Stickningar i Fingrarna

PontusHstd

Ny medlem
Stickningar i Fingrarna
Jag får efter lite längre turer på MTB´n lite problem med att fingrarna domnar lite.

Har idag ett 680mm styre utan rise.

Vilket är rådet?, att byta styre till ett med rise eller att byta styrstam med annan vinkel mått?

längden på styrstammen är 85mm och även denna utan vinkel.

Stickningar i Fingrarna
Jag tippat på att du antingen har för mycket vikt på händerna eller att vibrationer och stötar dödar dina händer. Eller en konbination

Hela mina underarmar domnade bort sista åket varje dag när jag var i Åre första gången.. I år har jag inte lidit så tillvänjning i kombination med att göra gaffeln lite mer plush hjälpte där.

Hänger du för tungt på styret behöver du eventuelt flytta hela din vikt lite bakåt, bak med sadeln en aning och styret följer efter.

Stickningar i Fingrarna
Världens bästa handtag + långfingerhandskar med gel.

2349874362_7c480be4e6.jpg

Se också till att jacka eller underställ eller klockor etc inte stoppas blodflödet nånstans.

Senast ändrad:
Stickningar i Fingrarna
Stoppade handskar är ju sjukt obekvämt. ;-)

Nä men det där är ju marginalförbättringar om nu inte orsaken faktiskt är handtagen i sig. Jag hade ergonomiska på min cykel när den var ny och de gav mig brutala domningar. Så det är värt att prova men ingen universalfix.

Stickningar i Fingrarna
Fredrik80 skrev:
-------------------------------------------------------
> Världens bästa handtag + långfingerhandskar med
> gel.

Jag kan inte använda mina handskar med gel, de ger mig mer stickningar än handskarna utan gel.
Så vad som funkar är högst personligt.

Stickningar i Fingrarna
Kör själv på lvg men principen är väl densamma. Har ett par hanskar med gel och ett par tunna med lite stoppning och de tunna ger mig mindre stickningar efter längre tid på hojen än de med gelstoppning.
Så att gel skulle vara bättre? Nja, inte för mig i alla fall.

Stickningar i Fingrarna
Fredrik80 skrev:
> @AA
>
> Låter skumt, jag tror bara att det är dåliga
> handskar eller att dom klämmer på fel ställe.
> Gel är alltid bra är min erfarenhet.

Gelkuddar koncentrerar ju trycket till ett fåtal små punkter på handen, jag har svårt att se hur det ska hjälpa.

Stickningar i Fingrarna
lite långsökt; och nog mer ett LVG problem, där man sitter mer aero= böjd nacke.

för min del, främst på LVG, men även på MTB; får jag ibland stickningar domningar i händerna som delvis sannolikt beror på nerv i nacken i kläm, pga gamnacke. - men då har jag främst en dålig disk i nacken också.

Stickningar i Fingrarna
Fredrik80 skrev:
> @AA
>
> Låter skumt, jag tror bara att det är dåliga
> handskar eller att dom klämmer på fel ställe.
> Gel är alltid bra är min erfarenhet.

Uppebarligen inte då jag inte har problemet utan.
Dåliga? GripGrabs handskar med Gel anses ju vara bra. Mina blev bra när jag sprätte bort gel-kuddarna.

Stickningar i Fingrarna
Rattnalle skrev:
> Jag tippat på att du antingen har för mycket
> vikt på händerna eller att vibrationer och
> stötar dödar dina händer. Eller en konbination
>
> Hela mina underarmar domnade bort sista åket
> varje dag när jag var i Åre första gången.. I
> år har jag inte lidit så tillvänjning i
> kombination med att göra gaffeln lite mer plush
> hjälpte där.
>
> Hänger du för tungt på styret behöver du
> eventuelt flytta hela din vikt lite bakåt, bak
> med sadeln en aning och styret följer efter.

Vilken justering har du jobbat / finjusterat mest för att få det bra? Antar att det är för att få gaffeln att käka upp de små studsen? Är lite handlös på cykel då jag inte riktigt vet hur jag vill ha det så vad jag än skruvar på så blir det inte direkt bra ;) på bil är det enkelt....

+1 på wcs-greppen, numera somnar bara fingrarna på vänsterhanden :)

Stickningar i Fingrarna
På en bil är det mer rätt eller fel, färre val ;-)

Jag bytte luftfjädern mot en stålfjäder. Gör gaffel lite känsligare eftersom det försvinner ett gäng tätningar. Men det är ett hemmapul som funkade med just min gaffeln.

Att serva gaffeln är bra för känsligheten också. Fräsch olja och ingen smuts inuti.

Stickningar i Fingrarna
Om det är fingrarna på handens utsida som spökar har du klämt ulnarnerven. Är det tummarna och fingrarna närmast dem så är det karpaltunnelsyndrom. Bra att ha koll på vilket, så att man vet vad som ska avlastas.

Lösningarna heter handskar (vadderade), grepp (varierat och inte för hårt), körställning, dämpning, stretching och återhämtning.

Eller så gör man som jag och fortsätter mot bättre vetande med dålig teknik och dålig utrustning och intalar sig själv att det är HTFU som gäller. :)

Stickningar i Fingrarna
Rattnalle skrev:
> På en bil är det mer rätt eller fel, färre val
> ;-)
>
> Jag bytte luftfjädern mot en stålfjäder. Gör
> gaffel lite känsligare eftersom det försvinner
> ett gäng tätningar. Men det är ett hemmapul som
> funkade med just min gaffeln.
>
> Att serva gaffeln är bra för känsligheten
> också. Fräsch olja och ingen smuts inuti.

Det beror på bil, jag menar motsvarande en MTB inte en citycykel och då har man många fler inställningar än en cykel ;)
Ok, jag får skruva vidare då, servar alla regelbundet. Stålfjäder lockar inte för XC :)

Stickningar i Fingrarna
Fredrik80 skrev:
> Världens bästa handtag + långfingerhandskar med
> gel.

+1 på handtagen! Du behöver ingen gel etc med dem och doningarna försvinner.

Stickningar i Fingrarna
Mina domingar är en kombination av lite cyklande och/eller monoton cykling.
Teknisk svår terräng ger inga domningar däremot asfalt och långa stunder på grusväg.
Barends hjälper: roterar handställning mellan handtag och dessa.

Inga handskar hjälper bättre än med handskar på LVG-cykel. (har testat det mesta i handsk-väg)

Mina händer kan domna så hårt att jag inte kan växla och knappt bromsa, brukar få använda andra handens insida att trycka på vredet för upp-växlingar.
Sen har vi fötterna...

Tillbaka
Topp