Stenskott i kolfiberfälg- hur riskfyllt?

Beskow93

Medlem
Hej Happyride!

Lurade ut mig själv på öland runt igår med landsvägsraketen. Trodde för mycket på texten "mestadels asfalt med inslag av grus" vilket resulterade i mer grus än jag trodde med några stenskott som följd.

Ett stenskott i framfälgen gjorde ett märke som jag är osäker på. Det är mjukare än övriga delar av fälgen men hjulet känns stabilt att cykla på när jag testat. Jag tänkte svänga förbi en cykelbutik på fredag på vägen ut på långtur, men undrar om ni tror detta måste bytas/lagas eller kan det lämnas oförändrat?

Med vänliga hälsningar,

Bilagor

• 20240709_135807.jpg
    20240709_135807.jpg
    294.2 KB · Besök: 111
  • 20240709_135753.jpg
    20240709_135753.jpg
    307 KB · Besök: 96
Ja det är en fairing bara så inget strukturellt på hjulet, men kolla att den är robust fortfarande så det inte lossnar delar när du cyklar. Skulle själv dragit på en liten epoxyklick lite snyggt med förhoppningen att det stoppar fortsatt sprickbildning iom diverse påfrestningar när man cyklar

Edit* såg att ovannämnda säger att du har aluminiumfälg... då är det en annan story!

Bara kosmetiskt så länge du inte har djupa sprickor.

Sen är det yttersta lagret bara visuellt, dvs kosmetisk "snygg" kolfiber och har inte så mycket med själva kärnstrukturen av fälgen att göra. Det är därför du alltid kan beställa fälgar med UD, 3K, Twill, 12K etc för det yttersta lagret är kosmetiskt :)

Mina finfälgar med 3K mönster har fått sig en rejäl dänga i det yttre lagret, men så länge det under är intakt så är det lugnt!

Tillbaka
Topp