Stigstatus Falun med omnejd

Mikahn

Medlem
Ngn som vet hur status är på stigarna runt Falun (och även kring Rättvik/Mora). Enligt webbkameran på Lugnet är det fortfarande skidspår, men hur ser det ut utanför skidstadion?
Funderar på en tripp till Dalarna i helgen och funderar om det är värt att ta med hojen.

Jag var ute i skogen förra helgen (25-26/3) och då var det fortfarande en del tjäle i marken och därför fläckvis blött. Då låg det en hel del snö kvar i skuggigare partier. Även i morse när jag åkte till jobbet kunde jag notera enstaka kvarliggande snölegor. Snö finns förmodligen kvar i hög grad där det har varit skidspår, men det mesta övriga är barmark nu. Ta med cykeln du, men sikta på områden där man inte lagt så mycket skidspår. Och räkna med att det är fläckvis blött.

Jungfruberget var fint förra veckan och lika så Källviken är fint, blött ja men det är ju fortfarande vår så!

Jag TROR att Falustigcyklister spärrat av slingorna på Lugnet (blå, röd, gamla mormor, fet mats) då dom bör torka mer innan det åks för att inte sabba. Någon som är mer insatt kanske kan bekräffta?

Uppe i Lugnetskogen är det fortfarande snö i skuggpartier och alldeles för blött i marken för att nöta på de grävda stigarna på ett tag till. I sluttningen ovanför skidstatidon är det fortfarande skidåkning på tävlingsspåren och elljusspåret som korsar nerfarterna från Högboberget.

Däremot går det nog att cykla på Källviksbergets spår, ivf de delar som ligger i sydsluttningen där det blir snöfritt och torrt tidigt. På större stigar och grusvägar pågår tjällossning med allt vad det innebär.

Delar av Stångtjärnsskogen är nog körbara, ska ut en sväng i kväll och kan återkomma.

Jungfruberget åt varpan till, typ västra änden av Bergsstigen var snustort nu ikväll. Men det hjälpte ju inte när min dumma Pike passade på att haverera, varför gjorde den inte det INNAN alla tråkiga vinterkvällar.

Skulle säga att Källviken och Jungfruberget är cykelbara. Lugnet bör man ge nån månad till, blött och skidspår där för tillfället. Det som kanske skulle funka på lugnet är Fet-Mats men då får man vara beredd på att korsa nåt snöspår på vägen.

Stort tack alla för bra info. Hojen kommer absolut med så får vi se vad det blir. Ngn som vill ha sällskap på en lugn runda stig?

Hej! Någon som har koll på status vid lugnet just nu? Är sugen på att åka dit men har en timmes enkel resa... Har aldrig varit där förr ska tilläggas.

På Lugnet är det ganska mycket skidspår ivägen just nu, och liften är Coronastängd. Möjligen kan man cykla i Källviken, men jag har inte kollat.

Skulle säga att Källviken och Jungfruberget är cykelbara. Lugnet bör man ge nån månad till, blött och skidspår där för tillfället. Det som kanske skulle funka på lugnet är Fet-Mats men då får man vara beredd på att korsa nåt snöspår på vägen.
Skulle tro att jungfruberget är rätt ok. Har sett rätt rent ut när jag sprungit förbi.
Orkar någon av er peka vart Jungfruberget ligger på en karta? Bor i Borlänge men aldrig hört talas om det.....

Orkar någon av er peka vart Jungfruberget ligger på en karta? Bor i Borlänge men aldrig hört talas om det.....

Berget bredvid lugnet. En varning är att det är ett välbesökt berg. Det är inte bara att bomba pa
Sunt förnuft krävs.

Bilagor

• Screenshot_20210306-135021_Sweden Topo Maps.jpg
    Screenshot_20210306-135021_Sweden Topo Maps.jpg
    354.5 KB · Besök: 49
Senast ändrad:
Läget i Falun under midsommarshelgen är perfekt. Men nu kommet en fråga till er som cyklar på Källviksbacken och kan vägar dit. Vad är lättaste vägen upp till toppen? Jag har ett barn med mig som blir gnälligt när uppförsstigen blir för brant. Jag ville helst undvika lyssna på invändningar hela vägen upp. Annars är det okej med längre uppförsturer.

Tyvärr är jag inte säker i min förståelse på kartan runtom berget, därför ber jag om hjälp, tack!

Läget i Falun under midsommarshelgen är perfekt. Men nu kommet en fråga till er som cyklar på Källviksbacken och kan vägar dit. Vad är lättaste vägen upp till toppen? Jag har ett barn med mig som blir gnälligt när uppförsstigen blir för brant. Jag ville helst undvika lyssna på invändningar hela vägen upp. Annars är det okej med längre uppförsturer.

Tyvärr är jag inte säker i min förståelse på kartan runtom berget, därför ber jag om hjälp, tack!
Parka på baksidan inne i skogen då är det ok att hoja upp. Var två år sedan jag var där så jag vet inte om de har börjat bygga där än.

Om du står på parkeringen så cykla mot dirthoppen . Därefter så går det en stig upp i skogen som kanske är cirka 4-500 meter lång och då kommer du fram till en grusväg , den grusvägen går ända upp till toppen och är inte brant alls.

När du sen cyklat någon stig ner på baksidan så går det en skogsväg upp till toppen igen.

Stå inte nere vid skidbacken utan där jag länkar nedan. Du kör av asfaltsvägen och sedan kanske 50-75m på grusvägen så öppnar det sig. Du står parkerad precis vid transporten upp till toppen från baksidan och Sulan.

Hur gammalt är barnet? Blir ju en del trampande och ev lite pushbikande beroende på vilka nedfarter man tar. Kommer man ner Hallon o Blåbär kan man cykla tillbaka upp genom bostadsområdet, på andra sidan, då är det asfalt och grusväg hela vägen.

Hur gammalt är barnet? Blir ju en del trampande och ev lite pushbikande beroende på vilka nedfarter man tar. Kommer man ner Hallon o Blåbär kan man cykla tillbaka upp genom bostadsområdet, på andra sidan, då är det asfalt och grusväg hela vägen.
Jag tycker nästa det är lättare att ta andra vägen upp. Via vägen och sedan grusvägen som är klättringen för sulan. Det är tekniskt längre sträcka men det är väldigt mycket snällare stigning. Klättra via bostadsområdet och upp mot toppen är ett rejält konditionspass.

Edit: karta.
IMG_2549.jpeg

Jag tycker nästa det är lättare att ta andra vägen upp. Via vägen och sedan grusvägen som är klättringen för sulan. Det är tekniskt längre sträcka men det är väldigt mycket snällare stigning. Klättra via bostadsområdet och upp mot toppen är ett rejält konditionspass.

Edit: karta.
Visa bilaga 707270
Ja, det här kartan och rutten stämmer med vad andra också tidigare skrev. Då ska vi försöka denna rutt.

Tack alla för era fina förslag!

Fina stigar finns på Källviksbacken! Synd att vi tillbringade för lite tid där, men det är ju en stark anledning att besöka den åter en gång till.

Det finns en grävd utförsled mellan liftarna, med flera berms, tables, och step-up. Den finns dock inget synligt namn till den. På kartorna (OSM, Trailforks, lokala anslag osv) markeras den inte heller, trots att den tydligen är populär hos cyklisterna.

Vet någon kanske vad den leden heter för något?
På första bilden nedan är den ritad i lila. På andra bilden ser man dess entréport vid backens topp.

1719225491625.png

IMG_20240623_120150238.jpg

Fina stigar finns på Källviksbacken! Synd att vi tillbringade för lite tid där, men det är ju en stark anledning att besöka den åter en gång till.

Det finns en grävd utförsled mellan liftarna, med flera berms, tables, och step-up. Den finns dock inget synligt namn till den. På kartorna (OSM, Trailforks, lokala anslag osv) markeras den inte heller, trots att den tydligen är populär hos cyklisterna.

Vet någon kanske vad den leden heter för något?
På första bilden nedan är den ritad i lila. På andra bilden ser man dess entréport vid backens topp.

Visa bilaga 707505

Visa bilaga 707502
Kul med besök i hemmabacken!
Var det inte rikitgt varmt igår ?

Men ni kanske hittade vattenslangen och kunde svalka er litet när ni tvättade cyklarna?

Leden kallas ofta "Flowleden", men jag tror inte den har fått namn ännu.

Jag var ute på Lugnet igår och det mesta är åkbart. Har dock inte kollat in nedre delen av gamla mormor. Every Time she smiles var i vart fall torr och bra, förrra helgen var det mjukt där.

Planen är att testa Gamla Mormor på Lugnet på lördag.
Är det bra skick på lederna?
Det går säkert att köra en bit av Gamla mormor. Tyvärr brukar den leden smälta fram sist pga snökanon-snö.
Men nu har jag inte cyklat där i år ännu, så hoppas jag har fel och det går att köra hela.

Ett tips är att köra "hopp sektionen" på XCO-leden. Det är en massa rollers som barnen brukar uppskatta (och efter ett tag vill börja dubbla).

Bergbanan ska visst vara igång och glass finns att köpa på Lugnet. Helgvädret ska ju bli 100%. Jag tror fasen jag drar dit till helgen jag med 🙂

Det var några små partier med snö, men annars var det toppen!

Vädret var kanon och trots gråt och tandagnisslan på vägen, var det glada skratt från första kurvan 😉

Tillbaka
Topp