämt både i bock och på hoods/horn.
Går inte det så byt linda eller köp vadderade handskar (om du inte redan nyttjar det).
Går inte det så leda efter något annat compact i hållbar (men "buttet" för vikten) aluminium. Bontrager / FSA är väl bra ställen att börja leta på.

FSA Wing PRO Compact är ju alu o inte ergo men billigt, lätt och bekvämt alternativ tycker jag. Tycker om platta vingprofilen. Sitter på min åretruntcross

emmer skrev:
-------------------------------------------------------
> Om jag får tycka (och det får jag ju bäst jag
> vill :-) ) så blir det inte bekvämare än
> compact. (dvs rundat men med liten runda, och
> gärna några få grader utsvängt så handleden
> går fritt när man står upp i bocken och utan
> så många grader att växelpaddeln fastnar mot
> styrlindan vid slappt ställd broms.)
> Men har du rätt bredd? (Bredden mellan
> axellederna ungefär.)
> Sitter reglagen rätt? (Jag ställer rak
> övergång styre-reglage, ställer det
> horisontellt och brukar få bromsen lagom långt
> från styret, och med reglagen pekande lite innåt
> så "paddeln" gål fritt lindan utsidan bocken.)
>
> Så börja med att försöka justera ditt
> nuvarande styre (4ZA Sirrus Compact?) så att det
> blir bekvämt både i bock och på hoods/horn.
> Går inte det så byt linda eller köp vadderade
> handskar (om du inte redan nyttjar det).
> Går inte det så leda efter något annat compact
> i hållbar (men "buttet" för vikten) aluminium.
> Bontrager / FSA är väl bra ställen att börja
> leta på.

Tack för alla tips! Jag vet inte vilket styre jag har. Jag tror att det är ett extra-billigt 4ZA som inte ens finns i deras katalog... antar att det är ett Compact? Bredden verkar OK, det som egentligen står mig är att jag känner "kurvan" i handflatan när jag är i bocken och bromsar. Det fick mig att tro att ett "ergonomic" med en mer rak bit där skulle passa bättre. Kanske skall jag helt enkelt justera ner handtagen och linda om styret istället?

/Andreas

Bilagor

• IMG_20150811_094330.jpg
    IMG_20150811_094330.jpg
    103.9 KB · Besök: 14
Brifters verkar allt sitta väl långt upp.
Jag skulle linda av (den kanske inte är med lim om man har tur) och flytta ner.
Då kommer oxå bromsen närmare styret och handen längre ner i bocken så det blir lite bekvämare :-)

edit:stvafel...

Mayhem skrev:
> Om det inte är en synvilla är hela styret på
> bilden ovan på tok för högt uppvinklat.
Om du tänker på att underkant ska vara horisontell så gäller det nog inte riktigt för compact (IMHO).

Senast ändrad:
Mayhem skrev:
> Om det inte är en synvilla är hela styret på
> bilden ovan på tok för högt uppvinklat.

det är justerat ungefär efter tipset att styrändar skall peka lite mot baknavet...

Det kanske skall justeras också

/A

emmer skrev:
> Brifters verkar allt sitta väl långt upp.
> Jag skulle linda av (den kanske inte är med lim
> om man har tur) och flytta ner.
> Då kommer oxå bromsen närmare styret och handen
> längre ner i bocken så det blir lite bekvämare
> :-)
>

Nu har jag lindat om och sänkt till en position där det är mer av en linje på ovansida styre - övergång till hoods. Ser mer harmoniskt ut och känns bättre vid 10s test i garage.

Tack för tips, nu skall jag nog ut och provcykla en sväng!

/Andreas

katten skrev:
> Tack för tips, nu skall jag nog ut och provcykla
> en sväng!

Glöm inte posta om hur det blev.
(Kan vara bra om någon söker på något liknande)

emmer skrev:
> Om du tänker på att underkant ska vara
> horisontell så gäller det nog inte riktigt för
> compact (IMHO).

Ptja det är väl som det mesta en smaksak. Tittar man på hur fabriken monterat reglagen (då jag antar att TS ännu inte flyttat på dem själv) tycker jag nog deras platta ovansida ser ut att linjera ganska väl med bockens ände/underkant, vilket bör indikera att Ridley/4ZA tänkt sig att detta styre gör sig bra horisontellt. Själv hade jag helt klart monterat med änden horisontellt, annars blir det (pga bockens böjning) väl långt att sträcka fingrarna för att nå fram till bromsen om man inte justerar in spaken väldigt mycket.

Tycker styret ser ut att vara bra vinklat. Om reglagen nu sänkts, så blir det nog bra. Jag brukar utgå från ett läge där framsidan på spakarna är vertikala.

Snabb återkoppling - jag försöker att alltid göra det ordentligt. Det är ju bra för dom som liksom jag googlar vilt efter lösningar :).

Jag slängde cykel på biltaket och tog en relativ långsam och mysig tur ute på Bjäre. Av diverse skäl glömdes hjälmen så jag försökta hålla igen men i Kattviksbacken gick det dåligt, det gick alldeles för fort ner.

Det blev en ordentlig förbättring i komfort på att flytta ner reglagen, nu har man mycket bättre kontroll över broms och växel nere i bocken. Jag tror inte att fabriken rekommenderade den montering som var med den ny monteringen blev det också bättre slaglängd på bromsarna. Vinkeln på styret har jag behållit, får se om jag trimmar ner den lite senare.

/Andreas

Lite för och efterbilder + liten från en fin cykeldag som bonus:

Före:
IMG_20150811_094330.jpg

Efter:
IMG_20150812_145131.jpg

Ute på vägen idag (toppen av Kattviksbacken)!
DSC_0420.JPG

Jag satt just och webbade om detta sent igår natt. Det finns ju en miljard liknande styren.

Det här tex, anatomiskt och billigt men ändå låg vikt
http://www.cyclecomponents.com/komponenter/styren/pro-plt-anatomic-styre-31-8-mm-44-cm.html
500kr 265g

Vad ska man annars gå på när man väljer styre?
Vissa sidor anger i mm hur mycket "drop" det är osv, men om det är första styret man köper så är det svårt att veta vad man vill ha.
Drop, är det avståndet från toppen av styret till längst ner i bocken?

Och så kollade jag på carbonfiber, jag skojar, kolfiber-styren. Dels kostar de ju jäkla massa mer. Men sen så spelas det också upp en liten film i huvudet på mig där jag kör på ngn liten kant, eller gupp el dyl, styret knäcks och jag faller handlöst in med halsen mot styrstammen och krossar mig själv till döds.
Men det kanske inte händer så ofta?

pirx skrev:
> Vad ska man annars gå på när man väljer
> styre?
> Vissa sidor anger i mm hur mycket "drop" det är
> osv, men om det är första styret man köper så
> är det svårt att veta vad man vill ha.
> Drop, är det avståndet från toppen av styret
> till längst ner i bocken?

Ofta mätt längs centrumlinjen, men det varierar.
Men compact (ev. ergo) och lika brett som mellan axelknölarna är en bra start.

> Och så kollade jag på kolfiber-styren.

Nu är ju skillnaden i vikt så liten så,det spelar inte så stor roll (viktskillnaden mellan olika hjälmar eller pedaler eller skor är väl så stor eller större). Aluminium håller ju inte heller för evigt, men känns mer "säkert" (IMHO)

Tillbaka
Topp