Stjäls takräcken?

mussla

Aktiv medlem
Stjäls takräcken?
Jag fick precis hem ett Thule Smartrack och Proride 598 med posten och har upptäckt att cykelhållaren är låsbar men inte lastbågarna.

Hur är det med stölder av tackräcke och cykelhållare? Cykeln låter jag naturligtvis inte stå på bilen över natten. Jag undrar över själva takräcket och cykelhållaren.

Mussla

Stjäls takräcken?
Om inte takräcket har låst är ju låset på cykelstället tämligen meningslöst eftersom det bara är att skruva loss hela paketet. Dock tror jag att en duktig tjuv kan traversera ett Thule-lås på sekunder hur som helst, så det gör kanske inte nån större skillnad...

Stjäls takräcken?
Jag tog för givet att lastbågarna var låsbara och tittade inte så noga när jag klickade hem. Som du säger så är det ju poänglöst med endast lås på cykelhållaren.

Frågan är om lastbågar och cykelhållare är intressant för tjuvar? De kostar ju en slant så kanske?

Stjäls takräcken?
Med tanke på hur många bilar man ser rulla runt med både lastbågar, cykelhållare och takboxar till vardags kan det ju inte vara etr jättestort problem, kanske lite beroende på var man bor som med allt annat..

Stjäls takräcken?
Går det att eftermontera lås? Jag såg inte det på thules hemsida. Det är ett smartrack 784. Annars funderande jag på att pilla in någonting i fyrkantsröret som blockerar skruven, men det vore skönt att slippa.

Stjäls takräcken?
Låsen brukar gå att eftermontera. Men man behöver inte ens vara erfaren tjuv för att öppna dom. Några sekunder med skruvmejsel, hammare och polygrip så är dom garanterat forcerade.

Stjäls takräcken?
SalkinL sa:
Låsen brukar gå att eftermontera. Men man behöver inte ens vara erfaren tjuv för att öppna dom. Några sekunder med skruvmejsel, hammare och polygrip så är dom garanterat forcerade.

Jag misstänkte att det var så. Då kan man ju lika gärna låta bli lås.

Stjäls takräcken?
Jag fick mina aero-räcken med ett Outride på stulna. Hela paketet stod iofs ihoplåst men inte fastlåst i carporten i två veckor för att det inte passade på nya bilen...
Trodde aldrig det skulle hända där jag bor.

Stjäls takräcken?
dnleriksson sa:
Jag fick mina aero-räcken med ett Outride på stulna. Hela paketet stod iofs ihoplåst men inte fastlåst i carporten i två veckor för att det inte passade på nya bilen...

Trist. :-( Räcket var inte monterat på bilen?

Stjäls takräcken?
mussla sa:
Raggamuffin sa:
mussla sa:
Rattnalle sa:
Bra med gamla räcken utan lås men som behöver skruvas dit och av.

Det var en sån modell som jag köpte. Man skruvar av den med en torx-mejsel. Men varför är det bättre än med lås?

Vem orkar stjäla det om man måste skruva :)

Aha. Ja kanske har du rätt.
Precis. Finns ingen genväg. De måste skruvas loss om de ska bort och vara till glädje för nån. Dessutom med en torx med hål i mitten för mina Thule/Volvo

Stjäls takräcken?
Rattnalle sa:
mussla sa:
Raggamuffin sa:
mussla sa:
Rattnalle sa:

Det var en sån modell som jag köpte. Man skruvar av den med en torx-mejsel. Men varför är det bättre än med lås?

Aha. Ja kanske har du rätt.
Precis. Finns ingen genväg. De måste skruvas loss om de ska bort och vara till glädje för nån. Dessutom med en torx med hål i mitten för mina Thule/Volvo

Specialskruv låter som en bra grej. Skall kolla min medföljande torx-mejsel

Stjäls takräcken?
Ett enkelt improviserat lås som hindrar vissa tjuvar är att fylla skruvskallarna med lödtenn. Lite osmidigt om du tänker ta av och på räckena mer än en gång om året dock.

Stjäls takräcken?
Konvalj sa:
Ett enkelt improviserat lås som hindrar vissa tjuvar är att fylla skruvskallarna med lödtenn. Lite osmidigt om du tänker ta av och på räckena mer än en gång om året dock.

Jag såg också någon magnet man kan stoppa ned i insexhuvudet så att verktyget inte går ned. Det verkar kanske lite overkill för ett takräcke dock. Jag tror jag nöjer mig med att förfula det med lite gaffatejp så får det nog sitta kvar.

Stjäls takräcken?
man ska inte tro att varken lås på räcke, ställ, eller cykel i mer än obetydlig omfattning hindrar stölder av dyrare cyklar.

Stjäls takräcken?
mussla sa:
dnleriksson sa:

Nej, det stod lutat mot väggen, men satt ju ihop som ett U typ så borde varit lite bökigt att lasta in. Om de inte satte det på taket direkt då...
Får väl skylla mig själv som lät dem stå, men tiden försvann då jag plogar snö och det var ett par såna där veckor där man kunde jobba dygnet runt om man ville ?

Stjäls takräcken?
dnleriksson sa:
mussla sa:
dnleriksson sa:

Nej, det stod lutat mot väggen, men satt ju ihop som ett U typ så borde varit lite bökigt att lasta in. Om de inte satte det på taket direkt då...
Får väl skylla mig själv som lät dem stå, men tiden försvann då jag plogar snö och det var ett par såna där veckor där man kunde jobba dygnet runt om man ville ?

Så trist.

Stjäls takräcken?
Visa saker verkar buset inte ha upptäckt, stöld av takboxar, räcken och sånt verkar ovanligt. En fin box kostar lättsom än en halvdyr cykel och takräcket några tusen till.

Stjäls takräcken?
jomper sa:
Visa saker verkar buset inte ha upptäckt, stöld av takboxar, räcken och sånt verkar ovanligt. En fin box kostar lättsom än en halvdyr cykel och takräcket några tusen till.

Av logistiska skäl stjäls bara det som har beställts. Antar att efterfrågan inte är tillräckligt stor ännu.

Stjäls takräcken?
Hasse#7 sa:
jomper sa:

Av logistiska skäl stjäls bara det som har beställts. Antar att efterfrågan inte är tillräckligt stor ännu.

Just-in-time — stort i tillverknings- och stöldindustrin!

Stjäls takräcken?
mussla sa:
Konvalj sa:

Jag såg också någon magnet man kan stoppa ned i insexhuvudet så att verktyget inte går ned. Det verkar kanske lite overkill för ett takräcke dock. Jag tror jag nöjer mig med att förfula det med lite gaffatejp så får det nog sitta kvar.

Tänkte skriva att Hexlox (om de var de du tänkte på) bara finns upp till 6mm, men sen hindrade jag mig själv, googlade lite, och upptäckte att de nu även finns i 8mm och snart i 10mm-utförande.

https://hexlox.com/collections/single-hexlox

Jag har sådana på en av mina hojar och de funkar riktigt bra.

Stjäls takräcken?
ceel sa:
mussla sa:
Konvalj sa:

Tänkte skriva att Hexlox (om de var de du tänkte på) bara finns upp till 6mm, men sen hindrade jag mig själv, googlade lite, och upptäckte att de nu även finns i 8mm och snart i 10mm-utförande.

https://hexlox.com/collections/single-hexlox

Jag har sådana på en av mina hojar och de funkar riktigt bra.

Bra att veta!

Stjäls takräcken?
fick mina fyra Thule Proride 598 och aerobars stulna när de var låsta på taket. Fick veta att nyckelnumret står på låset om du vill beställa en extranyckel utan att på något vis legitimera dig. så skrapa bort numret det första ni gör

Senast ändrad:
Stjäls takräcken?
elvin sa:
fick mina fyra Thule Proride 598 och aerobars stulna när de var låsta på taket. Fick veta att nyckelnumret står på låset om du vill beställa en extranyckel utan att på något vis legitimera dig. så skrapa bort numret det första ni gör
Kvittar väl när valfri plattmejsel räcker som extranyckel..

Stjäls takräcken?
Det kan dessutom inte finnas allt för många olika thule nycklar. Köpte först ett 598 och sen ett år senare ett 592 eller vad det billigare nu heter. Väldigt smidigt att det är samma nyckel :)

Kör förövrigt runt med dom monterade typ året runt som den latmask jag är. Inte blivit stulna än iaf .

Stjäls takräcken?
Raggamuffin sa:
mussla sa:
Rattnalle sa:

Dagens sanning. Tar mycket längre tid än att snppa loss. För övrigt är säkert "tillbehören" mera intressanta än räckena. De stjäls nog av folk som använder dem men är för snåla att köpa egna.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp