Stages power meter till Canyon Ultimate

CarlPedal

Ny medlem
Hejsan

Är intresserad av att införskaffa en Stages power meter till min Canyon Ultimate CF SLX 2015 men är osäker på om den passar ramen.

Någon här som har erfarenhet av denna kombo och kan bekräfta om det funkar?

Med vänlig hälsning, Carl

Nu säger du ju inte vilken modell du har, men har du en med shimanogrupp så ska det ju inte vara några problem?

Modellen är Ultimate CF SLX, modellår 2015, som skrivet ovan.

Gruppsetet jag kör är Ultegra. Men det är, som jag skriver, ramen som det står och faller med.

CarlPedal skrev:
-------------------------------------------------------
> Modellen är Ultimate CF SLX, modellår 2015, som
> skrivet ovan.
>
> Gruppsetet jag kör är Ultegra. Men det är, som
> jag skriver, ramen som det står och faller med.

Jag kanske missar något så förklara gärna problemet isf.
Stages bygger ju på att du bara byter ut vänster vevarm mot en likadan men med påbyggd mätare.
Vill väl till att det är extremt tajt mellan vevarm och kedjestag för att det skulle kunna uppstå problem?

Problemet är det du skriver, att det är tajt mellan vevarm och kedjestag.
Testet med en insexnyckel som Stages hemsida rekommenderar är svårtolkat i detta fall. Därav frågan om någon har testat denna kombo i verkligheten.

Det bör inte vara några som helst problem, jag har Stages med Dura-Ace 9000 vevarm på min Ultimate CF SLX och det är åtminstone en halv centimeter marginal till staget. Inte är väl Ultegra 6800 vevarmen så mycket tjockare än 9000 i alla fall...

Senast ändrad:
Sorry, för fundering lite utanför trådämnet;

själva klumpen sitter ju typ i mitten på vevarmen. Där det är tajt mot ramen torde väl vara längst ut på verarmen.

har mkt svårt tänka mig det finns särskilt många ramar det inte funnkar på. Det är väl då fråga om där kedjestagen sitter väldigt långt ut på vevhylsan, och inte har den sedvanliga "utåtgående riktningen"

- eller?

Carl A sa:
Sorry, för fundering lite utanför trådämnet;

själva klumpen sitter ju typ i mitten på vevarmen. Där det är tajt mot ramen torde väl vara längst ut på verarmen.

har mkt svårt tänka mig det finns särskilt många ramar det inte funnkar på. Det är väl då fråga om där kedjestagen sitter väldigt långt ut på vevhylsan, och inte har den sedvanliga "utåtgående riktningen"

- eller?

Vissa aeroramar med bromsar nere vid vevhuset har problem med Stages. Framförallt dom som har någon typ av mini V-broms. Annars så brukar det vara grönt.

Bör vara lugnt. Jag däremot fick söka mig till andra effektmätare då min haibike har en broms monterad nertill istället som ställde till det för mig.

Kollade med min lbs som erbjöd att vi provade innan köp.

Kan ju vara beroende av vilken generation av Stages du tänker köpa också. Gen 2 är ju rätt mycket mindre än Gen 1 och bygger inte lika mycket från veven.

Tack för era svar. Orsaken varför jag frågade var denna "frame clearence" bild av Stages:
https://support.stagescycling.com/e...le-is-compatible-with-the-stages-power-meter-

Går jag efter den bilden så går det inte att montera Stages vevarmar på min SLX från 2016. Jag får inte ens en 8mm nyckel 5cm från center på vevpartiet, kanske från 6cm.

Men nu har jag kollat med butiken och de mätte upp att batterilådan som är den djupaste delen på vevarmen börjar ca 9cm från mitten på vevpartiet och är 6,5mm djup. På det avståndet har SLX ramen 9mm utrymme.
Kontaktade även Canyon som inte bekräftade 100% att det funkar men menade att det är i princip samma mellanrum mellan vevarm och ram på SL-modellen som på SLX. Jag har sett bilder på Stages vevar på SL-modellen som ni diskuterade ovan (gamla SLX).

Så nu beställer jag mätaren. Återkommer med resultat.. Kan ju bli bra för någon annan som är tveksam.

Tillbaka
Topp