Stänkskärmar eller inte

baseman

Ny medlem
Stänkskärmar eller inte
Får hem min MTB Grand Canyon AL SLX 29 i veckan.
Funderar på om jag ska sätta på skärmar eller inte.
Kör mycket XC, och det blir ju hyffsat lerigt ibland.

Har sökt lite här på forumet men inte hittat så mycket.

Om man ska ha skärmar...vad ska man ha?
Vad bör man tänka på? Ska infästning vara i sadel eller är det bäst i ramen för bakskärmen?

Ska det vara hel framskärm eller räcker det med en mudguard på ramen?

Frågorna är många.....men ni sitter säkert inne med svaren.

Stänkskärmar eller inte
Jag tänker att jag ändå kommer att bli såpass svettig och lerig (trots stänkskärm) att kläderna ändå måste tvättas, och cykeln så skitig att den måste spolas av vilket som. Stänkskärmarna sitter mest ivägen och går sönder. Har dock kört med en ass-saver ibland när det regnat ellerbvarit blött.

Stänkskärmar eller inte
Mudguard som du drar fast med kabelstrips i gaffeln är bra när det går undan utför, den tar bort det mesta som hjulet slänger framåt så du slipper få det i ansiktet.

Stänkskärmar eller inte
Jag gillar skärmar. Visst blir man lerig ändå, men både sadel och byxor håller längre ifall man inte sitter och gnuggar in ett rejält lager lera varje gång man sätter sig efter att ha sprätt runt stående ett tag.
Favoriten bland bakskärmar var en Zefal croosader(eller nåt sånt) som satt både med ett stag och i bromsbryggan. Den höll bra och stannade på plats.
Nu har jag en som monteras kring sadelstolpen. Bättre än jag trott, men inte lika bra som den förra.
Fram har jag en med ett fäste som monteras i styrröret. Lite hatkärlek till den. Den vinglar och skramlar runt lite alltsomoftast. Men så snart jag tar av den så dröjer det inte länge innan framhjulet lyckas pricka in en lerklutt rakt in under glasögonkanten, och plötsligt verkar en skramlig skärm rätt trevligt igen.

Stänkskärmar eller inte
tack för feedback..

tänkte börja lite smått för att se om jag gillar det.
Så det blev en liten mudguard fram och en ass-saver under sadeln....

Börjar där så får vi se...

Stänkskärmar eller inte
Ass-savern är enligt min erfarenhet för smal för att skydda effektivt mot sprutet från feta MTB-däck. Det är i så fall effektivare att klippa till något själv från tex en gammal skärbräda.

Ett ofta bortglömt tips är att sätta en bit neopren eller liknande mellan gaffelbenen ovanför däcket. När man får upp lite fart så följer leran gärna med hjulet nästan hela vägen runt och sprutar framåt-uppåt. Sen ser fartvinden till att det hamnar i ögonen. Ovanstående lilla kontraption skyddar förvånansvärt väl mot den typen av facials. Den är dessutom diskret nog att inte störa personer med stilklåda.

Stänkskärmar eller inte
dabac skrev:
-------------------------------------------------------

> Favoriten bland bakskärmar var en Zefal
> croosader(eller nåt sånt) som satt både med ett
> stag och i bromsbryggan. Den höll bra och
> stannade på plats.

Sån körde jag också med nån gång i början av seklet, faktiskt enda bakskärm jag haft som funkat riktigt bra för mtb. Såna som sitter på sadelstolpen sitter aldrig rakt särskilt länge..

Stänkskärmar eller inte
Kör själv dh. Precis som sagt, lera sprutar upp och kan täcka mina goggles på ett åk. Helt värdelöst, har slutat med att jag tagit av mina goggles vilket resulterat med skiten i ögonen. Satt en liten mucky nutz, av minsta modell, i gaffeln fram och vips så tar det bort 99% av det. Jag kommer aldrig åka utan en igen.

Stänkskärmar eller inte
jomper skrev:
> dabac skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Favoriten bland bakskärmar var en Zefal
> > croosader(eller nåt sånt) som satt både med
> ett
> > stag och i bromsbryggan. Den höll bra och
> > stannade på plats.
>
> Sån körde jag också med nån gång i början av
> seklet, faktiskt enda bakskärm jag haft som
> funkat riktigt bra för mtb. Såna som sitter på
> sadelstolpen sitter aldrig rakt särskilt länge..

När jag körde lite kreditkortstouring i alperna så upptäckte jag att den även gick att använda som mikro-pakethållare. Bygellåset passade mellan staget och bromsbryggan, sen spände jag fast after-bike-tofflorna ovanpå.

Stänkskärmar eller inte
Crudcatcher (http://www.crudproducts.com/crudcatcher_/) har ett prisvärt set med både bakskärm (som fästes på sadelstolpen) samt en skärm som fästes på diagonalröret. De tar bort det värsta, är enkla att montera och att ta bort samt att de inte är fulast. Jag gillar dem iaf. Har även en äldre Zéfal-skärm (typ Zéfal Deflector FC50) som funkar lika fint den som crudcatchers framskärm (och är inte heller fulast).

Stänkskärmar eller inte
HeaL skrev:
> Kan rekommendera Mudhugger. Bästa skärmarna jag
> testat!
>
> https://www.themudhugger.eu/

+1 , mudhuggers funkar jättebra - sitter perfekt, rasslar/fladdrar inte och är lätta att ta av och sätta på (men man behöver nya buntband). Önskar att mina pendlarskärmar var lika smidiga.

Tillbaka
Topp