Sthlm - Oskarshamn 3-4/7 (nu med mini-RR)

superbrat

Medlem
Funderar på att cykla till O´hamn på fredag med start kväll/natt mot lördag om vädret är bra. Tänkte inte ta färjan över Bråviken utan tvingas nog cykla genom Norrköping.
1. Nån som ska haka på hela eller delar av vägen? (lutar åt start så jag hinner med sista skanssundetfärjan)
2. Nån som har det ultimata vägvalet, dvs relativt raka spåret och minimalt med E22/vajervägar?

Senast redigerad av en moderator:
48x16 cyklade den sträckan förra året. PMa honom för tips och vägbeskrivning.
varför oskarshamn? kommer du därifrån? jag bodde där tidigare.

å fasen, Håkan Dahlgren körde den också men jag är inte helt förtjust i vägvalen. Cykelspåret kollade jag på i kartbutiken och det såg rätt bra ut men bygger på att man tar bråvikenfärjan. Jag köpte några kartor på lunchen så det ordnar sig nog.
Oskarshamn valde jag helt enkelt för att de har en färja till norra öland och eftersom jag är lite lat av mig så orkar jag inte cykla dit via Kalmar - inte non stop i alla fall. tänkte hinna med 14-färjan på lördag, så inget regn nu tack.

Då passerar du mina sommarcyklartrakter, jag har mina rundor förlagda runt Valdemarsvik, Åtvidabarg, Kisa, Västervik - You get the picture. När är du I dessa trakter, jag hittar skapligt runt här och en bit nedåt om du vill ha följe en bit på vägen.

Jag har "Bil- och turistkartan 3. Östra Svealand" den är ganska bra och ritar ut vägar som går att cykla på. (Just denna täcker från Falun till Västervik + Gotland) Jag roade mig även med att skissa upp en väg från Brommaplan till Oskarshamn på småvägar så gott det går, mellan Västervik och Oskarshamn blev det svårt att undvika E22:an.

Summa sumarum 38 mil. Ganska långt för en natt.

change of plans,

Siktar på Skanssundetfärjan 17.50 för att göra ett försök att hinna med sista Bråvikenfärjan.
Tack mollo o Håkan Dahlgren för tipsen. Må uppehållsväder vara med mig.
Zapiens, jag har ingen aning om när jag kommer vara i dina sommartrakter så det är nog ingen idé att försöka pussla ihop, men tack ändå. nummer till mobil finns nu i min profil om du vill kolla var jag är och när. Siktar på s-köping alt. n-köping åtvidaberg gammelby och sedan ungefär söderut parallellt med e22. Sticker från tumba om c:a 1,5 timmar.
Whish me luck!

Ciao!

/T

Senast redigerad av en moderator:
Sådärja, då var man på Öland. Resan ner blev lite drygt 36mil och gick bra.
Rullsnitt ner till färjan över bråviken var 27,2 men då hade jag hjälpryttare med ner till Vagnhärad.
Nästan 17 timmar tog cyklingen inklusive pausar i Nyköping, vid färjan över bråviken, söderköping och åtvidaberg tiden inkluderar även en felcykling nånstans i småland.
Från Söderköping till Oskarshamn blev rullsnitt 24,5.
Det var inget bra att cykla på natten, men i detta fall var det nödvändigt för att passa in färjetiden från o-hamn.
Det kan ju vara värt att tänka på det där med nattcykling om snabba startgrupperna för VR skall starta först 2010, man blir rejält mycket krokigare på natten.
Allt gick utan tekniska missöden (utom cykeldator/pulsklockan) men det var blött och fuktigt och värst av allt var nästan att det var helt folktomma vägar och byar
som jag cyklade genom. Knappt en enda bil såg jag till efter söderköping.
Förutom det var allt stängt, det fanns inga nattöppna krogar/kaféer/mackar etc så maten blev en bristvara.
Tog en stor startkebab i Tumba, en burgare på Max i nyköping, en korv och snickers i Söderköping sen var allt igenbommat.
Levde i övrigt på närmare 11 flaskor vätska, mestadels enervit
(ja det var varmt) och 5 bars. var hungrig bra länge innan jag kunde trycka en frukost på McD i oskarshamn. I Oskarshamn hade det ordnat med en musikfestival och båttävling i hamnen för att det skulle bli extra livat och så fort jag somnade i väntan på färjan blev jag väckt av speakern eller soundchecken. Färjan över till Öland blev befrielse med ett par bira och några mackor. Söte jesus vad de ölen tog hårt.

superbrat skrev:
-------------------------------------------------------
> Levde i övrigt på närmare 11 flaskor vätska,
> mestadels enervit

Hur löste du det när allt var stängt? eller klarade du dig genom natten med vad du hade?

zapiens skrev:
-------------------------------------------------------
> Roligt att det gick bra, men vad faan gjorde du I
> Åtvidaberg? Det finns så fina rutter ner från
> Söderköping.

Jag väntade på att det skulle bli ljusare...

Erfarenhet komme rmed åren, min erfarenhet säjer mig att jag inte kommer cykla samma väg igen, inte ensam, inte på natten...(näe mollo jag blir aldrig en PBP polare)

Har kollat på kartan i efterhand och intser att man kan cykla många bättre vägar och att jag hunnit med åttafärjan om jag inte cyklat fel + att jag hade tryckt på lite på slutet. Felcyklingen när jag inte visste var faan jag var klockan fem mitt i småland och inte en människa att fråga om vägen, det var jobbigt rent psykiskt.(jag var lite lätt sliten fysiskt också) Till slut kom det en jävla hells angels look alike ut från ett hus (i Blackstad så ni kan ju söka om det öht finns på google så fattar ni att jag gjorde lite dåliga vägval.) och hämtar tidningen i ottan (förmodligen för att kolla om han var efterlyst) och jag cyklar fram och säger ett trött "gomorron". Den faan totalignorerade mig och går in i huset igen. Trodde jag hamnat i banjoland på riiiktigt. Hoppas verkligen att han var döv för så ignorant kan inte ens jag vara i mina värsta stunder. Men men det var verkligen i längsta laget att cykla ensam. ner till Söderköping gick som en dans. Sverige ÄR ett vackert land. sörmland ÄR vackert. vildsvin ÄR stora och jag skulle aldrig klara en isoleringscell.

Ha ha,välkommen till banjoland. Ja hade du vetat vart du skulle cyklat hade du missat en bra historia. Tänk vad man missar om man planerar för mycket :-)

Tillbaka
Topp