Sticker och domnar i händerna efter 30 min cykling på min racer

macce

Ny medlem
Sticker och domnar i händerna efter ca 30 min cykling på min racer om jag håller nere i bocken lr på hornen, försvinner när jag sitter så upprätt som möjligt.
Nån som har tips på vad de kan bero på och vad jag kan testa att ändra?
Jag är rätt van har cyklat ca 15 timmar på den i år

Drick ordentligt. Jag har fö samma "problem" fast det brukar inte komma förens efter 60-90 minuter.

Fundera över hur du sitter och hur mycket vikt du lägger på dina händer.

Du har för långt till styret.

Mina första cyklars ramar valde jag storlek på efter måttabeller baserade på kroppslängd. Det funkade inte för mig som har långa ben och kort överkropp. Då måste man ha en mindre ram. På de för stora ramarna fick jag ofta stora problem med domnande händer, utöver smärta i axlar, armbågar, handleder och övre ryggen. För att händerna fick ta en alltför stor del av kroppsvikten.

Jag tycker jag sitter väldigt avslappnat nere i bocken utan för mycket tryck på händerna och blir inte trött i rygg eller armar. Men de kan ju vara nått fel där ändå

Ytterligare en faktor är vilken sittstil du eftersträvar - du kanske vill ha en raceig stil där du sitter långt framåt. Då behöver coremusklerna orka hålla kroppens en stor del av överkroppens vikt för att man inte ska bli hängande på händerna.
Men, vill du bara sitta skönt så ska du definitivt se till att kolla om du kan justera sadelposition och styrstamslängd/-vinkel med befintlig ram - eller om en annan ramstorlek är bättre.

Jag får ofta rejäl domning för framförallt ring- och lillfinger. Värst är det när jag kör med fina cykelhandskar. Har för min del hittat är att jag har någon nerv för detta på handflatans yttre ytor. Blir värre när jag kört hårt och snabbt. Använder jag cykelhandskar utan gelkuddar och annat bjäfs funkar det bäst. Biltemas svarta långfingerhandskar funkar mycket bra för mig, likaså längdskids- eller arbetshandskar för kallt väder. Kör numera med bubbelplast under styrlindan istället.

Byt grepp ofta. Har du bra handskar? Finns med olika gel-inlägg. Linda finns med gelinlägg liksom separata gelinlägg kan hjälpa. Rygg- och magmuskulatur behöver kanske stärkas? Har du rätt styre? Rätt ramstorlek?
Farbror Barbro kan nog vägleda dig... :)

Kontrollera sadelpositionen, främst lutningen. Om sadeln lutar för mycket framåt kommer hela kroppen vinklas framåt och då hamnar vikten på händerna. Eftersom allas kroppar är olika går det inte alltid att få till rätt utan att prova sig fram. Om du får till det rätt ska du när du ligger i bocken kunna släppa styret helt utan att falla framåt med kroppen.

För min del ger för lång cykel eller sadel som man "glider" framåt på smärtor och domningar mellan "kuddarna" för tumme och lillfinger precis ovanför handleden. Motverkas om möjligt med kortare styrstam och coreträning. Domnade fingrar får jag av bristande variation. Tex om man siter likadant hela tiden med bockstyre eller om man har hybrid (kass cykeltyp tycker jag numera).

Jag skulle satsa på coreträning, sittposition och ny styrlinda. Cykelhandskar med en massa gelkuddar i tycker jag bara skapar ojämna tryck i handen, dv s domningar. Bättre då med en handske med ett tunnare jämnt fördelat skinn och bättre styrlinda. Tunnare handskar, eller inga alls, ger också bättre känsla.

Tack för svar, bikefit gjordes i höstas
56a med 130mm styrstam
Tycker jag sitter riktigt avslappnat och bra i bocken och har inte mycket tryck alls på händerna. Jag glider inte fram på sadeln.
Det ända som jag ändrat sen i höstas är att jag hade ingen linda alls på styret nu har jag lizerdskin.
Jag har inga handskar då jag hitils i år bara använt cykeln på inomhus bana och roller.
Är nog inne på att de kan sitta i nacken/ryggen
Den är inte alltid den bästa men jag får inget ont av att sitta på cykeln

Skaffa 110mm stam, kör coreträning och variera handgreppet ofta. Efter ett antal timmar och mil provar du 130mm igen.

Du är för dåligt tränad!
Problemen sitter antagligen i Nacken/ryggen, träna upp magen och ryggen så att du inte hänger på armarna samt att nacken orkar hålla upp huvudet.

macce skrev:
-------------------------------------------------------
> Det ända som jag ändrat sen i höstas är att
> jag hade ingen linda alls på styret nu har jag
> lizerdskin.
> Jag har inga handskar då jag hitils i år bara
> använt cykeln på inomhus bana och roller.

Men du hade aldrig problem innan du lade på linda? Kanske kan du testa en tunn bomullslinda som inte bygger upp tjockleken så mycket då.

Utan handlar sitter jag och spänner mig för att inte glida på svettig linda. Jag skulle prova med handskar på även inomhus.

Styrlindan borde inte vara problemet.
Hur blir det om du provar en lite kortare stam eller vänder på den du har så att du får hålla mot med händerna (drar med armarna) när du behöver trampa på lite?
Eftersom det kommer så fort så är det ju snabbt gjort att prova :-)

Lindan kan inte spela någon roll, om man inte håller för hårt i styret.
Man skall hålla löst och avslappnat i styret med lätt böjda armar!!!

Ut i verkligheten är mitt tips. En trainer är ju bara ett primitivt substitut.

Frid!

Testat allt:
Carbon styre
Coreträning till förbannelse
Senaste handskarna från Specialized (plus massa andra mirakelvantar också)
Styrlindor
Bikefit.

Testade att cykla utan handskar förra sommaren, det blev BÄTTRE!
För syns skull skulle jag vilja ha ett par tunna retrohandskar i ljust skinn, tips?

Jag hade domningar i början men efter att jag ändrade hur jag höll i styret så försvann problemet, växlar grepp med jämna mellanrum också. Jag tror att jag i början tryckte på en nerv i handen.

Jag vinklade också hornen lite, lite innåt, så att handryggen nästan är i linje med handleden när jag håller i dem, istället för att böja handleden och stödja på nedre delen av handflatan.
För att klara det hjälper det med någorlunda stark mage/rygg och att sadeln inte är för långt fram.

Ska du ändra andra inställningar på hojen så testa kortare stam/kompaktstyre och flytta bak sadeln något.

Senast ändrad:
Miracle skrev:
> Ut i verkligheten är mitt tips. En trainer är ju
> bara ett primitivt substitut.
>
> Frid!

En roller däremot, det är bara för de hårdaste hårda. De passen man kör när snöblandat och kuling inte är tillräcklig misär.

Mina fem öre är kortare stam, coreträning, bljda armar (skjut ej upp stötar i nacken), gellinda, plattvstyre och allt det där som redan är sagt. Men core är nog viktigast.

Sen brukar jag cykla enhands i tio sekunder så ofta jag kommer ihåg, både före och efter det att nervkänningar sätter in.

Flytta bak sadeln så du har knäskålen i linje med tåleden. Konstigt nog så avlastar man armarna när man skjuter sadeln längre bak.

Jag får också känningar i händerna på trainer men aldrig ute.

Jag hade samma sak förut, sen gick jag över till specializeds handskar med "gel padding" och har inte haft nåt problem sen dess!

lundatok skrev:
> Flytta bak sadeln så du har knäskålen i linje
> med tåleden. Konstigt nog så avlastar man
> armarna när man skjuter sadeln längre bak.
>
> Jag får också känningar i händerna på trainer
> men aldrig ute.

Det är naturligt, vikten förskjuts ju bakåt, bort från händerna.

Inte läst hela tråden, men om det är lill- och ringfinger och den sidan av handen så kan det vara Ulnarisnerven som är i kläm. Jag har inklämd Ulnarisnerv i båda armbågarna och har problem med domningar i dessa fingrar.

gott skrev:
>
> För syns skull skulle jag vilja ha ett par tunna
> retrohandskar i ljust skinn, tips?

Castellis tunnaste har bara skinn på insidan.

Tillbaka
Topp