Stigtips i Å. En liten by på Lofoten vid vägs ände.

mikipedia_

Aktiv medlem
Jag behöver hjälp! Eventuellt ska jag till Å och fiska i sensommar, skitkul i sig. Men att åka till Lofoten utan cykel känns som generalfel mot cyklisten i mig?
Så jag behöver tips på någon vettig toptur alldeles nära Å. Vet att det finns fina åk i Lekenes enligt trailforks, men det är över 1,5h dit med bil. Har någon varit där å kan tipsa om något? Är det värt att släpa cykeln dit med flyg å färja lr ska jag bara gilla läget å fiska?

HJÄLP?

Se om du får tag på den här boken. Jag använde den som guide när jag var på Lofoten för några år sedan (men kom inte så långt ut som till Å). Den är egentligen för vandring, men om man valde de lätta stigarna så gick det att cykla också.
IMG_20200307_100355_1.jpg

IMG_20200307_100425.jpg

Tyvärr inget att bidra med. Vore dock kul med en RR om det blir av att cykla något där. Lofoten var fint 1985 och borde rimligen fortfarande vara det.

Se om du får tag på den här boken. Jag använde den som guide när jag var på Lofoten för några år sedan (men kom inte så långt ut som till Å). Den är egentligen för vandring, men om man valde de lätta stigarna så gick det att cykla också. Visa bilaga 404972

Visa bilaga 404973
Just den där turen på bilden har jag vandrat flera gånger. Går säkert att cykla med lite god vilja, men vissa passager är riktigt branta med fasta rep/kättingar. På de platta delarna är det säkert bitvis fin cykling. Uppe på heden vid Munkebu t.ex. Jag tror att problemet med Lofoten är att det mesta utanför vägnätet är väldigt brant.

Tack för boktipset. Självklart skulle det bli en rr om cykeln kommer med?

Ang spön så ingår allt sådant i resan, sen vill jag inte sabba dina grejer marr?

Kart:
www.norgeskart.no

Eller sjekk ut forumet på terrengsykkel.no:

Sikkert flere som har syklet i Å.

Om man gillar typ ess/enduro stig, ska man ta med cykeln lr är det Andorra wcdh brant??

Mycket av det är brantare än Andorra WCDH, tänk mer trials eller fasta rep som tidigare nämnts här.
Du hittar någon stig här och där som är cyklingsbar, och är du beredd att bära upp/ner mer eller mindre stora delar av turen så öppnas lite mer möjligheter men Lofoten är en klätterdestination i världsklass av en anledning. Nästan all cykling är mer eller mindre krystad.

Ska du hålla dig kring Å så lämna cykeln hemma och njut istället av de helt fantastiska toppturerna man kan gå till fots. Även som cyklist så är det sjukt värt!

När vi snackar brant där ute så snackar vi verkligen idiotbrant, och mycket av sånt som kanske har synts ibland på film har varit från små sektioner. Exempelvis som filmen när Steve Peat och Hans Rey (tror jag) var där och bar upp cyklarna på Reinebringen. Det är seriöst kanske max 50 cykelbara meter uppe på toppen och resten är 100% gå/klättra från havsnivå, även om de få meter man cyklade där uppe såg coolt ut i det klippet såklart haha.

Som Mback72 finns det en del cykelbara sektioner men (enligt mig iaf) så kostar det mer än det smakar. Just den turen är för övrigt fantastiskt fin, och har man bra väder och gott om tid kan jag rekommendera att fortsätta hela vägen upp till Hermannsdalstinden som är väst-Lofotens högsta topp.

Allt i Lofoten lutar väldigt mycket och det blir brantare ju längre ut man kommer. Jag gick runt Ågvatnet för att sträcka på benen efter den långa färden ut (nåja någon timme) och även runt en sjö där man skulle kunna tycka var flackt var det klättra upp och smyga ner som gällde. I några timmar! Tror inte det skulle vara njutbart att cykla där. Men fint är det!
C16F8B99-A2D9-4742-9CE6-71144F1E8779.jpeg
E9B56091-C85E-4DF0-8464-E8FA1F23F439.jpeg

Var på Lofoten en sväng i somras och bodde med husbilen i Unstad längst in i viken vilket förövrigt har världens nordligaste Surfcenter?, körde en bit bara men det var kanonfint just det jag körde, hade tänkt testa stigen längs vattnet hela vägen men det blev aldrig av men det verkade lovande det jag körde.

blev en del vandring upp mellan bergen istället men där var inte så cykelvänligt på alla ställen direkt.

50039ABA-8C05-4DB6-8BF3-AA03DC7353E2.jpeg
A1233A94-C623-4174-ACF8-BAF1C86AAE78.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp