Stages vev med glapp

Stages vev med glapp
Jag har en stages-vevarm (105 från 2014). Där jag haft ständiga problem med glapp. Tror det är batteriet som inte sitter tillräckligt bra. Har satt på ny batterilucka vilket löser problemet en period men det återkommer med irriterande regelbundenhet. När den tappar kontakten brukar det oftast räcka att trycka lite på batteriluckan för att den ska kicka igång igen, men såklart sjukt störigt när man tappar kontakten mitt under en intervall.

Någon som stött på detta och hittat en lösning?

Stages vev med glapp
Japp! Om du tar bort luckan och batteriet och kollar i botten så sitter det en kontakt där. Den är rund med tre flärpar. Det är dessa som får för dålig kontakt. Du kan försiktigt böja upp dom. Detta löser problemet tillfälligt, men med batteribyte kommer du att pressa ner dessa igen och det kommer igen ge sämre kontakt. Ganska dålig konstruktion. Jag funderar på om man kan ta något tunt ledande material som är lite mjukare och lägga emellan, men har inte kommit så långt än. Kan tillägga att efter att jag böjt upp flikarna så fungerade det felfritt i säkert ett år, men det har börjat återkomma igen och nu senast var en flärp av, så något jä'vligt tunt att lägga emellan är nog en bättre ide.

Stages vev med glapp
Är alla de små flärparna som skall hålla luckan på plats hela?

På min första generations Stages pajade en flärp på luckan vilket enkelt löstes med en ny lucka. Något år senare pajade en flärp på själva enheten, men fick en ny av andra generationen på garanti.

Stages vev med glapp
Fick också en gen1 utbytt på garanti mot en gen2 i höstas med exakt samma fel. Så servicen hos Stages få helt klart högsta betyg!

Stages vev med glapp
Raggamuffin sa:
Har ni kontaktat stages direkt?
Butiken jag handlade min i är nerlagd.

Yes, skapade en ticket på deras supportsida. Fick svar att ta lite bilder och sen skicka en kopia på kvittot.

Skickade ner med DHL via jobbet på tordsdagen och DHL plingade på dörren på måndagen med ny vev!

Stages vev med glapp
Kanske aluminiumfolie skulle kunna funka som tunt ledande material. Skulle kanske även kunna funka istället för papper (nöts möjligen inte ä ner lika lätt som papper).

Kan tillägga att jag varit i kontakt med stages tidigare. De var schyssta, skickade först o-ringar och batteriluckor för att se om funktionen förbättrades. När problemet kvarstod skickade de ny enhet. Den funkade bättre men långt ifrån felfritt. Så som Mavve säger, utmärkt service (kass produkt) :)

Böja flärpar låter ju också ok om man får ett års funktion!

Men tack för stages-hack, ska prova och rapportera.

Stages vev med glapp
Jag har pillat in en liten bit latex under "flärparna" så att dom ligger an mot batteriet bättre. Har fungerat felfritt i snart två år nu.

Tillbaka
Topp