Stel gaffel 29'er. Hur påverkas geometrin?

Stefan 64

Medlem
Hej Cykelvänner!
Jag har gjort om min gamla 29" mtb med bockstyre och GRX komponenter. Än så länge sitter den dämpade gaffeln kvar. Nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet av att byta till en stel gaffel? Jag tänker att framänden på cykeln kommer att sänkas med kanske 7cm (slaglängd-sag) och det påverkar ju geometrin. Men hur kommer det att påverka själva känslan vid cyklingen? Lägre luftmotstånd lär det ju bli, och det är ju bra. Men blir styrvinkeln och vinkeln på sadelröret för brant?
Tacksam för synpunkter!

Varje 2 cm gaffellängd ger ungefär en grad på vinklarna. Hur problematiskt det är berör på hur din nuvarande geometri och vad du tycker om den. Dessutom blir vevlagret lägre med 40% av skillnaden av gaffellängd.

EDIT: det finns gafflar med olika A-C mått, så du kan välja vinklarna.

Hej Cykelvänner!
Jag har gjort om min gamla 29" mtb med bockstyre och GRX komponenter. Än så länge sitter den dämpade gaffeln kvar. Nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet av att byta till en stel gaffel? Jag tänker att framänden på cykeln kommer att sänkas med kanske 7cm (slaglängd-sag) och det påverkar ju geometrin. Men hur kommer det att påverka själva känslan vid cyklingen? Lägre luftmotstånd lär det ju bli, och det är ju bra. Men blir styrvinkeln och vinkeln på sadelröret för brant?
Tacksam för synpunkter!
På min gamla Scale har har bytt ut min dämpade 100 mm slag gaffel till helstel kolfiber gaffel med ungefär samma längd. Bytt även styre till ett rakt liknande orginal men också i kolfiber och lite smalare. Blev en perfekt mix av rapp och snabb på grusväg och fortfarande möjligt att använda på snällare stigar, om än ganska obekvämt då.

Blev en perfekt mix av rapp och snabb på grusväg och fortfarande möjligt att använda på snällare stigar, om än ganska obekvämt då.

Ja tycker att det är tillräckligt bekvämt i stök (hastigheten ligger dock lite lägre).

2024-06-16-17-52-31-782.webp

Härlig bild! Vad är det för en gaffel du har?

Ja, jag tycker också mycket om den här bilden. Kombinationen av ljust och stök är riktigt fin (dessutom en riktigt rolig stig).

Gaffeln är nån kina-kolgaffel som jag köpte hos Vpace. Den här modellen finns inte längre, men de har några andra.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp