Ställa in växlarna... Vad är det jag missar

scott730plus

Aktiv medlem
Jag håller på att ställa in växlarna på min mtb 1x10. Jag har ställt in high och low så det är OK. Ställt in B tension så den är rätt nära största drevet bak.
Men när jag växlar från lättaste växeln och ner till näst lättaste så hoppar den busen 2 steg för att sen hoppa upp en växel igen. Så den hamnar rätt till slut men gör alltså typ dubbelhopp.

Vart tycker ni jag ska påbörja felsökningen?

Följ instruktionerna i https://si.shimano.com/api/publish/storage/pdf/en/dm/GN0001/DM-GN0001-24-ENG.pdf

Jag skulle dubbelkolla low adjustment samt justera vajerspänningen såsom beskrivs ovan.

B-tension skulle jag prova skruva på så att bakväxeln kommer lite längre från kassetten om det ändå inte lirar.

Det förutsätter att du har rätt längd på kedjan och att din bakväxel klarar av storleken på din nya kassett. Har storleken på största drevet ändrats?

Funkar växlingen klockrent över kassetten i övrigt?

Senast ändrad:
Jag har också testat det. Det är onödigt för fler att testa. Min ursäkt är att jag bytte från 12-25 på sommarhjulen till 11-30 på vinterhjulen och kedjan var aningen kort, men okej på lilla kassetten....
Å jag testade med stor kassett för första gången
från 32 till 46 å kapade kedjan som vanligt å man som man är så kollade jag inte instruktionerna innan….?
Mange

Följ instruktionerna i https://si.shimano.com/api/publish/storage/pdf/en/dm/GN0001/DM-GN0001-24-ENG.pdf

Jag skulle dubbelkolla low adjustment samt justera vajerspänningen såsom beskrivs ovan.

B-tension skulle jag prova skruva på så att bakväxeln kommer lite längre från kassetten om det ändå inte lirar.

Det förutsätter att du har rätt längd på kedjan och att din bakväxel klarar av storleken på din nya kassett. Har storleken på största drevet ändrats?

Funkar växlingen klockrent över kassetten i övrigt?
Jag har nu ett mindre "största drev" än tidigare.. Men den hoppar inte över som jag tänker nu att den kanske borde hända?

Jag har inte jämfört min gamla kedja mot den nya jag satte dit.. utan den mätte jag om helt från scratch.

Men då kanske ändläget är lite tokigt ändårå fastän den inte hoppar in i fälgen?

Nya kedjans längd ska vara samma som den förra. Så har du sparat den gamla...
Ändlägena etc ska du inte behöva justera vid ett kedjebyte.
Kolla noga så hjulet sitter rakt, ordentligt i spåren, och förstås i linje med ramen.
Spara fingrarna när gamla tas av genom att minska dess spänning: Lyft av den innanför innersta klingan.
Och motsvarande procedur när nya sätts på.
Är kedjan "tyst" när du provar lilla (ev. mittersta) klingan fram och mittersta klingan bak har du gjort rätt.

Fungerar hyffsat bra ju tycker nu tycker jag.. Men fungerar om jag borde kapa kedjan ytterligare?

Är den för lite spänd?
20211019_210259.jpg

Den ser lite lagom ut för en fullgungare, är det en stel bakände, korta på du, inte så den står helt rakt fram som mest sträckt, men ta ett par länkar till, men kolla andra änden först, hur ser det ut på minsta klingan bak, klarar den av att sträcka kedjan där?

Den ser lite lagom ut för en fullgungare, är det en stel bakände, korta på du, inte så den står helt rakt fram som mest sträckt, men ta ett par länkar till, men kolla andra änden först, hur ser det ut på minsta klingan bak, klarar den av att sträcka kedjan där?

Det är en fulldämpad hoj...
Nu har jag inte gått ner till hojjen men hur menar du om den är på minsta klingan... Den borde väl ha jätte mycket slack då?

Jo, precis så, och det finns en gräns för hur mycket växelföraren kan sträcka, till slut så kommer kedjan från under pulleyn go mot övre pulleyn, det får inte hända heller. Så, kolla det läget med, ta av dämparen, bak alltså, och kolla hur mycket kedja länkaget drar, så du inte får en för kort kedja.

Såhär ser det ut på tyngsta växeln..
Jo, precis så, och det finns en gräns för hur mycket växelföraren kan sträcka, till slut så kommer kedjan från under pulleyn go mot övre pulleyn, det får inte hända heller. Så, kolla det läget med, ta av dämparen, bak alltså, och kolla hur mycket kedja länkaget drar, så du inte får en för kort kedja.

Såhär ser det ut på tyngsta växeln... Blir du klokare av den bilden ? Ser väl okej ut..

Bilagor

• 20211020_175759.jpg
    20211020_175759.jpg
    610.3 KB · Besök: 149
Ja det där såg faktiskt konstigt ut men kasetten är bara nån vecka gammal och kedjan är helt ny.. Framdrev likaså.

Nästan så jag tror det blivit nåt konstigt med bilden

Såhär ser det ut när bakdämparen är urkopplad... Vad tror ni?

Skulle alltså den nedersta pullyn kunna ta i den övre vid det här läget i värsta fall?
Eller ska jag kolla när jag har på lättaste växeln bak?

Bilagor

• 20211021_115329.jpg
    20211021_115329.jpg
    570.9 KB · Besök: 72
  • 20211021_115332.jpg
    20211021_115332.jpg
    531.4 KB · Besök: 71
Senast ändrad:
Såhär såg det ut med dämparen urkopplad och på största kuggen bak.

Vad tror vi

Bilagor

• 20211021_120317.jpg
    20211021_120317.jpg
    657.2 KB · Besök: 59
  • 20211021_120309.jpg
    20211021_120309.jpg
    860.2 KB · Besök: 65
När det är som tajtast alltså? Lyft svingen genom hela området och så ser du var den drar växelförararmen framåt mest. Om det där är tajtast kan du ta ett par länkar till.

Haha ja verkligen... Kanske körde ultra wide eller nåt på telefon.

Jag ska testcykla eventuellt ikväll. Vad är. Fördelen med att ha en kortare kedja då... Bättre växlingar?

Kan inte ni som läser detta lägga upp bild på spänd eran kedja är Vid största kuggen bak?

Haha ja verkligen... Kanske körde ultra wide eller nåt på telefon.

Jag ska testcykla eventuellt ikväll. Vad är. Fördelen med att ha en kortare kedja då... Bättre växlingar?

Kan inte ni som läser detta lägga upp bild på spänd eran kedja är Vid största kuggen bak?
Brukar hålla kedjan lite bättre, lättare! Och växlar lite bättre.

Tillbaka
Topp