Stålram mtb gammal standard?

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag är sugen på en stålram för skivbromsar, QR, plats för 622-55mm däck. Stel gaffel. För rakt styre.

Typ OnOne Inbed 29", vilken tyvärr inte tillverkas längre. Finns det något liknande tro? Inte för dyrt, skall bli en enkel billig cykel med befintliga komponenter.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Surly Karate Monkey?

Bengt-re

Aktiv medlem

n3wton

Aktiv medlem
Du har en konkurrent på begmarknaden i mig!😛 Samma läge med hjulset som mest står, samt bonus i form av hydrauliska lvg-reglage så tanken är "lite mindre än lagom" mtb-ram men med bockstyre.

Det svåra är väl att få tag i något skoj som fanns under perioden QR + skivbromsar, med lite roligare rör i ramen. Det ultimata hade varit en Singular Swift, men sådan tur lär man inte ha att en sådan dyker upp. Lite halvlustigt i kombination med denna tråden såg jag idag denna Gryphon på annons https://happyride.se/annonser/ad.php?id=133161. Kör själv på sådan med slammat rakt styre (styrröret är en halvmeter högt pga geo för bockstyre) med lite biffigare komponenter som min enda skogscykel. Riktigt fin hoj, men kanske inte för alla rent utseendemässigt. Och dessutom fel pris i annonsen, och tokig utrustning osv osv osv..

Bengt-re

Aktiv medlem
Har du letat igenom hela k&s? Jag ledsnade efter 14 sidor med sökkriterie ram 29.
Gjorde det för en vecka sedan. Fail.

Hade varit kul om någon tillverkare missat utvecklingen och sålde nya ramar för övervintrande gubbar som vill återanvända gamla fina hjul till en modern gammal cykel.

n3wton

Aktiv medlem
TA har dödat den möjligheten tror jag. Qr och skivbroms är totalt livsfarligt har jag läst på internet. För egen del har jag Hopenav bak som går att konvertera, men SON-dynamo fram som inte gör det..

ebonbrd

Medlem

n3wton

Aktiv medlem
Min jakt går också vidare, men flera veckors idogt letande efter ny ram har resulterat i att jag insett att alla ramar med eftersökt spec är slutsålda och när/om de kommer på nytt så har alla thru-axlar. Alla förutom Genesis Longitude verkar det som.

Om någon har tips på ram med följande spec (dvs samma som TS i mångt och mycket) får man gärna hojta till! Både nytt och begagnat är aktuellt. Hoppas att jag inte konkurrerar med TS, men tror mig leta efter mindre ram pga att det ska bli bockstyrecykel för min del.

Storlek Large-XL för dedikerad bockstyrecykel, förmodligen Medium för mtb-ram.

Krav:
Stålram
29-tum (eller 27,5 med riktigt stort utrymme)
Riktigt mycket däckutrymme (igen..)
Skivbromsar
Qr-axlar (TA bak är ok)

Ramar som jag vaskat fram (men som inte går att få tag i):

Singular Swift/Gryphon
Surly bikepackingram el dyl (ECR, Karate Monkey)
Rawland
Brother Big Bro
Velo Orange Piolet
Brodie Torque
Tumbleweed Prospector
Crust Scapegoat
Genesis Longitude
Kona Unit

Sitter ju själv på en Gryphon som går att bygga på, men då blir jag utan mtb och total avsaknad av ramfästen gör de där (långsökta) planerna på att cykla typ Silk Mountain Bike Race och annat skoj lite krångligare..

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer