Stålhästen Hybrid, vettig cykel och pris?

Grombrindal

Ny medlem
Tjena!
Jag är ute efter en pendlarcykel som jag också kan använda för lite längre turer/träning osv. Riktade således in mig på hybridcyklar och hittade Stålhästen Hybrid (https://stalhasten.se/product.html/hybrid-gra?category_id=10) som ser vettig ut och kostar inte alltför mycket. Jag har ingen bra koll på cyklar så jag undrar om ni tycker det är en vettig cykel för pengarna om man kollar på delarna som står under specifikation cykel. Förstår att den inte har skivbromsar men det får jag väl klara mig utan..

Tack på förhand!

Har också kollat på Merida-cyklarna från XXL, men 1000 kr extra för Stålhästen känns inte som en alltför premium för lite (rimligtvis) bättre kvalité?

Köp en cykel - det där är skit oaktat vad tillverkaren väljer att ge det för epitet.

Avsaknad av skivbromsar är definitivt en dealbreaker.
Billiga tunga dåliga dämpade framgafflar är också en dealbreaker.
Bara epitetet hybrid får mig att dra öronen åt mig.

Är det verkligen så illa med att köpa en middle-of-the-road (hybrid) cykel? Jag kommer främst använda den för pendling till jobbet, men vill också kunna använda den för att träna/åka på turer med grusvägar etc, känner att en stadscykel inte passar in så bra då för dem ändamålen.

Stålhäst-cykel har jag släppt, mitt förra inlägg var ett svar på inlägget innan "Bara epitetet hybrid får mig att dra öronen åt mig.". Tack för tipset Ostruktur ska kolla in det. 5 200 kr är i det dyraste laget för mig (speciellt när varken stänkskydd eller cykelpedaler verkar ingå?), men om det är riktigt bra grejer så är det kanske värt det.

Det finns fina cyklar som säljs som "hybrid"er, men oftast innebär epitetet cyklar med billiga mtb-grupper och tunga dåliga gafflar som säljs till folk utan inhämtad cykelkunskap.

IMG_20220319_114159_1.jpg

Är inte stålhästen samma skit som kronan ett missfoster som t.o.m. Konsumentverket avrådde ifrån. Något tämligen unikt när det gäller cyklar

Tillbaka
Topp