Stigsabotage, varning! Täby

ruben_ride

Aktiv medlem
Massor av spikar nedskruvade i rötter och sedan avsågade i vinkel för att skada och sabotera. Taggtråd uppspänd och utlagda i anknytning till stigarna. Det gäller området kring Gävsjö. En tidigare fin fin stig, gula parallellen helt försåtsminerad. Alla som rör sig i området var försiktiga.
FB_IMG_1586694725756.jpg

Gissar att någon surnat på motorcyklisterna kört överallt istället för sandgropen de har.

Området ligger i närheten av Täby, men tillhör Vallentuna.

Usch vad hemskt. Tänk om man skulle vurpa och landa på det där. Någon är ute efter att allvarligt skada andra. Kanske till och med döda. Fy fan.

Tyvärr väldigt väntat. Inte just den metoden, men att någon som tröttnat på riktigt skulle göra något drastiskt var bara en tidsfråga. Inte mindre läskigt för det.

Någon som vet hur det där skadar en lite fetare enduro-mc? Är det som med de flesta andra hinder som anlagts i området något som förstör för alla andra, men som målgruppen bara brakar på över? (Nej, jag vill inte att någon alls ska drabbas av de där spikarna kanske jag bör tillägga. Det var bara ren nyfikenhet.)

Galet! Att lägga några stockar över stigen i protest är väl en grej, men detta kan någon dö av!

Undrar hur den här personen löser andra problem i livet. Tänder hen eld på grannens hus om de blir osams?

Tyvärr väldigt väntat. Inte just den metoden, men att någon som tröttnat på riktigt skulle göra något drastiskt var bara en tidsfråga. Inte mindre läskigt för det.

Någon som vet hur det där skadar en lite fetare enduro-mc? Är det som med de flesta andra hinder som anlagts i området något som förstör för alla andra, men som målgruppen bara brakar på över? (Nej, jag vill inte att någon alls ska drabbas av de där spikarna kanske jag bör tillägga. Det var bara ren nyfikenhet.)

Jag betvivlar att det gör nån större skada.

Läge att skicka bild till lokaltidning och låta nån polis uttala sig om det olämpliga och olagliga i det. Och gärna en snyfthistoria om en pensionär med hund som skadat tassen.
+1. Inte rollen att gå ut som stigcyklist i tidningen heller. Cyklister är nämligen inte människor... och alla vet att stigcyklister är avarter till vanliga cyklister.

Nej men fan så brutalt. Någon som bor nära, garanterat.

+1. Inte rollen att gå ut som stigcyklist i tidningen heller. Cyklister är nämligen inte människor... och alla vet att stigcyklister är avarter till vanliga cyklister.

Nej men fan så brutalt. Någon som bor nära, garanterat.

Vill man lista ut vem det är så är det nog inte svårt. Problemet är vad man skall göra med vetskapen.

Jag tycker gott att Ruben kan skriva att det är pga enduroåkarnas (MC) framfart som detta har lockats fram. Så blir man kvitt enduroåkarna så lär även försåtsmineringen försvninna.

Stalle

Ser ut att vara runt 4-5cm, dom kan absolut punktera ett mchjul med slang men värst är det för löpare.. Fy fan va vidrigt gjort

Garanterat. Värmemärkena upptill på trallskruvarna vittnar om vinkelslip. Måste vara någon villaägare i närheten. En sån där sur hund-gubbe om man får spekulera lite.

Min vinkelslip skulle jag enkelt kunna cykla med i vätskeryggan, så det behöver inte vara någon från området. Tanten som lagt ut de flesta hindren i form av grenbrötar och liknande i området bor i Viggbyholm och tar bilen dit med sin hund.

Måste vara någon villaägare i närheten. En sån där sur hund-gubbe om man får spekulera lite.
Möjligt, men de flesta som bor i närområdet är lite udda typer som valt att bo lite ostört för att hålla på med motorsport mm.
Jag har lite svårt att förstå varför lokalpolisen inte slår hårdare mot enduromotorcyklisterna. Finns inte många stigar som inte är sönderkörda i området.

Möjligt, men de flesta som bor i närområdet är lite udda typer som valt att bo lite ostört för att hålla på med motorsport mm.
Jag har lite svårt att förstå varför lokalpolisen inte slår hårdare mot enduromotorcyklisterna. Finns inte många stigar som inte är sönderkörda i området.

Polisen bryr sig om olaglig skogskörning med mc längre. Kolla bara i paradiset, runt lida och vh/jordbro. Det körs i stort sätt dagligen och polisen gör inte det minsta. De som ringt har tillslut fått det ärliga svaret att det är för svårt och att det inte prioriterat. Aka de skiter i det. Avigsidan blir ju att folk som saknar spärrar tillslut brister och tar lagen i egna händer. Med varierande resultat.

Längre än så går väl inte dra resonemanget utan att det blir politiskt.

Har helt slutat cykla i det området, enduroförarna har i stort sett kört sönder skogen. På sätt och vis synd om detta skrämmer bort dem därifrån. Norr om Vallentuna har de börjat köra sönder stigar som tidigare var riktigt fina. Markägarna där har också börjat tröttna. Sitter vajrar med skyltar, alltså inte dolda. Men det är väl bara en tidsfråga.

Någon som vet hur det där skadar en lite fetare enduro-mc? Är det som med de flesta andra hinder som anlagts i området något som förstör för alla andra, men som målgruppen bara brakar på över?

Har du korv i däcket så kan du köra rakt över det där utan att ens märka något. Har du slang och träffar rakt på en spik som är böjd åt det hållet du kommer från så blir det punka. Kommer du från andra hållet så böjs nog spiken bara undan.

Har helt slutat cykla i det området, enduroförarna har i stort sett kört sönder skogen. På sätt och vis synd om detta skrämmer bort dem därifrån. Norr om Vallentuna har de börjat köra sönder stigar som tidigare var riktigt fina. Markägarna där har också börjat tröttna. Sitter vajrar med skyltar, alltså inte dolda. Men det är väl bara en tidsfråga.
Var nånstans menar du med "norr om Vallentuna"?

Som någon annan skrev så blir det på sin höjd punktering av detta på en MC. För cykel och fotgängare är det värre. Eftersom som jag är aktiv i båda sporterna så tycker jag att man håller sig till de regler och banor som finns när man utövar motorsport. Vad jag inte vet är dock om MP-anhängarna i sin iver stängt ner för mycket. Järvas crossbana stängdes för att bli strövområde, bredvid en motorväg. Södertälje (Tuvängen finns inte mycket kvar av o.s.v). På västkusten har vi inte samma problem och jag försvarar inte beteendet men det är enkel matematik att om det inte finns några lagliga alternativ så kommer tyvärr illegal körning att öka.

Rekommendationen för alla som rör sig i området blir alltså att ta med bågfil, hammare och avbitartång i ryggsäcken när ni ska ut där. Och stanna och undanröja alla hinder ni ser. Idioten som gör detta är troligen ensam. Visserligen en dåre, men ändock ensam. Om alla som använder stigarna ser till att snabbt som sjutton ta bort alla former av hinder kommer hen kanske tröttna? Tänk klotterpolicy.

Jag kan fatta om det brinner i proppskåpet på någon till slut. Hoppas bara att ingen kommer till allvarlig skada.
Även stigcykling förorsakar påtagliga markskador på sina håll. Kan vara värt att fundera på innan allemansrätten på allvar börjar ifrågasätts.
?

Jag kan fatta om det brinner i proppskåpet på någon till slut. Hoppas bara att ingen kommer till allvarlig skada.
Även stigcykling förorsakar påtagliga markskador på sina håll. Kan vara värt att fundera på innan allemansrätten på allvar börjar ifrågasätts.
?
Helt sant!
Jag "byggde" stigen för 10 år sen typ och den slets snabbt. Blöthålet på mitten blev gigantiskt. Strava-genvägar dök upp och dåliga cyklister som inte klarade de få krux som fanns på sigen rundade kruxen och gjorde ännu mer skada på naturen.

Redan för ca 5 år sen fanns det "stigsabotage" på den här stigen. Alltså innan endurojonen hade hittat stigen.

Stalle

?
Får väll hoppas att det kommer bikeparks som i UK då, finns ju knappt nått i Sthlm.

Rekommendationen för alla som rör sig i området blir alltså att ta med bågfil, hammare och avbitartång i ryggsäcken när ni ska ut där. Och stanna och undanröja alla hinder ni ser. Idioten som gör detta är troligen ensam. Visserligen en dåre, men ändock ensam. Om alla som använder stigarna ser till att snabbt som sjutton ta bort alla former av hinder kommer hen kanske tröttna? Tänk klotterpolicy.
Roten till problemt är ju (även om MTBare åxå sliter på naturen) är garanterat i det här fallet enduroåkarna. Så utöka ditt uppdrag med att fotografera enduroåkare, polisanmäl, parata med kommun och länsstyrelse. Och framför allt prata de som man känner eller möter att det är både förbjudet och olämpligt.

Stalle

Eller som en bekant sa... det kanske är en, av taggtråd, avskuren hals som behövs för att enduroåkarna (och ev mtbarna) skall fatta att de sliter på naturen.
Ska jag säga... som typ byggde stigen.. :-)

Stalle

För mig som flera gånger engagerat mig i enduroåkarproblematiken i området så är det helt obegripligt att man inte fattar att det här bara var en tidsfråga innan det här hände. Helt otroligt självklart att det skulle ske förr eller senare.

Stalle

Senast ändrad:
Var nånstans menar du med "norr om Vallentuna"?

Ungefär där jag markerat med rött sitter det i en kurva efter en utförslöpa, en vajer med skylt på. Heter ”rådjurssadeln” på Trailforks. Sen är det rätt sönderkört i området norrut och väster om Lindholmen.

[edit] La till bättre bild.

Bilagor

• A2D4A979-7FA1-4EEF-A7BC-E455A8DA18FD.jpeg
    A2D4A979-7FA1-4EEF-A7BC-E455A8DA18FD.jpeg
    675.5 KB · Besök: 252
  • AE9EA66B-DEDA-4DAB-A871-E686E2625D20.jpeg
    AE9EA66B-DEDA-4DAB-A871-E686E2625D20.jpeg
    536.5 KB · Besök: 232
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp