Stel vs. dämpad gaffel

Martin_A

Ny medlem
Stel vs. dämpad gaffel
Hej!
Jag tänkte komma igång och börja cykla igen, de är ju allt för roligt för att låta hojen stå.
Behöver skaffa mig en ny gaffel.
Har väl tänkt mig att trampa mestadels grusvägar men även lite asfalt.
Vad anser du om stel eller dämpad gaffel för mig?
Jag vill ha så skoj som möjligt, komfort och känsla när jag åker, inte betala allt för mycke....

Tack för ditt svar!
Ha de gött

Stel vs. dämpad gaffel
Dämpad med lockout röstar då jag på i alla fall. Visst det är lite extra vikt, men det är skönt som tusan när man behöver lite dämpning. Jag cyklar rätt mycket grusväg och har en Magura Durin 100 mm med lockout på styret, och är jättenöjd med den. En del kanske tycker att det är omanligt med dämpare och att det är tuffare att sitta och studsa runt på en helstel gaffel. Själv tycker jag att det är skönt att kunna välja. Sedan beror det så klart på hur grusvägen ser ut som du cyklar. Själv cyklar jag på avstängda skogsbilvägar med stora potthål och halvtrasiga partier, och då är det skönt med dämpare.

Senast redigerad av en moderator:
Stel vs. dämpad gaffel
Som slaglängsfetishist håller jag inte med om att en stel gaffel funkar utmärkt. Inte när man kört en riktigt plush å skön gaffel som sväljer i stort sett varje dammkorn

Stel vs. dämpad gaffel
Jag har en mtb, egenbyggd (Specialized-ram)
Men Göran tycker du det är allt för lite komfort nu du cyklar grusväg med din gaffel låst?
Svårt svårt vad man ska välja....
Har tittat runt lite på både stela och dämpade gafflar har bland annat hittat en billig Marzocchi Marathon SL -04. Vad anser ni om den?

Senast redigerad av en moderator:
Stel vs. dämpad gaffel
Du ska ha en stel, köp en kolfiber gaffel så blir du snabb och snygg och kommer få ligga sjukt mycket eftersom du kommer få bättre ryggmuskler.

Sen är det ju frågan vad det är för ram du har idag, när är den ifrån? gamla ramar och nya gafflar spelar ofta inte så bra ihop, jag har dock nästan en lite för låg carbon gaffel på min moderna hoj, den hade passat superbra på en äldre ram t ex. Men jag får väll vänja mig...

Stel vs. dämpad gaffel
Vad har du för budget? De lite finare dämpade gafflarna blir lite dyrare såklart, men om du skall köra grusväg tycker jag att du antingen kan skaffa en stel gaffel och grövre däck, eller köpa en riktigt fin (och tyvärr dyr) gaffel. Mellantinget, halvfina dämpade gafflar, gör sig bäst på instegs-MTB's samt på hinderbanan de kallar cykelväg längs med Övre Husargatan...

Stel vs. dämpad gaffel
okej. vet dock inte hur gamal min ram är. kan jag mäta och se om de kommer passa hyggligt, var ska jag i så fall mäta?
Carbongafflar ger väl lite bättre känsla än "vanliga" stela?!

Stel vs. dämpad gaffel
Mmm, vill inte lägga mycket mer än 2000:- på en gaffel. så jag kanske ska satsa på en stel gaffel och som du säger grövre däck

Tack så mycket för alla snabba svar. ni har redan rätat ut en del frågetecken

Stel vs. dämpad gaffel
ok, för 2000kr får du en riktigt bra instesgaffel för skogs-åka, men den gör inte så mycket nytta på grusväg då dämpningen helt enkelt inte är känslig nog för små-tjaffs. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med stela gafflar, för den senaste stela gaffeln jag hade var en ihoprostad Suntour ;-)

Stel vs. dämpad gaffel
Tycker absolut att du ska köpa stelt. För 2000:- borde du kunna hitta en fin i kolfiber. Man känner verkligen av kilot man sparar jämfört med dämpat. Dessutom på släta fina stigar med lite rötter fungerar det utmärkt och jag upplever en sådan gaffel som roligare på enklare stigar jämfört med dämpat. När det börjar stöka till sig ordentligt med mycket sten och liknande är förstås dämpat att föredra.

Köptips: http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=30190 har ägt en själv och var mycket nöjd.

Stel vs. dämpad gaffel
Kan bara hålla med odbro, har inte testat min Pro carbongaffel i riktigt stök ännu, men på grusväg är den helskön, har svårt att begripa det här komfortargumentet för dämpad framgaffel! Klart det går lättare i stök med dämp, men annars är väl lättare= skönare!?
Och att "stelare" är manligare råder det väl ingen tvekan om!;-)

Stel vs. dämpad gaffel
Jag tycker du skall satsa på en stel gaffel för den typ av cykling du beskriver. Du kommer inte ha någon nytta av dämpningen och dessutom får du bättre styrkänsla och kontroll med en stel gaffel eftersom den är stabilare. Komforten fixar du genom att köra på snabba däck med stor luftkammare, t.ex. Schwalbe Furious Fred 2,25 (visserligen rätt dyra...).

Stel vs. dämpad gaffel
Att börja blanda in vikt i det hela är väl av mindre vikt (hihi)? Visst, är man tävlingssvetto är det naturligtvis viktigt (hååhåå), men ingenstans i "kraven" står det något om vikt, "...vill ha så skoj som möjligt, komfort och känsla..." I min värld passar det klockrent in på en dämpad gaffel. Den väldigt korta stunden jag provade en Marathon SL var den finfin! Har den dessutom lock-out så kan man ju välja om man vill vara "tuff och manlig" och studsa omkring som en gummiboll =)

Stel vs. dämpad gaffel
Martin_A, du gör helt rätt! Du får kolla att du köper en gaffel som passar, så inte cykelns geometri ändras, den nya måsta alltså ha lika långa gaffelben som den gamla!
Havre, det är inte okomfortabelt med stel gaffel på grusväg! Man studsar inte omkring, däremot känner man sej väldigt tuff och manlig!;-)

Stel vs. dämpad gaffel
kaipartai skrev:
-------------------------------------------------------
> Man studsar inte omkring, däremot
> känner man sej väldigt tuff och manlig!;-)

Är det att du står upp och kissar samtidigt som du cyklar runt med din stela gaffel som gör att du känner dig manlig?

Stel vs. dämpad gaffel
Jodå, får jag bara på en rejäl stråle så känner jag mej macho!;-).(För ordningens skull skall tilläggas att det inte var jag som började tala om manligt- omanligt!).

Stel vs. dämpad gaffel
oxr skrev:
> Marzocchi Marathon SL är för övrigt en trevlig
> gaffel.

Om det är dämpat du väljer så är det denna som gäller. Lätt och tillräckligt känslig för att reagera på småsten. Men om dämpat passar dig bäst eller om stelt skulle funka bättre har jag ingen aning om för det har med personligt tycke och smak att göra.

Stel vs. dämpad gaffel
plumse skrev:
> oxr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Marzocchi Marathon SL är för övrigt en
> trevlig
> > gaffel.
>
>
> Om det är dämpat du väljer så är det denna
> som gäller. Lätt och tillräckligt känslig för
> att reagera på småsten. Men om dämpat passar
> dig bäst eller om stelt skulle funka bättre har
> jag ingen aning om för det har med personligt
> tycke och smak att göra.

Varför just den och inte en Magura Durin eller nya Rock Shox SID? Min Durin jag hade på förra cykeln är den absolut skönaste gaffeln jag kört med.

För 2000kr och mestadels grus/asfalt är helt klart en stel kolfibergaffel att föredra. Ser ingen anledning att släpa runt på en tung dämpad gaffel som emellanåt behöver service och sådant men som knappt används. PRO har några som lär ligga rätt bra i pris. Ifrån Ebay kan man köpa Trigon/Token/Ritchey gafflar till riktigt bra pris, samma gaffel oavsett märke. Merida verkar schyssta om du hittar en beg men Pace verkar inte det bästa altnerativet precis men fungerar säkert bra de med.

Stel vs. dämpad gaffel
cerro skrev:

> Varför just den och inte en Magura Durin eller
> nya Rock Shox SID? Min Durin jag hade på förra
> cykeln är den absolut skönaste gaffeln jag kört
> med.
>

Helt enkelt för jag vet hur skön en SL-gaffel från Marzocchi är =)
Har noll koll på de däringa du nämnde

Stel vs. dämpad gaffel
captain8track skrev:
> Du ska ha en stel, köp en kolfiber gaffel så
> blir du snabb och snygg och kommer få ligga sjukt
> mycket eftersom du kommer få bättre
> ryggmuskler.

Är det så? (inte sexlivet, det avhandlar jag på andra forum i så fall)
Är stel gaffel bra för ryggen? Hur då?

Stel vs. dämpad gaffel
Eftersom det är manligt stötigt och skakigt att cykla stelt, får din rygg ta upp stötarna istället för att dämparen sköter det. Du får jobba mer aktivt själv och det stärker ryggmuskulaturen. Men det kan även pajja ryggen, vilket också det är manligt och tufft att kunna visa upp. Ungefär som när Salming visar upp sina skärsår i ansiktet efter alla tuffa tacklingar.

Stel vs. dämpad gaffel
Men GöranH, nu var det ju grusvägar och asfalt det skulle cyklas på! Med feta däck behöver inte ryggen ta upp några stötar på grusväg! Skulle vilja påstå att det går bra med rätt tunna däck också! Manligt och tufft tänker jag inte skoja om nåt mer, verkar vara viss brist på självironi och humor här! Och, nej, jag är inte sur!

Stel vs. dämpad gaffel
kaipartai skrev:
> Men GöranH, nu var det ju grusvägar och asfalt
> det skulle cyklas på! Med feta däck behöver
> inte ryggen ta upp några stötar på grusväg!
> Skulle vilja påstå att det går bra med rätt
> tunna däck också! Manligt och tufft tänker jag
> inte skoja om nåt mer, verkar vara viss brist på
> självironi och humor här! Och, nej, jag är inte
> sur!

Ber om ursäkt om det är så lätt att såra din manlighet.

Stel vs. dämpad gaffel
Det pratas mkt om stela gafflar. Men hur är det med ramar som har geometri för stela gafflar? Finns dom? Det känns alltid som en oönskad kompromiss med långa flexiga gafflar som kompenserar för slaglängd osv. Det ser ju lite avigt ut också. Speciellt på en 29er. Själv har jag en gammal Cyclepro Pinacle Comp-ram som funkar utmärkt med stel gaffel. Det skulle ju vara kul med nya ramar som är mera anpassade för stela gafflar.

Stel vs. dämpad gaffel
Oggler skrev:
> Det pratas mkt om stela gafflar. Men hur är det
> med ramar som har geometri för stela gafflar?
> Finns dom? Det känns alltid som en oönskad
> kompromiss med långa flexiga gafflar som
> kompenserar för slaglängd osv. Det ser ju lite
> avigt ut också. Speciellt på en 29er. Själv har
> jag en gammal Cyclepro Pinacle Comp-ram som funkar
> utmärkt med stel gaffel. Det skulle ju vara kul
> med nya ramar som är mera anpassade för stela
> gafflar.

Det är snarare så att moderna stela gafflar är anpassade efter moderna ramar med framdämpargeometri.
Detta innebär att en modern stelgaffel är lite för lång för en omodern stel ram.

Stel vs. dämpad gaffel
Oggler skrev:
> Det ser ju lite avigt ut också. Speciellt på en 29er.

Ja, det ser ju inte riktigt klokt ut :-)

ninerfork.jpg ht=725

ninefork.jpg ht=449

Stel vs. dämpad gaffel
AJ skrev:
> Oggler skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det ser ju lite avigt ut också. Speciellt på
> en 29er.
>
> Ja, det ser ju inte riktigt klokt ut :-)

Usch, det där var nog det värsta jag har sett ;o)

Stel vs. dämpad gaffel
Tja!
Detta blev en ganska rolig diskussion vad som är manligast, bäst m.m.
Så vad anser du stel eller dämpad gaffel? Vad är manligast :)?
Jag håller själv nu på att leta stel gaffel för fullt, manligt värre...

Ha de gött

Tillbaka
Topp