Stigcykling i Norrtälje *Nu med utvärdering och film*

User01

Ny medlem
Är på en minisemester i Norrtälje och cykeln står och gråter i ett uthus. Här är ju mest grusväg...

Har ni några tips på stigar i Norrtälje/Svanberga/Lohärad? Jag vill inte ta bilen jättelångt då min sambos pappas bror ska med och då med viss tidsbrist.

/Christian

Senast ändrad:
Finns lite gamla endurospår på Mellinge utanför Norrtälje. Men lite bökigt att hitta dem. På gamla lv3 finns en del stigar som går från motionsspåren där. Men många av dem vart förstörda under vintern med massor av träd som la sig över dem. Men runt Lohärad och svanberga borde det gå och hitta stigar tycker jag. Annars så börjar väl roslagsleden vid lommarsjön, vet dock inte hur den är. Dåligt intresse for mtb här i stäm så finns inte några direkt uppkörda stigar. Det mesta är ganska igenväxt.

Vi ska nog till LV3 tror jag och leta lite. Men det är ju verkligen jättetråkigt att det inte finns någon stigcykling här värd namnet.

Återkommer med lite bilder om vi hittar på nått :)

Finns även en bana (xc)i Norrtälje slalombacke. Ganska nyligen snitslad och skyltad så där går det att hitta runt :)

Det har jag missat, måste undersökas. Fast trampa upp för den backen lär ju inte vara så kul. Har åkt nerför backen några gånger. Ruggigt spännande om det är lite höjd på gräset.

Trenne skrev:
-------------------------------------------------------
> Det har jag missat, måste undersökas. Fast
> trampa upp för den backen lär ju inte vara så
> kul. Har åkt nerför backen några gånger.
> Ruggigt spännande om det är lite höjd på
> gräset.

Ska du med imorn? Inget lycratempo.

/G

Chrissofsweden skrev:
> Trenne skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det har jag missat, måste undersökas. Fast
> > trampa upp för den backen lär ju inte vara
> så
> > kul. Har åkt nerför backen några gånger.
> > Ruggigt spännande om det är lite höjd på
> > gräset.
>
>
> Ska du med imorn? Inget lycratempo.
>
> /G

Det skulle vara kul. Beror lite på vilken tid.

Summering: Helt okej bitvis men något
dåligt underhåll och på tok för kort. Men kul
går det definitivt att ha. Får man bara köra
några gånger så att man hittar så blir det nog
bra. Vissa ställen upplevde jag lite väl lösa gällande stenar. Syftar då på den branta lilla backen efter slalombacken. Hängde bakom sadeln där men fick aningen lite problem att styra pga. all rullsten. Men det gick ju. Sen hade man ju kunnat fila på starten i samma backe då den går ner lite tvärt istället för att man kan glida in lite snyggt och behålla farten. Mina förslag ska inte göra banan enklare men ge lite mer flyt. Den var inte svår men kanske inte rekommenderas för en nybörjare pga. några branter.

Det märks att det inte är några stigbyggare
som varit i farten :-) Men (!) det är lite stenar,
backar och stig vilket är det bästa hittills på
Norrtäljesemestern :P

Ska ni köra så följ de röda pilarna och vita
snitslarna slaviskt. Då blir det rätt. Den går
lite fram och tillbaka nämligen.

Banan: Börjar uppför slalombacken som inte bör avskräcka någon. Den är inte speciellt jobbig faktiskt. Sen bär det av ner på andra sidan och viker av i en liten brant stig/backe till höger. Ut på asfalten ett par hundra meter och sen in i skogen igen. Mycket trevlig och enkel stig utan hinder (tyvärr). Sedan kommer man ut i slalombacken igen och gör en kort sväng in i skogsdungen på andra sidan. Där hade man också kunnat gräva till det så allt blir roligare. Ut i backen igen och in i skogen för lite mer fin stig. Avslutas med en kort brant ut i slalombacken. Lite trist slut kan jag tycka. Ett litet hopp vore på sin plats.

Jag hade skitkul och ska definitivt dit igen. Som sagt, det är det enda jag har hittat här i området om man inte vill pumpa varv på elljusspåret på regementet.

/G

PS Batteriet tog slut i början... och första varvet tog vi det lugnt för att sen avbryta då den andre inte riktigt klarade av det.

Ska ut och prova på där idag. Synd att det är så dåligt med bra alternativ här. Finns Mellinge som är väldigt stökigt och roligt. Men jag blir oftast lite vilse där.

Chrissofsweden skrev:

>
> Det märks att det inte är några stigbyggare
> som varit i farten :-) Men (!) det är lite
> stenar,
> backar och stig vilket är det bästa hittills
> på
> Norrtäljesemestern :P
>

Jag tror du har missat lite poängen med banan. Det är Gunnar Töjren som har spikat upp banan. Han har banor på sin tomt som håller värdsklass. Så nog är han en stigbyggare.

Men ingen bana på berget är byggd för att vara permanent. Jag har tävlat där flertalet gånger och aldrig på samma bana. De byggs helt enkelt ihop från gång till gång för att passa kommande tävlingar framöver.

Så häng med nästa gång det blir TT så blir det åka av:-)

Ville skrev:
> Chrissofsweden skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Det märks att det inte är några stigbyggare
> > som varit i farten :-) Men (!) det är lite
> > stenar,
> > backar och stig vilket är det bästa hittills
> > på
> > Norrtäljesemestern :P
> >
>
> Jag tror du har missat lite poängen med banan.
> Det är Gunnar Töjren som har spikat upp banan.
> Han har banor på sin tomt som håller
> värdsklass. Så nog är han en stigbyggare.
>
> Men ingen bana på berget är byggd för att vara
> permanent. Jag har tävlat där flertalet gånger
> och aldrig på samma bana. De byggs helt enkelt
> ihop från gång till gång för att passa
> kommande tävlingar framöver.
>
> Så häng med nästa gång det blir TT så blir
> det åka av:-)

Nu ska inte jag vara sån. Men om banan inte är permanent byggd så stämmer ju min observation om att den inte är så välbyggd. Om tanken är att den ska dras om hela tiden så är det ju ett jätteroligt ställe :)

Vad gäller armarna så är de normallånga :P Ser lite lustigt ut med sele bara :)

/G

Fast du hade åsikter om byggaren och inte om bygget;-) Mer det jag påpekade.

Men håll koll på min eller Töjrens blogg om du är sugen på åka i Norrtälje. Så hänger du med nästa gång han kör TT hemma hos honom. Så länge du har benen att ta dig upp så tror jag du kommer tokgilla banorna på hans tomt, oavsett om du är AM eller XC. Välbyggt, utmanande och fantastiska:-)

Korta varv dock. det blir mer Go-cart då. Så man kan köra in sig på svängarna ordentligt:-)

Det blir ett öppet KM redan nästa helg men dock inte på hans banor. Men de skall vara bra med har jag hört.

Låter ju fantastiskt roligt :) Tyvärr så är det andra tävlingar och jobb på helgerna de närmsta veckorna framöver :)

/G

Det finns ju en hel del underbara stigar runt om Norrtälje.

Jag började lägga in stigar och vägar i Norrtälje på http://www.openstreetmap.org
De dyker upp lite senare även bl.a. på http://openmtbmap.org

På openmtbmap ser ni även alla mtb:scale. Har ni synpunkter ang. scale hör av er eller ändra direkt själv i kartan. Det är ju alltid lite subjektiv.

Just nu finns de ffa norr om Norrtälje runt Färsna men fler ska det blir.
Kvisthamra bikepark finns redan med. Stigen är bara ungefär efter en skiss av GT.

Jag försöker lägga in stigarna så exakt det går men min GPS har vissa brister.

PS: Ursäkta stavfel. Svenskan är inte mitt modersmål.

Tillbaka
Topp