Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Känns som att det beror på hur seg den heldämpade är?Det kommer gå fint. Terrängen är inte utmanande och det är få höjdmeter. Jag har kört sträckan flera gånger med flertalet olika cyklar och ska man bara cykla för att ta sig runt spelar cykeln inte så stor roll. Se bara till att du är bekväm på den cykel du har och stressa inte. som de sa tidigare, snabba däck behöver inte vara smala. Du ska troligen sitta ett tag så då kan lite bredare däck kanske underlätta komforten.
Fick jag välja mellan CX och heldämpad skulle jag välja heldämpad ur ren komfort synpunkt. Vill man vara snabb får man ta nåt annat att cykla på. Vill man ha en trevlig upplevelse, se till att du är bekväm.
+1Jag har två uppsättningar hjul till min stighoj. Ett par som tål allt och ett par riktigt lätta med lätta xc-däck. Det är en enorm skillnad på cykeln med de två olika hjulparen.
Så beroende på vad du har för hjul nu kan ett par lätta snabba vara en enkel väg för att få två olika cyklar? Lägg till en annan styrstam (?) så blir cykeln ännu mer rejsig.
Jag testade 2019 på en Canyon Neuron alu FS på 14kg med 130/120 dämp. Kallades trail då men är väl mer DC nu. Körde med 2,35 Maxxis Ardent Race/Ikon och rullade in på 3:49 och åkte bekvämt hela vägen, :)Känns som att det beror på hur seg den heldämpade är?
Jag siktar inte på att hänga på eliten precis men ambitionen skulle ändå vara att cykla någorlunda fort. En bit under fyra timmar kanske?
Har Fjällturen lika mycket grus som CV?+1
Jag har kört Fjällturen på heldämpad 150/150 hoj, bytte bara däck och höjde trycket i dämparna lite. Ett par lättar hjul skulle hjälpt ännu mer.
Mycket grus var det. Men som jag förstått det mycket mer stig än CV (som jag inte kört).Har Fjällturen lika mycket grus som CV?
Med det nicket är det väl bara att köpa?Fast nu är ni lite taskiga tycker jag, den fråga TS egentligen ställer är om vederbörande bör köpa en ny cykel. Och då ska vi ställa upp och ge stöttning och säga att det är klart det behövs en ny! Det gör det alltid.
Du har ju i princip rätt, men finns det något tråkigare syfte att köpa cykel för än just vasan? :pFast nu är ni lite taskiga tycker jag, den fråga TS egentligen ställer är om vederbörande bör köpa en ny cykel. Och då ska vi ställa upp och ge stöttning och säga att det är klart det behövs en ny! Det gör det alltid.
Hellre cx om du kör motion.Jag går lite i samma tankar.
Har stighoj med inte helt modern gro och 160/130 i slag så inte precis optimal. Alternativet är en cx med 38 mm däck.
Stighojen skulle säkert vara mest behaglig, men jag gissar rätt segt att trampa 9 mil med. Borde vara klart roligare med cx, eller blir det för stökigt?
Skulle nog kunna låna framgaffeln från en annan hoj för att få dit ett rejält framdäck på crossen.
Så är det ju absolut. under 4 timmar är ju inte så omöjligt, bara man inte blir låst bakom andra för länge. De flesta tar ju ut sig i första backen så kan man anpassa sig där och ha krafter kvar kan man ta sig fram ganska ok efter den. Jag körde 3:38 på en 130/150 med noddy nic. dock med fox dämpare som hade 3 lägen så jag körde i princip uteslutande i mellanläget.Känns som att det beror på hur seg den heldämpade är?
Jag siktar inte på att hänga på eliten precis men ambitionen skulle ändå vara att cykla någorlunda fort. En bit under fyra timmar kanske?
Kan rekommendera Schwalbe Thunder Burt TLE med 2.7 bar, iaf om det är hyfsat torrt.. de hjälper dig att flyga fram oavsett cykel :-)Det kommer att gå kanon. Snabba däck (inte nödvändigtvis smala) så kommer det att bli utmärkt.
TB rullar lätt men med 2.7 bar studsar du bara fram o inbillar dig att det rullar bra.Kan rekommendera Schwalbe Thunder Burt TLE med 2.7 bar, iaf om det är hyfsat torrt.. de hjälper dig att flyga fram oavsett cykel :-)
Det är bara att skaffa två Race King, mer tryck i gaffeln om du inte har lockout senFunderar på att köra cykelvasan i år eller nästa år. Har dock en Orbea Laufey dvs ganska rejäl stighoj. Är det totalt självmord att köra med denna tror ni?
Tänker att man eventuellt skulle kunna byta till något smalare däck, sitter 2,6 på nu.
Har ochså kört Fjällturen, den korta på 58km tror jag det var. Ren grusväg är väl en knapp mil, annars är det hjulingsväg över fjället eller singeltrack. Väl värd att cykla.Har Fjällturen lika mycket grus som CV?
Har du cyklat cv?TB rullar lätt men med 2.7 bar studsar du bara fram o inbillar dig att det rullar bra.
Bra lufttrycksguide: https://www.enve.com/learn/tire-pressure/
Missat det 1 gång. Kört med gravelhoj senaste gångerna. 50mm fram, 1.6 bar, 40-45 mm bak 1.8 bar. 95% av banan är ju grus o asfalt där grushojen har en klar fördel med bättre rull o aerodynamik. Med bockstyre kan man bara köra öppet spår eller motionsklass.Har du cyklat cv?
Jo, jag vet allt om det där.. har laborerat med tub, tubeless o däcktryck på min lvg o ovetenskapliga rullövningar till leda på hemmaplan.. köper resonemanget men just på cv så gillar jag högre tryck.. cyklar med tl, heldämpat - Scott 920 o som sagt 2.7 bar och det har gått fort... iaf med mina mått mätt. Har såklart kört cv med ht o lägre tryck men, som sagt, landat i ganska högt tryck.TB rullar lätt men med 2.7 bar studsar du bara fram o inbillar dig att det rullar bra.
Bra lufttrycksguide: https://www.enve.com/learn/tire-pressure/