Starka skanningar från cykel

Mattitrek

Medlem
Hej! Jag har en Trek District+ 4 elcykel som har vibrerat/skakat sedan den var ny. Det märks framför allt om jag släpper styret, då börjar styret skaka kraftigt från sida till sida, vilket syns på videon.

Jag hade tidigare problem med däcken och har fått båda utbytta på garanti, men problemet kvarstår även med helt nya däck.

Jag bifogar en länk för att se en inspelad video på problemet.

Någon som har varit med om samma sak eller vet vad det kan bero på?

Är det dam eller herrmodell?
Är styrlagret rätt spänt eller glappar det?
Sitter styre och styrstam fast ordentligt?
Lägg upp några bilder på hojen.

Inte jättesugen på att öppna vad det nu är för fil som delas i länken tyvärr.

Det är dammodellen. Cykeln har varit inne på verkstad och enligt dem ska styrlager, styre och styrstam sitta som de ska, så där ska det inte vara något glapp.

Jag förstår angående länken! Finns det något annat sätt som känns tryggare/smidigare att ladda upp och dela videon här? Det syns väldigt tydligt på filmen hur cykeln beter sig.

Det är nog bra om du kan lägga upp ett par bilder på hojen oavsett, så man kan se hur den ser ut i sin helhet, inklusive ev väskor, pakethållare, ja allt helt enkelt.

Är det typ "deat wobble" vi pratar om? som detta?

Helt rätt, exakt så!

Här kommer lite bilder, detta skedde långt innan cykelstolen. När cykeln var relativt ny.

Bilagor

• IMG_0950.webp
    IMG_0950.webp
    470 KB · Besök: 18
  • IMG_0951.webp
    IMG_0951.webp
    196.1 KB · Besök: 16
  • IMG_0952.webp
    IMG_0952.webp
    268.1 KB · Besök: 15
  • IMG_0085.webp
    IMG_0085.webp
    261.6 KB · Besök: 17
Aha. Tyvärr är du nog rätt rökt med den ramdesignen, mest troligt är det en fråga om att ramstyvhet och viktfördelning gör att den kommer i självsvängning. Det är helt enkelt en designfråga, man har konstruerat cykeln så att den alldeles för lätt tenderar att göra så här.

Barnstolen, gjorde det någon skillnad för fenomenet? Med/utan barn - skillnad?
Det jag tänker att man kan göra är att ändra viktfördelning, det är nog det enda som kan hjälpa.
Är du relativt kort och har en alldeles för stor cykel? Sadeln ser väldigt låg ut och styret ser väldigt högt ut. Sitter man väldigt upprätt och har armarna rakt ut mot ett ganska högt styre får man typ noll vikt på framhjulet. Prova att höja sadeln och sänka styret i botten och se vad som händer.

Intressant, tack! Jag är 167 cm, så jag är ganska kort. Barnstolen verkar inte vara orsaken eftersom cykeln beter sig likadant utan barnstol. Jag ska absolut testa att ändra sadelhöjd/styrhöjd och se om det påverkar.

Det jag funderar på är om en så pass kraftig självsvängning verkligen ska ses som normalt för ramdesignen? Den har gjort så här sedan cykeln var helt ny. Jag ska även försöka kontrollera om fram- och bakhjul spårar exakt efter varandra som Batavus föreslog.

Intressant, tack! Jag är 167 cm, så jag är ganska kort. Barnstolen verkar inte vara orsaken eftersom cykeln beter sig likadant utan barnstol. Jag ska absolut testa att ändra sadelhöjd/styrhöjd och se om det påverkar.

Det jag funderar på är om en så pass kraftig självsvängning verkligen ska ses som normalt för ramdesignen? Den har gjort så här sedan cykeln var helt ny. Jag ska även försöka kontrollera om fram- och bakhjul spårar exakt efter varandra som Batavus föreslog.
Med en ram som är korrekt designad så skall IMHO inte egenfrekvensen ligga i ett normalt fartområde. I fallet med videon tidigare så kan man kanske misstänka att ramen inte är så noggrant designad. Men Trek är ju ett stort och respekterad fabrikat så de borde gjort ett lite bättre jobb. Det är f.ö känt inom MC världen att "alla" ramar har en egenfrekvens, men man designar dem så att de ligger utanför rimligt fartområdet.

Med en ram som är korrekt designad så skall IMHO inte egenfrekvensen ligga i ett normalt fartområde. I fallet med videon tidigare så kan man kanske misstänka att ramen inte är så noggrant designad. Men Trek är ju ett stort och respekterad fabrikat så de borde gjort ett lite bättre jobb. Det är f.ö känt inom MC världen att "alla" ramar har en egenfrekvens, men man designar dem så att de ligger utanför rimligt fartområdet.
Exakt. Det var lite därför jag i mitt första inlägg frågade om det är dam eller herrmodell, för dammodeller med lågt insteg har oftast en mindre gynnsam egenfrekvens och är allmänt lite "sladdrigare"

Skulle inte säga att det är normalt, men det kan nog bli så med den ramdesignen. Det är oundvikligen ett mindre bra område man hamnar i gällande egenfrekvens hos ramen, det kommer väl med designen så att säga. Men man kan ju tycka att Trek borde kunnat göra ett bättre jobb med detta.

Jag ser på videon (TS) att styret är bakåtsvept samt att styret släpps i en hastighet strax över 25 km/h.

Om TS är experimentellt lagd och intresserad så kan hen testa att se i vilka hastigheter vobblet uppstår. Exempelvis släppa/lätta på styrgreppet i 22, 27 respektive 29 km/h. Jag tror att det bara sker i ett snävare hastighetsintevall.

Om man byter till ett rakt styre (borde vara relativt enkelt) så kommer kroppstyngden längre fram. Jag tror det kan hjälpa en hel del. Dessutom kommer mer tyngd på styret, så det är inte så frestande att lätta på greppet.

Andra förslag jag fått genom googling är att byta till hårdare fjädrar i gaffeln, men om det ens går så blir det mer arbete.

Har du ett spännband till hands? Jag är nyfiken på vad som händer om du spänner upp ett så här:

Cykel med rosa band.webp

Gissningsvis ingen skillnad då det nog inte går att få tillräckligt hög spännkraft med en enkel rem, men i teorin skulle det kunna styva upp ramen något.

Har du ett spännband till hands? Jag är nyfiken på vad som händer om du spänner upp ett så här:

Visa bilaga 853317

Gissningsvis ingen skillnad då det nog inte går att få tillräckligt hög spännkraft med en enkel rem, men i teorin skulle det kunna styva upp ramen något.
Tror svängningen är mer sida till sida så att säga. Behövs ett rör som är fastsvetsat för att styvheten i den riktningen ska ändras.

Tillbaka
Topp