Stigar runt Västerås

• Trådstartare Trådstartare Dan
  • Start datum Start datum

Dan

Ny medlem
Stigar runt Västerås
Jag är på jobb i Västerås och har tänkt mig en liten cykeltur någon gång ikväll. Men var? Det jag har hittat är tre alternativ:

-Bruksleden, vanlig vandringsled. Hur är denna? Väldigt stenigt och rotigt eller smooth singletrack?
-Rocklundaspåret, 15 km löpslinga. Blir man utskälld om man cyklar här?
-Mälardalsleden, asfaltled av "röda-skylt-typen". Mycket cykelväg eller mest bilväg?

Vad rekommenderas? Jag har lust att cykla lite stig, men inte allt för utmanande eftersom jag kommer att cykla själv och dessutom redan har kraschat med blodvite og nackkompression två gånger hittills den senaste veckan. Det är ingen katastrof att ligga och nöta asfalt heller iofs, bara det är fina omgivningar och inga bilar.

Stigar runt Västerås
Rocklundaspåret ska du undvika, strängt cykelförbud. Men i Rocklundaskogen finns en slinga på ca 4 km uppmärkt, om man startar mellan hockeyhallarna så ser man att det går upp en mindre väg, skyltad med vita rektangler.

Bruksleden är mycket stening runt Västerås.

Annars finns spår och stigar runt vedbotippen vid Erikslund där man kan cykla.

Runt Irsta finns lite fina stigar och leder man kan köra.

Åsen vid från Björnön - förbi flygfältet - Hälla - Badelunda - Hökåsen sen vidare lite olika är annars poppis, men vanligen från andra hållet.

Titta in på snakebites.has.it och kolla om nån kan följa med och guida dig. Jag kanske kan beroende på när.

Stigar runt Västerås
Är hela Bruksleden stenig? Vid Virsbo mot Trummelsberg och Landsberget är det mycket sten och ganska mycket släpande med cykeln, hur ser det ut runt Surahammar?

Stigar runt Västerås
kakad skrev:
-------------------------------------------------------
> Titta in på snakebites.has.it och kolla om nån kan
> följa med och guida dig. Jag kanske kan beroende
> på när.

Tackar för svar! Problemet för mig idag är att jag inte vet om det blir cykling vid fyratiden eller tiotiden eller när. Ska installera en server och vet inte hur mycket övertid som måste till.

Stigar runt Västerås
Ted_B: Nej det finns fina stigar runt Sura bl.a. Men det ser jag inte som runt Västerås vilket efterfrågades. Jag cyklar mycket runt Surahammar men tar bilen dit eftersom det inte alltid är kul att nyta 5 transportmil asfalt. Men vill du det så kan jag rekomendera V-ås - Ramnäs - Bruksleden till Sura sen finns mängder med sitg runt Sura, både längs bruksleden och enduroslingor med mer.

Runt Virsbo har jag inte cyklat men ska testa den. Har du fler tips runt Västerås så får du gärna komma med dem. Jag letar efter nya vägar att komma ut från Västerås utan nöta asfalt. Blit lite tjatigt med de få vägarna jag tar idag. Alla förslag välkomnas.

Dan: Ajdå, lycka till med installationen och stigfinnandet.

Stigar runt Västerås
Nu blev jag klar. Tror det blir några asfalt-svettomil för mig i kväll istället innan jag drar tillbaka till hotellet.

Stigar runt Västerås
Det blev fyra platta mil på asfalt längs Mälardalsleden till Dingtuna och tillbaka. Lyckades kryssa mellan regnskurarna på utvägen, men hem blev det Kinnekulleblött. Fick dock belöning i form av en magnifik regnbåge över sjön. Har sällan sett en regnbåge vara så skarp från ena änden till den andra. Där den träffade marken på en ö var det som om skogen stod i brand.

Tillbaka
Topp