Stigstatus i Stockholms Län? Uppdatera Här!

Jag körde ett litet varv i skogen söder om Visättra/Flemingsberg, det fanns is på 5-10% av stigarna som gick att undvika för det mesta. Lite blött var det men det fanns inte så mycket lera.
Det var riktig roligt att köra på isfria stigar! 8-)
Jag såg även 2 älgar som gillade inte min stil och stack iväg... :S
/E

Road_Runner skrev:
-------------------------------------------------------
> Blå leden waxholm biten 0,0001% is kvar, kanon

Får man cykla på den? Jag travade runt på Bogesundslandet igår, bla blå leden, och det skulle ju vara förträffliga cykelstigar, såg till och med spår på dom. Frågan är hur välkommet det är att cykla på dom?

p

Testade Tyresö/Hanviken idag, helt snöfritt. Dock helt uppkört av enduro-nissar också. Man blir ju förbannad när man ser vilken skada de gör på skogen, lera och sten är det enda som finns kvar.

Jag missunnar inte folk att åka enduro/whatever men de får väl göra det på avsedda platser. Så jäkla själviskt att förstöra för alla andra.

Det börjar torka upp, men det finns ju stormfällda träd all over the place.

IMG_0715-web.jpg

Men det är ju ingen match för en fransk skogsarbetare!

IMG_0712-web.jpg

Tack för fin runda idag, Etienne.

Fornstigen var trevlig idag, börjar torka upp och isen är nästan helt borta. Gjorde lite stigunderhåll på pölar, is och grenar.

NNNN

cyklariskogen skrev:
> Road_Runner skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Blå leden waxholm biten 0,0001% is kvar, kanon
>
> Får man cykla på den? Jag travade runt på
> Bogesundslandet igår, bla blå leden, och det
> skulle ju vara förträffliga cykelstigar, såg
> till och med spår på dom. Frågan är hur
> välkommet det är att cykla på dom?
>
> p

Vad jag et ska det vara fritt fram att köra på Bogesund. Har aldrig sett något som säger att man inte får. Har för mig att det står någonstans att man bara får cykla på stigar och anlagda vägar. Alltså inte planlöst rätt ut i bushen.

De flesta var väl smarta nog att inte cykla idag men FYI, det är fostrande före på Fornstigen nu.

Fin kombo av seg & klistrig lera, färsk stänklera, och sladdig snömodd.

Krävs nog åtminstone 2 veckor av torrt, varmt, soligt för att det ska bli snabbt underlag där igen.

P3310162.JPG

MoeJoe skrev:
> De flesta var väl smarta nog att inte cykla idag
> men FYI, det är fostrande före på Fornstigen
> nu.
>
> Fin kombo av seg & klistrig lera, färsk
> stänklera, och sladdig snömodd.
>
> Krävs nog åtminstone 2 veckor av torrt, varmt,
> soligt för att det ska bli snabbt underlag där
> igen.
>
>

10 plus och vind tar hand om det där på 3 dygn.

MoeJoe skrev:
>
>

Ja, exakt den beskrivning en stämme in på Lidaskogarna idag... för milt för fast före men tillräckligt kallt för att allt skit på hojjen skulle frysa. Varje gång man var tvungen att sätta ner foten i kramsnön så var det ett efterföljande strul med att få fast spd:n...

Fostrande, minst sagt :)

MoeJoe skrev:
> De flesta var väl smarta nog att inte cykla idag
> men FYI, det är fostrande före på Fornstigen
> nu.
>
>
> Krävs nog åtminstone 2 veckor av torrt, varmt,
> soligt för att det ska bli snabbt underlag där
> igen.
>
>

Ha ha, det där såg ju kanon ut!

Jag och soderblom körde en sent påkommen tur i Hellas idag. Kanonfint, ingen snö på stigarna. Lite lerhål såklart, men det hör till den här årstiden. Greppet var det inget fel på.

Knappt 25 km på drygt 3.5 h. hann vi med. Tror vi körde bland annat Russian BBQ, KGB, Roswell, Två tornen samt delar av gula, blå och gröna.

filename=120401.jpg

Antar att uppdateringen kommer lite sent martinpetter, men som sagt ingen snö alls i Hellas. soderblom kanske kompletterar med några bilder senare.

/Sebastian

Nice, jag körde en halvmisärtur med massa grus, asfalt och lite nationalpark i Tyresö istället. Sugen på Hellas nu, var ett tag sen. Ev tisdag då.

För att hålla sig till tråden då: Kring gammelströmmen och söderut är det ganska lerigt. På sina ställen är det mer lera, på andra är det mindre.

/M

Som Sebastian skrev, så var det mycket fina förhållanden i Hellas idag. Torrt och bra fäste på de flesta ställena med endast några enstaka lerhål. Här kommer några bilder också.

IMG_3625.JPG

IMG_3651.JPG

/David

thomalin skrev:
> MoeJoe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Fin kombo av seg & klistrig lera, färsk
> > stänklera, och sladdig snömodd.
> >
>
> Ja, exakt den beskrivning en stämme in på
> Lidaskogarna idag... för milt för fast före men
> tillräckligt kallt för att allt skit på hojjen
> skulle frysa. Varje gång man var tvungen att
> sätta ner foten i kramsnön så var det ett
> efterföljande strul med att få fast spd:n...
>
> Fostrande, minst sagt :)

Det var likadant i NICK-spåret. Rätt mycket seg lera, djupa vattenhål, isfyllda pedaler & frusen cykel i allmänhet. Dock bröt solen igenom så det var rätt härligt iaf!

Lerfest på Fornstigen idag. Skönt att få julesnö på sig på väg hem, trodde sånt var över.
Isen är borta iaf.

NNNN

Fornstigen t-o-r, lördag den 31 mars, kl 14:30, temperatur -1C, uppehåll.

Nya däck Mountain King 2.2
20120331599.jpg

Bra början
20120331601.jpg

10 sek senare, igenkletade däck
20120331602.jpg

Några som hunnit före
20120331604.jpg

Blött
20120331605.jpg

Halvvägs till vändpunkten
20120331606.jpg

Fina stigar
20120331608.jpg

20120331609.jpg

20120331610.jpg

20120331611.jpg

20120331612.jpg

Fel spår i gyttjehålet
20120331613.jpg

Kärret
20120331614.jpg

20120331615.jpg

Snart vid vändpunkten
20120331616.jpg

Körde i Hellas idag, bl a Area 51 och delar av blåa. Framför allt Area 51 var riktigt torr och fin, om man bortser från infarten. Bara några enstaka blöthål som på bilden.

Bilagor

• happy_iphone_app.png
    happy_iphone_app.png
    508.3 KB · Besök: 99
Vad fan har ni gjort med Nacka/Hellas? Lämnade ett Sverige med utmärkt stigstatus den 29:e. Kom hem i morse och körde en runda idag. Snö, gegga, lera, vattenskador e t c. Ska det verkligen behöva var så?

Speedskejtarn skrev:
> Fornstigen t-o-r, lördag den 31 mars, kl 14:30,
> temperatur -1C, uppehåll.

Fornstigen var riktigt blöt idag när jag sprang en sväng där, nästan så att den inte borde cyklas för att inte förstöra den helt.

Håller med om Fornstigen, åkte idag och man kom hem brun.
Lätt digital terräng, mycket lerigt och blött på sina ställen, på andra ställen heltorrt.

Finns det någon stig som man kan köra utan att förstöra just nu? Nån som torkar upp fortare än andra?

NNNN

Hellas igår, ser riktigt torrt och fint ut på bilden. Men det är inte en helt rättvis beskrivning av verkligheten. Jag har i vilket fall inte upplevt Hellas så blött sedan jag började cykla här i somras.

nl på A-trail om jag inte minns fel.

happy_iphone_app.png

/Sebastian

Jag cyklade gröna slingan i Lida i lördags och det var mycket blöt och lerigt bitvis. Hoppas på bättre förre till nästa helg.

Ingen info om Fornstigen tyvärr.

Denna bild säger väl det mesta om dagens tur i Hellas. Härligt väder, avslappnat tempo och fina stigval!

happy_iphone_app.png

/Sebastian

Fornatigen(kördes i förrgår): lerigt o blött stundtals men ffa andra halvan (om man kör moturs) var härliga/medelleriga. Två stora träd hade ramlat ner över stigen när man är en kort bit innan nedförslöpan före man ska korsa Ekerövägen. Hade ingen motorsåg i fickan så jag fick ta cykeln på axeln och knata runt.

Körde Fornstigen för första gången i helgen (5 maj, 2012) så jag har inte mycket att jämföra med. Tyckte dock inte att vätan var något problem. Däremot körde jag medsols och det gör jag nog inte igen. I övrigt kul led men jag undrar hur folk kör den under 1 timme. Här är några bilder från min GoPro.

Bilagor

• fornstigen3.jpg.png
    fornstigen3.jpg.png
    220.9 KB · Besök: 84
  • fornstigen4.jpg.png
    fornstigen4.jpg.png
    189.6 KB · Besök: 93
  • fornstigen2.jpg.png
    fornstigen2.jpg.png
    209.3 KB · Besök: 89
  • fornstigen1.jpg
    fornstigen1.jpg
    73 KB · Besök: 92
  • fornstigen8.jpg
    fornstigen8.jpg
    100.3 KB · Besök: 82
Varför inte medsols? Jag brukar köra från D-holm moturs till spåret korsar stora vägen och vända och köra tillbaka medurs. Tycker att det går lättare medsols/medurs.

Det har torkat upp ännu mer ser jag.

Jag kommer köra motsols nästa gång främst för att nästan samtliga mer erfarna åkare här verkar köra så, och då antar jag att det finns en bra anledning. När vi nu körde medsols kändes första hälften (från Kina Slott) absolut mer lämpad att köra från andra hållet. Vi fick leda cyklarna över en del stenpartier som såg roliga ut att istället köra utför. Orsaken till att vi nu körde medsols var att vi trodde skyltningen var bättre åt det hållet. Nu visade det sig att skyltningen är lika bra åt båda hållen.

Precis avklarat MTB-spåret i Rudan. Lite lerigt här och var, inte värre än vanligt. Däremot såg jag att nästan alla kartor som sitter ute i spåret saknades.. Någon som haft "skoj"..

Man får nog räkna med bött och lerigt till helgen eftersom det ska bli mildt. Jag är 90% säker på att det gäller fornstigen, hellas och min deponerade "norsborg runt"

Blåa från Hellasgården mot Vägbommen är full av djupa lerhål och inte speciellt kul nu. Jag minns faktiskt inte att den någonsin varit så lerig och sönderkörd, den brukar klara sig bra på grund av höjden.

Ja det finns inte så mycket att säga, blötaste jag upplevt Hellas och det utan konkurrens!

Vi var ett par stycken som körde en tur söderöver från HBB idag, vilket fungerade rätt bra trots allt: happymtb.org

Men visst hittade vi vatten där också, nedanstående bild säger det mesta om ni lyckas tyda vad det föreställer (Ubu simmar i Hellas).

filename=121110_01.jpg

/Sebastian

Var ute igår på en sanslöst lerig, blöt och slirig tur i Sickla. Det var inte kul. Underlaget var så löst att allt bara låg som en smet med löv ovanpå. Även där som ingen kört eller som normalt alltid är torrt och fast var som välling.

jag kommer att vänta tills det torkar upp eller fryser på innan jag ger mig ut igen. Man kör sönder alldelses för mycket nu. Det är inte bra med tanke på senaste tidens debatt. Det får bli lite grusvägs-cx istället ett tag...
/K

Tillbaka
Topp